Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Om jag var Björnström skulle jag...

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

...ja, vad skulle du göra av 99mac egentligen?

- Hur skulle du göra för att motivera ett 99mac team att ge sin tid och kärlek till sajten? Ny organisation?

- Hur skulle du finansiera trafik och servrar (just nu cirka 100.000 per år i trafikavgifter och vi har köpt två servrar för 56.000 under 2004)?

- Hur du försöka hitta 60 timmar i veckan till 99mac och ändå försörja dig själv?

- Hur ser du på framtiden där kostnader och jobb antagligen kommer fördubblas nästa år?

- Vilka nya tjänster skulle du införa?

- Hur gör du ovanstående utan att någon tillför en krona oavsett hur mycket jobb, pengar och tid du lägger ner?

Man kommer väldigt långt med ren tävlingsinstinkt och jävlar anamma men nu har jag hållit på med detta i 3.5 år så en del tvivel uppstår naturligtvis med jämna mellanrum.

Den som kommer med bästa förslagen får nog en tjänst här på 99mac med omedelbar verkan.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-10-16 10:09

En 99shop där medlemmarna kan köpa bl.a. bildekaler, datorväskor, muggar osv. och på detta sätt stödja sajten samt få ett fysiskt bevis i handen på att man gjort detta.

Jag saknar en "macwiki", alltså en wiki (som susning.nu) om bara Mac och Apple. Perfekt för switchers, om det tex. diskuteras något om AirPort i en tråd och man inte vet vad det är kan man hitta svaret i wikin istället för att fråga i tråden.

Sen saknar jag en bättre filarkiv. Varför inte skapa ett svenskt macupdate.com här på 99mac. Då skulle det vara lättare att hitta programmen som folk tipsar om och bli mer som ett filarkiv.

Peth - Det är på gång! TZW som skapde våra nya "Min dator är snyggare än din bil" kommer troligen bli PR-ansvarig och skall ta fram muggar, t-shirts, klistermärken och mycket mer. BRA förslag!

Samuel J - Vi har haft en wiki tidigare (kallades för faq) och den var väldigt populär. Av rent tekniska skäl kunde vi inte ha kvar den men det kommer tillbaka. Just nu ligger den på en Ultra320 SCSI-hårddisk hemma hos Arvid och vi har ingen dator med rätt kontakt (men det är på gång!)

Ursprungligen av Björnström:

Samuel J - Vi har haft en wiki tidigare (kallades för faq) och den var väldigt populär. Av rent tekniska skäl kunde vi inte ha kvar den men det kommer tillbaka. Just nu ligger den på en Ultra320 SCSI-hårddisk hemma hos Arvid och vi har ingen dator med rätt kontakt (men det är på gång!)

Jo jag kommer ihåg FAQen, det var en ny sådan jag ville ha.

Trevligt att den kommer tillbaka

Några lösa idéer. Det känns som att det överlägset viktigaste är att få budgeten att gå ihop och att skapa en tillräcklig inkomst från sajten.

* 99Mac säljs delvis till apple.se och .no.
Titta på möjligheten att göra om 99mac till en del av skandinaviska Apples after-sales aktiviteter. Kan 99mac bli en sajt i sajten hos nordiska Apple? Mycket av det 99mac gör är saker som egentligen är kundvård för Apple; att ge användare en möjlighet att träffas och få bekräftelse på att man gjort ett bra köp; att ge användare en communitykänsla; att ge omedelbart support. Ni skapar stort mervärde för svenska Apple som jag tycker borde kunna stötta för att hålla er vid liv. En parallell är kanske HD:s websajt: Harley Davidson som är väldigt fokuserad på upplevelsen efter köpet;

* Sälj material till nordiska mactidningar.
Vi skulle t.ex. kunna ha en sida i svenska Macworld som heter "99Mac svarar". Mycket av materialet på 99mac är supportdiskussioner. Om vi sammanfattar de bästa svaren i mer lättläst form skulle vi lätt kunna driva en frågesida i någon mactidning. Vi skulle också kunna ha en testredaktion som säljer recensioner som redaktionellt material.

