Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer Linux döda OS X?

Tråden skapades och har fått 125 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av ingemarl:

b-shit.

Du menar "b-shit:" va? Som i att det du skriver sen bara är b-shit...

Ursprungligen av ingemarl:

apple har endast dragit nytta av viss utveckling av mach kerneln, inget i övrigt är opensource i macos x

Inget annat? Du måste skämta va? Det var intressant att du fortsatte diskutera i tråden, men valde att inte svara på inlägg som när D Damlin skrev "Apache, BIND, netinfo, samba, postfix, mailman, openGL"

Ursprungligen av ingemarl:

alla program som medföljer macos x är det apple själva som utvecklat eller köpt upp av andra företag ( itunes ex)

Hört talas om Safari?

Ursprungligen av Adrian B:

Du menar "b-shit:" va? Som i att det du skriver sen bara är b-shit...

moget...en moderator som ägnar sig åt personliga påhopp på medlemmarna :rolleyes:

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-10-15 17:09

ingemarl, sluta trolla nu.

Ursprungligen av nillon:

ingemarl, sluta trolla nu.

jag tror inte att du är medveten om vad "trolla" innebär...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-15 17:56
Ursprungligen av ingemarl:

jag tror inte att du är medveten om vad "trolla" innebär...

Vore glad om du inte exemplifierade…

Varför inte sätta dig och skriva ihop ett mer konkret inlägg som utgår ifrån vad du skrev inledningsvis samt bemöter de invändningar andra gjorde?

Så som jag läst dina senare inlägg i tråden så tycker jag trollning är väl exemplifierad - men jag bestämmer ju inte över sådant

Troll: < http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_troll >
Goatse.cx: < http://en.wikipedia.org/wiki/Goatse.cx >

Ursprungligen av Pär:

Vore glad om du inte exemplifierade…

ok då gör jag inte det

Ursprungligen av Pär:

Varför inte sätta dig och skriva ihop ett mer konkret inlägg som utgår ifrån vad du skrev inledningsvis samt bemöter de invändningar andra gjorde?

men det är ointressant vad apple har rippat för några opensource program som apache, bind osv och skickar med macos x, det är varken systemprogramvara eller den programvara (i-apparna och safari mm) som apple vill skylta med, titta på http://www.apple.com/se/macosx typ 99% av texten där handlar om apples egna programvaror och teknologier som inte är opensource

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-10-16 23:14
Ursprungligen av ingemarl:

men det är ointressant vad apple har rippat för några opensource program som apache, bind osv och skickar med macos x, det är varken systemprogramvara eller den programvara (i-apparna och safari mm) som apple vill skylta med, titta på http://www.apple.com/se/macosx typ 99% av texten där handlar om apples egna programvaror och teknologier som inte är opensource

Ok. Jag utgår från att du bara vill provocera. För du kan inte på allvar tro på vad du skriver om du har läst på lite.
Apple tycker om att berätta att OS X är baserat på UNIX. Exempel finns här tex.
Ta gärna en titt på Mac OS X Server också, där är det faktiskt inte helt ointressant med Apache, MySQL, PHP, BIND, Samba och övriga OpenSource-program - det är faktiskt rätt fundamentalt.
Det verkar snarare som om du har något emot OpenSource och vill till varje pris förneka att Apple använder sig av det.

Ursprungligen av nillon:

Ok. Jag utgår från att du bara vill provocera. För du kan inte på allvar tro på vad du skriver om du har läst på lite.
Apple tycker om att berätta att OS X är baserat på UNIX. Exempel finns här tex.
Ta gärna en titt på Mac OS X Server också, där är det faktiskt inte helt ointressant med Apache, MySQL, PHP, BIND, Samba och övriga OpenSource-program - det är faktiskt rätt fundamentalt.
Det verkar snarare som om du har något emot OpenSource och vill till varje pris förneka att Apple använder sig av det.

