Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nå´n som lyckats bygga en motorvägsrondell i SimCity 4?!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fattar inte hur jag ska få till en. Staden har blivit stor och det skulle bövas en och annan.

Nå´n.....?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-10-16 23:15
Ursprungligen av iJohannes:

Jag fattar inte hur jag ska få till en. Staden har blivit stor och det skulle bövas en och annan.

starkt jobbat att få en stor stad.. jag rockade på sc3000 men sen kom 4:an å jag får fan alrdig staden å växa.. så jag la ner det.. men är det inte meningen att man ska bygga rondellen?

>> Clabbe

Jag hade också problem i början. Nyckeln till framgånga är att inta köpa allt från början. skit i polis, vatten etc tills dom skriker efter det. Och viktigast av allt - zonmärk MÅNGA low-densitets-zoner till att börja med och uppgradera eftersom till high densitet. Bygg 6x6-kvarter.

Jag la också ner först - tyckte det var skittrist men nät staden växer - oj, oj ,oj!

Ang. rondellen:

Jo, jag vill bygga en rondell. Men lyckas inte. Fattar inte hur jag ska placera den för att datorn tycker att det är ok.

För att bygga en rondell gäller det att marken är extremt jämn från början. Minsta lilla ojämnhet och det skiter sig.

Vad gäller svårigheten att få storlek på städerna så tror jag att man måste tänka på ett helt nytt sätt i SC 4. Tänk regionalt, och låt samspelet mellan olika städer bli det intressanta! Man kan ju till och med bygga städer med enbart industri- bostads- eller shoppingområden, och få dem att blomstra förutsatt att de andra typerna av områden finns intill. Och industri- och affärsområden kräver ju inte något utbildningssystem och andra dyra saker. En annan positiv effekt av att tänka regionalt är att man inte har som enda mål att få enormt stora städer. Spelet börjar ju gå så otroligt segt redan innan man kommit halvvägs till en riktigt stor stad.

Spelets hemsida har många värdefulla tips om strategier. Kolla den här länken om planering av regioner.

Trafiken är utan tvekan det svåraste att hantera, och tydligen finns det många nya typer av vägar och transportsystem i nya expansionen till spelet: Rush Hour. Någon som testat den?

Ursprungligen av Nicklas Högås:

För att bygga en rondell gäller det att marken är extremt jämn från början. Minsta lilla ojämnhet och det skiter sig.

Vad gäller svårigheten att få storlek på städerna så tror jag att man måste tänka på ett helt nytt sätt i SC 4. Tänk regionalt, och låt samspelet mellan olika städer bli det intressanta! Man kan ju till och med bygga städer med enbart industri- bostads- eller shoppingområden, och få dem att blomstra förutsatt att de andra typerna av områden finns intill. Och industri- och affärsområden kräver ju inte något utbildningssystem och andra dyra saker. En annan positiv effekt av att tänka regionalt är att man inte har som enda mål att få enormt stora städer. Spelet börjar ju gå så otroligt segt redan innan man kommit halvvägs till en riktigt stor stad.

Spelets hemsida har många värdefulla tips om strategier. Kolla den här länken om planering av regioner.

Trafiken är utan tvekan det svåraste att hantera, och tydligen finns det många nya typer av vägar och transportsystem i nya expansionen till spelet: Rush Hour. Någon som testat den?

Tack för alla tipsen!

OK, jag har en _HELT_ jämn yta nu. Ända lyser rondellen rött hur jag än placerar den på marken.

Ska motorvägen vara framdragen till en viss punkt på något sätt?

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-10-17 22:44

Nu var det länge sedan jag spelade, men jag har för mig att jag drog färdigt den ena motorvägen först. Sen drog man den andra så den korsade. Före och efter ska det vara ganska långa raksträckor. Sen kan man placera klöverkorsningen ovanpå den planskilda korsning som då skapas...

Om allting är rätt så ska du automatiskt få en dialogruta som frågar om du vill bygga en korsning om du drar en motorväg rakt över en annan. Kan det vara så att du har andra byggnader eller vägar i närheten som stör? Korsningen behöver ju väldigt stor plats.

När jag klurade ut hur jag skulle få det att fungera så startade jag en ny stad och experimenterade där. Sedan är det ju bara att avsluta staden utan att spara.

(Det var nog ett halvår sedan jag spelade senast, så jag kanske har glömt en del detaljer, men jag testade i alla fall nyss att starta en ny stad och bygga som jag nyss beskrev, och det fungerade.)

1
Bevaka tråden