Nu ska jag sätta på kaffe och sedan gå ut och fota med mina nya 10D som kom på posten igår. Mmm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-16 10:42

Hade jag varit Björnström, så hade jag antingen...
a) sålt allt till IDG. (Tur att jag inte är Björnström.)
b) bolagiserat och skaffat riskkapital (med en 5 årig vinstplan)
c) startat MUG som en riktig medlemsdriven förening (typ MAGIS)

typ..

Haha, Axel tog fram affärssinnet ser jag

- A: Sälja till IDG skulle vara ganska förödande för landets Macanvändare även om det skulle göra att jag fick tillbaka en del (allt?) av dom pengar vi plöjt ner i sajterna. Om vårt nya koncept med Plus/Pro inte fungerar och jag riskerar att bli ruinerad pga växande kostnader kanske IDG är den mest troliga köparen trots allt.

- B: Tror du det verkligen skulle fungera?

- C: Det var vår ursprungliga plan och vi hade långt gångna planer på att göra just detta på ett väldigt smart sätt (med huvudförening i USA för att få direktkontakt med Cupertino). Vi delade in medlemmarna i sex olika distrikt och utsåg ansvariga för respektive distrikt. Tyvärr rann det ut i sanden eftersom mängden arbete gjorde att folk blev allt mer ointresserade i takt med att vi insåg vilket jätteprojekt det skulle bli.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-10-16 11:08

Samuel, det är nog inte fler kostnader Björnström söker utan mer inkomster.
Det känns ju som det är lite på gång för macvärlden, förhoppningsvis så kommer det att finnas fler mac-datorer i alltfler hem och företag. Alla dessa kommer att behöva hjälp och den bästa hjälpen som idag finns tillgänglig är de facto 99mac. Av någon anledning så är det svårt att ta betalt för internettjänster och då uppkommer då denna situation där man sitter på en otrolig värdefull tillgång som inte generar pengar ens till drift och underhåll.
Jag tycker apple borde inse att de har mycket stor hjälp av 99mac och stödja med åtminstone datorer och programvara.
Shopen är väl en mycket bra idé. Borde kunna generera en del pengar. Jag förstår idén med plus, men den skulle nog tänkas igenom lite mer, förstår att det inte är lätt.
Egentligen borde 300 spänn per år vara en skitsak, men eftersom vi själva bidrar med kunskapen som finns här tycker nog de flesta att man bidrar ändå. Så finns ju alltid de där som tycker de är smarta som ger sig tillgång till kunskap gratis.
Tricky - real trycky (känt citat från filmen Nothing Hill )

Men, en utgångspunkt måste väl vara att uppmuntra dom som hjälper och försöka ta betalt för hjälp. Kanske man skulle öppna ett supportforum? De som sitter inne med kunskap och tycker det skulle vara ok att hjälpa, ansluter sig till en supportjour. Under sin supportjour bevakar de supportforumen och svarar på frågorna som kommer upp, de får betalt för att de hjälpt. De som behöver tillgång till hjälp betalar en supportavgift och får tillgång till supportforumet. Jag vet inte, men kanske?

99mac-kurser. 99mac kör igång kursverksamhet. Grundkurser, macdatakörkort, avancerade kurser.

99mac-konsulter. Sälj hjälp till företag som behöver konsulthjälp. 99mac förmedlar kontakter och tar en slant för förmedling och organisering.

Men som sagt Tricky real Tricky

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-16 15:03

Behöver trafiken till och från 99mac verkligen kosta 100 000 om året? Har ingen koll på hur mycket data det handlar om eller vad det kostar, men det kanske är nåt att tänka på.

Kan man begränsa mängden bilder och andra filer som laddas upp och ner? Kan man komprimera http-trafiken (mod_gz)? Finns det billigare leverantörer? Jag vet att ambitionerna är höga, men ju mer kostnader man drar på sig, desto mindre frihet får man. Det är ju inte roligt att vara TVUNGEN att dra in mer än 100 000 om året på nåt som i grunden inte genererar pengar.

Rent spontant tycker jag det är för ynkligt att behöva köpa ett par servrar för 56000!
Den enda raka hade varit att Apple hade skänkt dom till Mac99!
Så mycket reklam som Apple får av siten!