läs på själv istället, apples utvecklare kan skryta hur mycket dom vill om opensource på wwdc, sanningen är att när det kommer till kritan, när dom själv utvecklar dom program som faktiskt gör macen till vad den är, då är det inte frågan om något opensource, bara något att skryta lite grann om för dom som vet vad det är

det är bara att ta steve jobs egna uttalande om linux dom senaste åren som en indikation på vad apple egentligen tycker om det hela...."not human usable" "windows and mac is the only contenders"...etc

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-10-17 00:26
Ursprungligen av ingemarl:

läs på själv istället, apples utvecklare kan skryta hur mycket dom vill om opensource på wwdc, sanningen är att när det kommer till kritan, när dom själv utvecklar dom program som faktiskt gör macen till vad den är, då är det inte frågan om något opensource, bara något att skryta lite grann om för dom som vet vad det är

det är bara att ta steve jobs egna uttalande om linux dom senaste åren som en indikation på vad apple egentligen tycker om det hela...."not human usable" "windows and mac is the only contenders"...etc

Nej, det är inget skryt från Apple, OpenSource-programmen i OS X fyller faktiskt en funktion.
Har du någonsin anslutit mot en Windows-server med OS X? Grattis, det är ett OpenSource-program du användt dig av, närmare bestämt Samba.
Har du någonsin aktiverat webdelning på din Mac? Woohoo, Apache!
Vad bryr sig den vanliga användaren om det här? Förmodligen inte alls, så länge det fungerar. Och det gör det.
Vad har det här med trådens ämne att göra? Egentligen inte mycket. Men OpenSource-programmen är en vital del av Mac OS X, oavsett vad du tycker om det. Med detta har jag sagt mitt sista ord i den delen av den här diskussionen.

Steve Jobs har haft rätt hittills med att Windows och Mac OS X har varit de enda seriösa alternativen på banan för "vanliga användare", men att dömma ut Linux nu är bara idiotiskt. Vad som behövs är ett Office-paket som kan mäta sig med Microsoft Office så har Linux den funktionalitet som behövs för större delen av nuvarande Windows-användare. Det går faktiskt att ta sig runt och jobba i ett Linux-system utan att behöva peta på ett terminalfönster. Och stora företag som IBM och Novell i ryggen så lär utvecklingen inte precis stå stilla.

Ursprungligen av nillon:

Nej, det är inget skryt från Apple, OpenSource-programmen i OS X fyller faktiskt en funktion.
Har du någonsin anslutit mot en Windows-server med OS X? Grattis, det är ett OpenSource-program du användt dig av, närmare bestämt Samba.
Har du någonsin aktiverat webdelning på din Mac? Woohoo, Apache!

jag vet det, och kärnan i apples så omskrutna "rendezvou" är en standard som intel har utvecklat som heter zeroconf (samma zeroconf som finns i windows xp), det ändrar fortfarande inget

tråden handlade om huruvida linux kommer att "döda" macos x, flera med mig menar att det aldrig kommer att hända bla pga att linux inte kommit upp i och aldrig kommer upp i den nivå som windows och särskilt macos x har idag, och än mindre i framtiden, detta eftersom bådadera utvecklas i en mycket högre takt än vad linux gör, inte ens novell som köpte upp suse eller ibm och sun som erbjuder linux på sina instegsmodeller försöker låtsas att dom siktar på desktopen

att apple skickar med ett och annat opensource program i macos x eller att flera funktioner däri använder sig av öppna standarder har inget med detta att göra, det innebär inte att apple promotar opensource, tvärtom, eftersom dom är ett i grunden genom-kommersiellt företag så ligger det i deras natur att inte göra det, vilket bla visas av att dom själva inte släppt ett enda av sina program (i-apparna, safari mfl) under gpl eller någon annan opensource licens, deras lovord till opensource är en läpparnas bekännelse, någonting som dom i slutändan räknar med att tjäna (och tjänar) pengar på, så fungerar det i den typ av marknadsekonomi som företag som apple och microsoft verkar i.

