För att bygga en rondell gäller det att marken är extremt jämn från början. Minsta lilla ojämnhet och det skiter sig.
Vad gäller svårigheten att få storlek på städerna så tror jag att man måste tänka på ett helt nytt sätt i SC 4. Tänk regionalt, och låt samspelet mellan olika städer bli det intressanta! Man kan ju till och med bygga städer med enbart industri- bostads- eller shoppingområden, och få dem att blomstra förutsatt att de andra typerna av områden finns intill. Och industri- och affärsområden kräver ju inte något utbildningssystem och andra dyra saker. En annan positiv effekt av att tänka regionalt är att man inte har som enda mål att få enormt stora städer. Spelet börjar ju gå så otroligt segt redan innan man kommit halvvägs till en riktigt stor stad.
Spelets hemsida har många värdefulla tips om strategier. Kolla den här länken om planering av regioner.
Trafiken är utan tvekan det svåraste att hantera, och tydligen finns det många nya typer av vägar och transportsystem i nya expansionen till spelet: Rush Hour. Någon som testat den?