Ursprungligen av thevil:

Apple SE har inte så stor reklambudget som du verkar tro. Och om de nu hade större budget så är det bättre att göra reklam någonstans för folk som inte redan är hängivna användare. Det är därför som Apple SE aldrig gör reklam i exempelvis Macworld.

Inköpsvärdet av 2 servrar är bara peanuts för Apple!
Säg som det är om dom!
Snåla!

Och egentligen handlar det inte om reklam utan aftersale vård!
Hur mycket support sparar inte Apple på att frågorna löses här?

Ursprungligen av sventa46:

Inköpsvärdet av 2 servrar är bara peanuts för Apple!
Säg som det är om dom!
Snåla!

Och egentligen handlar det inte om reklam utan aftersale vård!
Hur mycket support sparar inte Apple på att frågorna löses här?

Jag kan hålla med om att det är snålt men jag tror det finns en anledning.

Apple ger ju bara 90 dagar support. Vill kunden ha längre support så blir det till att köpa en AppleCare försäkring. Apple konkurrerar ju delvis med sin egen produkt om de skulle sponsra 99mac allt för mycket. Jag tror det är där skon klämmer. Just att ha säljargumentet 3 års support för AppleCare säljer garanterat mycket.

Jag tycker att Björnström & co ska ta betalt för samtliga medlemsskap på 99mac.se
Detta forum är nog de flesta breredda att betala en slant för. Den support man erhåller här är svårt att mäta i pengar men överstiger garanterat 300:- per år.
Är man inte betalande medlem skall enbart vissa Forumtrådar vara synliga. Räknar man på det hela så tror jag 99mac kan finansera sin verksamhet enbarat med hjälp av medlemsavgifter. Räknat på 1500 betalande medlemar så borde det gå ganska bar att få in ett par hundra tusen årligen.

Men det är inte heller en strålande lösning. När nya betalare kommer in så räknar dom med att få lösningen utan att behöva hjälpa till eftersom dom har betalt för det. Och tänker alla så, så får 99mac aldrig in några lösningar längre och värdet av siten sjunker.

Nä, jag tror att Martin är ganska rätt ute med sin lösning, även om jag skulle gjort det annorlunda.

/Patric Malm
MacNytt.se

Ursprungligen av mrsandin:

Jag tycker att Björnström & co ska ta betalt för samtliga medlemsskap på 99mac.se
Detta forum är nog de flesta breredda att betala en slant för. Den support man erhåller här är svårt att mäta i pengar men överstiger garanterat 300:- per år.
Är man inte betalande medlem skall enbart vissa Forumtrådar vara synliga. Räknar man på det hela så tror jag 99mac kan finansera sin verksamhet enbarat med hjälp av medlemsavgifter. Räknat på 1500 betalande medlemar så borde det gå ganska bar att få in ett par hundra tusen årligen.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-10-16 22:43
Ursprungligen av sventa46:

Inköpsvärdet av 2 servrar är bara peanuts för Apple!
Säg som det är om dom!
Snåla!

Och egentligen handlar det inte om reklam utan aftersale vård!
Hur mycket support sparar inte Apple på att frågorna löses här?

2 servrar åt 99mac, två servrar åt MacNytt, två servrar åt HardMacCafé, två servrar åt Shift, osv... vad ska styra vilka forum Apple ska sponsra eller inte?

Ursprungligen av nillon:

2 servrar åt 99mac, två servrar åt MacNytt, två servrar åt HardMacCafé, två servrar åt Shift, osv... vad ska styra vilka forum Apple ska sponsra eller inte?

Det som ska styra det är väl storleken på siten!
Hard MacCafe har 479 registrerade användare!
Hur många har 99 mac?

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-10-17 13:05

Lägg ner forumet 99mac!

Weoow!! Sluta slå mig! Låt mig förklara!