Ursprungligen av nillon:

Steve Jobs har haft rätt hittills med att Windows och Mac OS X har varit de enda seriösa alternativen på banan för "vanliga användare", men att dömma ut Linux nu är bara idiotiskt. Vad som behövs är ett Office-paket som kan mäta sig med Microsoft Office så har Linux den funktionalitet som behövs för större delen av nuvarande Windows-användare. Det går faktiskt att ta sig runt och jobba i ett Linux-system utan att behöva peta på ett terminalfönster. Och stora företag som IBM och Novell i ryggen så lär utvecklingen inte precis stå stilla.

vad som behövs nu, som jag skrev tidigare, är att linux-communityn inser att linux är ett server-os, döda dinosaurie-unixarna med den och du har linux som äger servermarknaden, dom är på god väg redan, artiklarna om detta fenomen är många, men desktopen?....neh

Ursprungligen av ingemarl:

vad som behövs nu, som jag skrev tidigare, är att linux-communityn inser att linux är ett server-os, döda dinosaurie-unixarna med den och du har linux som äger servermarknaden, dom är på god väg redan, artiklarna om detta fenomen är många, men desktopen?....neh

Nu är jag inget jättefan av Linux och tror inte att Linux kommer döda OSX precis som Windows inte lyckats döda TOS eller egentligen något annat OS. Men Linux kommer garanterat slå igenom även på desktopen inom en inte alltför avlägsen framtid. Att påstå något annat tyder ju bara på dålig koll. Att flera stora asiatiska länder bestämt sig för att satsa stort på en *nix variant för att mota Microsoft i grind är ju bara ett av många tecken. Tillväxten ökar ju numera kraftigast i öst.

Ursprungligen av Errol Garner:

Nu är jag inget jättefan av Linux och tror inte att Linux kommer döda OSX precis som Windows inte lyckats döda TOS eller egentligen något annat OS. Men Linux kommer garanterat slå igenom även på desktopen inom en inte alltför avlägsen framtid. Att påstå något annat tyder ju bara på dålig koll. Att flera stora asiatiska länder bestämt sig för att satsa stort på en *nix variant för att mota Microsoft i grind är ju bara ett av många tecken. Tillväxten ökar ju numera kraftigast i öst.

strunt, kina satsar på en egen linux variant för att komma ifrån "eeval majkråsåft", dvs dom är för snåla för att betala, det där med tillväxt är en ren myt, sedan början av 90-talet har hela asien haft stora ekonomiska problem, det är nog du som har lite dålig koll tror jag

Ursprungligen av ingemarl:

strunt, kina satsar på en egen linux variant för att komma ifrån "eeval majkråsåft", dvs dom är för snåla för att betala, det där med tillväxt är en ren myt, sedan början av 90-talet har hela asien haft stora ekonomiska problem, det är nog du som har lite dålig koll tror jag

Ingemarl asiaterna satsar på ett "eget" OS av flera skäl, priset är definitivt inte det enda skälet. Att HELA Asien dessutom skulle ha stora ekonomiska problem sedan början av 90 talet är ju ett sanslöst dåligt underbyggt uttalande.

Ursprungligen av Errol Garner:

Att HELA Asien dessutom skulle ha stora ekonomiska problem sedan början av 90 talet är ju ett sanslöst dåligt underbyggt uttalande.

sluta upp med att irritera mig med din okunskap, det är år 2004 nu errol, kom ut ur 80-talet när myten om asiens överlägsna ekonomiska tillväxt frodades....jag kan rekommendera tidskriften the economist och dess utmärkta bevakning av bla asiens ekonomiska tillstånd om du vill ha reda på hur saker och ting fungerar idag

Ursprungligen av ingemarl:

sluta upp med att irritera mig med din okunskap, det är år 2004 nu errol, kom ut ur 80-talet när myten om asiens överlägsna ekonomiska tillväxt frodades....jag kan rekommendera tidskriften the economist och dess utmärkta bevakning av bla asiens ekonomiska tillstånd om du vill ha reda på hur saker och ting fungerar idag

Ingemarl du verkar inte kunna så mycket om Linux och i princip inget om ekonomi. Att Kina t.ex. de senaste åren försökt att bromsa sin tillväxt men trots detta nästan överhettats verkar iaf ha gått dig förbi.

Ursprungligen av Errol Garner:

Ingemarl du verkar inte kunna så mycket om Linux och i princip inget om ekonomi. Att Kina t.ex. de senaste åren försökt att bromsa sin tillväxt men trots detta nästan överhettats verkar iaf ha gått dig förbi.

haha..det är bra errol, ja jag antar att mina 20 poäng i nationalekonomi inte är så mycket att skryta med jämfört med dina oerhörda kunskaper i ämnet, du kan få tro vad du vill, men lämna sådant som du inte kan till folk som har utbildning i ämnet

ang linux så räknas det inte som att kunna linux för att man lyckats installera det, där överträffar jag nog vida dina kunskaper med tanke på dina tidigare inlägg i tråden

Ursprungligen av ingemarl:

haha..det är bra errol, ja jag antar att mina 20 poäng i nationalekonomi inte är så mycket att skryta med jämfört med dina oerhörda kunskaper i ämnet, du kan få tro vad du vill, men lämna sådant som du inte kan till folk som har utbildning i ämnet

WoW 20 Poäng i nationalekonomi (haha)........
Ingemarl och ändå så envisas du med att visa upp förbluffande okunskap gång på gång i dina inlägg.

Du rekommenderade ju The Economist. Detta skriver din "bibel" Sept 2004 om ett av de länder i Asien som enligt dig hade ekonomiska problem sedan 90-talet och en tillväxt som inte var så mycket att tala om.

"China is the world's second-biggest economy (measured at purchasing-power parity) and it has accounted for almost one-third of the world's real GDP growth over the past three years—a bigger share than America."

"China's GDP surged by almost 10% in the year to the second quarter."

"That growth has been led largely by......booming corporate investment in China, but Japan's recovery has also been stronger than expected this year"

Sen så går det ju inte så illa för Indien och Syd Korea m.fl.

Nej Ingemarl ha gärna något på fötterna nästa gång du gör ett inlägg.

Senast redigerat 2004-10-17 05:02
Ursprungligen av ingemarl:

tråden handlade om huruvida linux kommer att "döda" macos x, flera med mig menar att det aldrig kommer att hända bla pga att linux inte kommit upp i och aldrig kommer upp i den nivå som windows och särskilt macos x har idag, och än mindre i framtiden

Vi är säkert överens om att Linux inte erbjuder mycket till alternativ för skrivbordet idag, om man ser till den större delen av marknaden. Men jag reserverar mig definitivt för uttrycket "aldrig". Det är historielöst att använda ett så stort ord som "aldrig", och särskilt när man talar om en så ung företeelse som datorer. Många sade nog på 80-talet att konkurrenter aldrig kommer att gå om Sony när det gäller försäljningen av bärbara musik-spelare. Om någon hade sagt att Apple var företaget som skulle göra det, så hade det inte räckt med att skratta åt den personen…

Utvecklingen av datorer som vi känner den idag är inte mycket äldre än vad utvecklingen av bärbara musikspelare var då. Det går inte att titta på hur Linux ser ut idag och sedan döma utifrån det. Vrid tillbaka klockan 5-7 år så hade nog ingen trott att det skulle finnas distributioner av Linux som man enkelt installerar och använder via GUI. Vart Linux står om 5 år vet vi inte idag, och när du använder ordet "aldrig" så talar du om obegränsade tidsperspektiv. Kan du ens lova att Microsoft och Apple finns om 30 år? (Titta 30 år tillbaka i tiden och fundera över vad som har förändrats sedan dess.)