Som det är nu är 99mac just det – 99mac. Det ser ut som ett forum, det marknadsförs som ett forum. Det är ett forum. Och – uppriktigt sagt – att få folk att betala för ett forum tror jag är lönlöst i längden.
mrsandin är inne på helt rätt linje (med mervärde). Men det räcker inte. Besökarna måste konstant bli påminda om att forumet bara är en liten del i ett större paket. Typ 99mac Pro.
När man går till urlen 99mac.se idag kommer man direkt till forumet. Fel! Man ska komma till startsidan för 99mac Pro. Allt fett godis som man har tillgång till som medlem ska visas upp (se bifogad idéskiss). Så länge man inte är inloggad som betalande medlem ska detta godis promotas på alla sidor.

Det handlar helt enkelt om att lägga om fokus. Forumet som spjutspets får bli ett minne blott. Istället för att skapa mervärde till forumet, ska ett fritt forum vara ett mervärde för produkten 99mac.

Björnström, let’s face it; Gratis är alltid godast. Så fort du börjar blanda in pengar, kommer folk att dra öronen åt sig. Det är min absoluta uppfattning att du aldrig – ALDRIG – kommer att få någon ekonomi i forumet 99mac. Oavsett hur du gör kommer du att förlora medlemmar/intäktsunderlag. Med minskat antal medlemmar försvinner själva grundtanken med forumet. Och så vill ingen av oss ha det.

Mitt förslag är att du slutför uppgraderingen till 5.0. Därefter tackar du för dig som aktiv sheriff för forumet, och satsar stenhårt på produkten 99mac istället. Integrera en strippad version av 5.0 som en gratisdel i 99mac (strippad = grundläggande forumfunktioner = man får fortfarande ut samma hjälp/informationsutbyte som nu, men utan allt extra godis). För tillgång till 5.0 Pro måste man vara medlem.

Om du nu kör detta koncept blir 99mac blir ett företag med vinstintresse. Rollerna är bytta. Istället för att du ska vara affilate till Apple, är det du som söker affilates till 99mac (eftersom det är en återkommande årsavgift det handlar om, kan du ju göra en smashin’ deal för dina affilates. T.ex 50% på nya medlemmars första årsbetalning).
Istället för att som idag gå med mössan i hand till ev. sponsorer, kan du börja förhandla om B2B-avtal. Precis som alla andra tredjeparts-produkter, kan handlare sälja produkten 99mac i sina butiker. Dels med exponeringsställ vid kassan, dels kan alla kunder få med sig en liten folder hem. Vid beställning uppger man återföräljarens nummer (jag bara brainstormar utan att tänka djupare på relismen i det hela).

Björnström, du och dina medarbetare har gjort ett alldeles fantastisk arbete med forumet. Men nu har du kommit till en brytpunkt där du måste tänka “Just let it go”!
Det är dags för dig att gå to the next level!

Lycka till!
/Bosse

  • Oregistrerad
  • 2004-10-17 11:47
Ursprungligen av nillon:

2 servrar åt 99mac, två servrar åt MacNytt, två servrar åt HardMacCafé, två servrar åt Shift, osv... vad ska styra vilka forum Apple ska sponsra eller inte?

Exakt. Och om Apple sponsrar exempelvis 99mac på det sättet, hur blir det med trovärdigheten då?

Ursprungligen av sventa46:

Det som ska styra det är väl storleken på siten!
Hard MacCafe har 479 registrerade användare!
Hur många har 99 mac?

Vilket i sånt fall gör att den som vill utmana får betala allt själv medan en eventuell jätte kan sitta lugnt och säkert och fisa?

Roger @ Macfeber.se

Ursprungligen av Roger Åberg:

Exakt. Och om Apple sponsrar exempelvis 99mac på det sättet, hur blir det med trovärdigheten då?

Vilket i sånt fall gör att den som vill utmana får betala allt själv medan en eventuell jätte kan sitta lugnt och säkert och fisa?

Roger @ Macfeber

Ja så är det väl i marknadsekonomin!
Det är inte lätt att vara liten!:)

  • Oregistrerad
  • 2004-10-17 16:54
Ursprungligen av sventa46:

Ja så är det väl i marknadsekonomin!
Det är inte lätt att vara liten!:)

Hehe, må så vara. Det jag ville få fram var bara att det är svårt med spons, speciellt om Apple skall sponsra ett forum för / om Apple. Nu är det skillnad på forum och nyhetssite, men det finns ett klart trovärdighetsproblem inblandat i frågan även om 99mac helt skulle sluta med nyheter och recensioner.