Ett möjligt scenario som jag nästan tror på:
Jag tror att utvecklingen av Linux har alla har alla chanser att accelerera. Mest nördar och folk som driver servrar använder det idag, men stora företag som IBM och Novell ser idag en potential i att utveckla det för skrivbordet. Det är företag som kan pumpa in lika mycket pengar i utvecklingen av ett OS som Apple gör, men de kommer inte att vara ensamma. De kommer att ha ett ömsesidigt utbyte av varandras framgångar. Det behövs inte mycket för att de ska nå en "kritisk massa" där företag som Adobe ser det som lönsamt att göra ordentliga linux-versioner av sina program. När den barriären har passerats så kommer många att slåss om att göra den mest sålda distributionen av Linux. Kanske kommer Apple rent av att inspirera med att visa hur goda resultat man kan nå, genom att ta öppen källkod som grund, och bygga vidare på det befintliga med hjälp av en massa utvecklingsresurser.

Jag säger inte att det absolut kommer att bli så, men scenariot är tillräckligt sannolikt för att man ska undvika ordet "aldrig". Linux kan komma upp i samma nivå som Windows och OS X. Däremot hoppas och tror jag att Linux inte kommer att "döda" OS X. Det jag hoppas mest på är att folk inser vilket problem monokulturen är med tanke på säkerhet och mångsidig utveckling. Drömmen är ju en framtid med 3-5 olika operativsystem med någorlunda lika andel av marknaden. (Men det kanske är mer önsketänkande än något jag verkligen tror på.)

Edit:
Lite utflippade tankar
Kan man se paralleller till Darwins utvecklingslära? Att vara många och slåss för sin plats (Windows) innebär ett övertag, men samtidigt ger det sårbarhet. Tänk epidemologi. Om ett virus sprider sig, och 95% av populationen är mottaglig, så innebär det en svaghet. Andra arter är resistenta mot de vanligaste virusen. En installation dör naturligtvis inte för att den drabbas av virus, men kanske användaren tröttnar och byter OS? Det är en av anledningarna att jag ogillar monokultur inom operativsystem.

Senast redigerat 2004-10-17 04:40
  • Oregistrerad
  • 2004-10-17 12:13
Ursprungligen av ingemarl:

men det är ointressant vad apple har rippat för några opensource program som apache, bind osv och skickar med macos x, det är varken systemprogramvara eller den programvara (i-apparna och safari mm) som apple vill skylta med, titta på http://www.apple.com/se/macosx typ 99% av texten där handlar om apples egna programvaror och teknologier som inte är opensource

Ska det vara den puckade nivån så kan du diskutera med dig själv…
(…och vi som ens kollat på ADC-sidorna klassar dig härmed som en…)

Mitt andra lilla inlägg i debatten om linux-osx lyder som följer. När jag började så smått med linux i slutet av 90-talet så var det inte helt lätt att installera. Text-läge etc, ha koll på vilket grafikkort (chip, mängd minne etc) man hade. Man fick testa sig fram.

Så är det inte längre. Numer så kan man installera linux med endast ett fåtal knapptryckningar. I stort sett vem som helst kan göra detta. Dessutom så har man hela installationen på svenska om man så önskar. Kör man dessutom en köpt dist så blir det ännu enklare då vissa grafikkortsdrivrutiner inte följer med i gratisversionen (i alla fall i Mandrake's fall).

För ett par dagar sedan så bytte jag nätverkskort i min bärbara gamla Thinkpad (Fido under Prylar). Hade ett Xircom innan, nu sitter ett Netgear WLAN i istället. Trodde att jag i alla fall skulle behöva konfigurera upp det nya kortet. Men inte, allt funkade med en gång. Bara att tuta och köra.

Installation av program går som en dans då de flesta som man behöver finns att installera från cd-skivorna. Sedan kan man lägga till installationsplatser och få ännu fler program tillgängliga. I mitt fall så är SUNET med i leken och förser mig med program. Helt gratis.
Andra program som laddas ner på egen hand, Mozilla exempelvis, har dessutom "riktiga" installationsprogram. Inte svårare att installera än i OSX/Windows. Dock, 99% av program "utifrån" är svåra för gemene man att installera.

Det har onekligen hänt en hel på Linux-sidan de senaste åren. Allt är mycket enklare nu (fast man kan jobba till det en hel del om man vill ha allt superoptimerat in i minsta detalj), den mesta hårdvara hittas automatiskt. Så någ får man allt se Linux som ett litet hot mot de stora desktopos-drakarna. Men att därifrån säga att Linux tar död på OSX, NEJ!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-14 08:28
Ursprungligen av ingemarl:

bara sättet att boota som nästan alla linux distar har skrämmer slag på 99% av användarna, det är enkelt att sitta och snacka om användarvänlighet när man väl är inne i den undermåliga windowskopian kde.....det är nästan ingenting som fungerar ootb i linux, hur menar du att det går ihop med "användarvänlighet"?

sättet att boota om? klicka på Reboot knappen ? gör man inte så på din mac ? eller du kanske drar sladen på baksidan? isf gör du fel.

Ursprungligen av DimeR:

sättet att boota om? klicka på Reboot knappen ? gör man inte så på din mac ? eller du kanske drar sladen på baksidan? isf gör du fel.

:rolleyes:

sättet att boota

det gäller att läsa innan man svarar

  • Oregistrerad
  • 2004-10-14 13:19
Ursprungligen av ingemarl:

:rolleyes:

sättet att boota

det gäller att läsa innan man svarar

'

Boota då.. tryck på ON knappen på ditt chassi ? var det mkt svårare ?

Ursprungligen av DimeR:

Boota då.. tryck på ON knappen på ditt chassi ? var det mkt svårare ?

fascinerande...är du verkligen så dum som du framstår här eller kan du helt enkelt inte läsa?

du påstår dig kunna ditt geek-os men vet inte ens vad en hur linux boot-process går till?....sad ppl indeed

  • Oregistrerad
  • 2004-10-15 07:52
Ursprungligen av ingemarl:

fascinerande...är du verkligen så dum som du framstår här eller kan du helt enkelt inte läsa?

du påstår dig kunna ditt geek-os men vet inte ens vad en hur linux boot-process går till?....sad ppl indeed

ärligt så skiter jag i HUR det går till.
o det gör nog gemeneman osså.

det dom vill är att trycka på knappen så e d igång.. det som händer underytan e ovesentligt.. jag skiter i hur pappas bil funkar. bara den tar honom till jobbet. Jag bryr mig inte så mkt om hur ett flygplan eg funkar. men funkar det så fine för mig.

jag förstår inte vad du menar med att bootprocessen skrämmer folk? ett tryck på knappen sen en söt pingvin i nåra sec. sen en logginskärmen. som på windoze?

Sorry om jag värkar lika puckad. det kanske jag e osså. Men jag blir bara så lack på alla dessa fördommar mot andra OS.

Mina vänner har samma fördommar mot oss.. jag vet inte hur mkt jag e tvungen att förklara för folk att MacOS INTE är system 7 längre. Så jag trodde att en minoritet som mac användarna skulle fatta sånt. Men dom e jue lika dumma i huvet som vilken jävla svensson som hälst.. Mac användare e juhe fan inte mkt bättre än ngn annan. det enda som skiljer e att ni har lite mer pengar att slänga ut på en dator som e snygg osså.

nu skall jag krama min iBook o sörja, jag som trodde jag hade hittat vettiga människor.

  • Avstängd
  • 2004-10-16 20:01
Ursprungligen av DimeR:

'

Boota då.. tryck på ON knappen på ditt chassi ? var det mkt svårare ?

Inte om man konfigurerat rätt initlevel så att maskinen bootar direkt in i det grafiska skalet. Om man inte gjort det så tycker folk att det är invecklat.

  • Avstängd
  • 2004-10-16 19:58
Ursprungligen av DimeR:

sättet att boota om? klicka på Reboot knappen ? gör man inte så på din mac ? eller du kanske drar sladen på baksidan? isf gör du fel.