Och dessutom så finns det redan ett Apple-sponsrat forum, må så vara att det är på engelska.
http://discussions.info.apple.com/

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-10-16 16:53

Varför skapar ni inte ett riktigt bra annonsforum?

Nu är det utspritt på några halvdåliga alternativ, M.....t verkar ha flest annonser men väldigt tråkig design och funktionalitet. Vem vill ha BigMac om det finns Wopper med lökringar?

www.autopower.se (f d BMWPower.se) finansierar sin verksamhet, med bl a ett stort forum, genom avgifter för annonser. Ok att det är mer pengar det handlar om vad gäller bilar än datorer, men ett slagkraftigt forum el egen sajt skulle kunna locka merparten av dagens annonser. Folk betalar ju 20 kr för en annons på Blocket och enda bra är täckningen, funktionaliteten suger fett (funkar inte bra med Safari att ladda upp bilder heller).

Jämför även http://www.hifimagasinet.com, f n gratis och lite primitivt men mycket välanvänt, många annonser och besökare. Det vore väl inte orimligt att skapa den ledande sajten för Mac, iPod och tillbehör, kanske PC-folket kan vara välkomna också?

Tidigare pratades det om auktioner här på 99mac, rann det ut i sanden?

Bara en reflektion: tänk på att det kostar mycket att administrera många små inbetalningar - både i egen tid och revisorns tid. En inbetalning under hundra kronor äter ju i princip upp sig själv...

Skaffa möjlighet att beställa saker/tjänster via SMS, så att kostnaden kan debiteras via beställaren mobilabbonemang, minimala kostnader för såna "mikro-betalningar"

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Skaffa möjlighet att beställa saker/tjänster via SMS, så att kostnaden kan debiteras via beställaren mobilabbonemang, minimala kostnader för såna "mikro-betalningar"

Jag tror Martin redan tagit upp det där med att betala via mobilen, och faktum är att operatören tar det mesta utav kakan så när allt är betalt så är det bara smulor kvar till 99mac.. Testa sök i ämnet så kanske du hittar där Martin förklarar hur det ligger till.

Jag tänkte snarare som alternativ till faktura /PF för saker någon beställer från en ev shop

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag tänkte snarare som alternativ till faktura /PF för saker någon beställer från en ev shop

Jomen jag tror det är samma grej där.. operatören tar nästan hela kakan.. bättre isåfall med VISA,Paypal,postförskott,faktura..

Men det kan man ju självklart diskutera

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-16 20:59

dela ut friår till flitiga skribenter.

Tror inte det är så lätt att få folk att betala.
Jag är inte medlem själv ens.
Men det beror mer på att jag inte tycker jag får nåt större mervärde av att vara medlem.
Går in här då och då och chattar lite men om man ska få folk att betala så måste man verkligen ge dom ett mervärde.
Om jag fattat rätt så kan man inte ens synka mot mac.se
Och nu har jag lärt mig synca själv så den tjänsten är inte så aktuell längre.

Ursprungligen av sventa46:

Tror inte det är så lätt att få folk att betala.
Jag är inte medlem själv ens.
Men det beror mer på att jag inte tycker jag får nåt större mervärde av att vara medlem.
Går in här då och då och chattar lite men om man ska få folk att betala så måste man verkligen ge dom ett mervärde.
Om jag fattat rätt så kan man inte ens synka mot mac.se
Och nu har jag lärt mig synca själv så den tjänsten är inte så aktuell längre.

Fullständing sync ala .mac skulle vara ett sätt att få betalande medlemmar. För 350:- får man
- kalendersync
- webbmail
- iDisk (200mb)
- Bokmärken
- iPhoto webbalbum

Kan Sheriffen &co fixa detta så strömmar säkert de betalande medlemmarna in, även fast de som dig kanske inte ser mervärdet i Forum delen.

EDIT: kanske måste höja priset lite... säg 500:- men för 350:- kan man få en del av tjänsterna med begränsat utrymme.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-16 22:49

Hur skänker man pengar till driften. Rent praktiskt, hur går det till?

Bevaka tråden