Att klicka på reboot-knappen är inte särskilt lyckat om man skall boota om eftersom det ställer till det i filsystemet.

"shutdown -r 0" fixar ombootningen i Linux, men vanliga användare har normalt inte rätt att göra det.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-10-16 23:15
Ursprungligen av Allan:

Att klicka på reboot-knappen är inte särskilt lyckat om man skall boota om eftersom det ställer till det i filsystemet.

"shutdown -r 0" fixar ombootningen i Linux, men vanliga användare har normalt inte rätt att göra det.

Tre klick i KDE rebootar min Linux-burk.
Precis lika många klick som i Windows, men ett mer än i Mac OS X.

Ursprungligen av ingemarl:

siter som slashdot brukar hävda det ja, men tills en enda seriös undersökning kan visa på det så tror jag inte ett skit på det

bara sättet att boota som nästan alla linux distar har skrämmer slag på 99% av användarna, det är enkelt att sitta och snacka om användarvänlighet när man väl är inne i den undermåliga windowskopian kde.....det är nästan ingenting som fungerar ootb i linux, hur menar du att det går ihop med "användarvänlighet"?

Jag pratar om seriösa undersökningar. Du har uppenbarligen inte provat en modern Linux-variant - det har hänt en hel del de senaste åren. Linux ligger långt framme vad gäller användarvänlighet och användbarhet. En anledning till det är att många som forskar inom de här områdena på universitet runt om i världen är aktiva inom t.ex. KDE eller Gnome-projekten.

Jag märker att det är många i den här tråden som inte har en aning om hur Linux beter sig idag. Det ÄR inte sitta och "knacka ihop drivrutiner" eller köra med program som inte fungerar. Det är fortfarande svårt att göra specialanpassningar, men när väl systemet är uppe fungerar det alldeles utmärkt och är stabilt och säkert. Jag säger inte att Linux är bättre än OS X, men det är (på många områden) bättre än Windows, och därför ett seriöst alternativ för de som vill få ett riktigt operativsystem utan att behöva köpa nya maskiner. Detta även om man sitter på en ekonomiavdelning. Jag rekommenderar starkt att prova Linux för att öppna ögonen lite. Nyligen har det kommit riktigt trevliga funktioner som t.ex. OpenGL-baserad deskop på samma sätt som OS X Quartz.

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Jag pratar om seriösa undersökningar. Du har uppenbarligen inte provat en modern Linux-variant - det har hänt en hel del de senaste åren. Linux ligger långt framme vad gäller användarvänlighet och användbarhet. En anledning till det är att många som forskar inom de här områdena på universitet runt om i världen är aktiva inom t.ex. KDE eller Gnome-projekten.

Jag märker att det är många i den här tråden som inte har en aning om hur Linux beter sig idag. Det ÄR inte sitta och "knacka ihop drivrutiner" eller köra med program som inte fungerar. Det är fortfarande svårt att göra specialanpassningar, men när väl systemet är uppe fungerar det alldeles utmärkt och är stabilt och säkert. Jag säger inte att Linux är bättre än OS X, men det är (på många områden) bättre än Windows, och därför ett seriöst alternativ för de som vill få ett riktigt operativsystem utan att behöva köpa nya maskiner. Detta även om man sitter på en ekonomiavdelning. Jag rekommenderar starkt att prova Linux för att öppna ögonen lite. Nyligen har det kommit riktigt trevliga funktioner som t.ex. OpenGL-baserad deskop på samma sätt som OS X Quartz.

Ciryon

snälla lilla, utan att veta ett dugg om dina linux kunskaper så kan jag utan vidare påstå att dom inte är förmer än mina

det är just för att jag har en mycket stor erfarenhet av detta sk os som jag med säkerhet kan fastställa att dom aldrig kommer upp till windows nivå, än mindre macos x

linux nisch är servrarna, jag önskar att vissa geeks äntligen kunde inse det och sluta upp med att trakassera omvärlden med något som aldrig kommer att användas i någon större omfattning på desktopen

Bevaka tråden