Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skruva isär Powerbook ???

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, letar efter dokumentaioner & bilder av hur man plockar isär en Tibook 400 MHz, ska in under DVD-spelaren... någon som kan tipsa om länkar. Är ute efter att slita bort de nu fyra utslitna PRAM-batterierna. Dom ska hålla 5 år om man har tur och det har inte jag / min chef

Här är en röntgenbild där man kan skönja batterierna till höger.

http://ether.asu.edu/video/TiGutz/TiGutz.jpg

Olle

Har Apples Service Manual som PDF, vill du så kan jag maila den till dig.

Senior

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2004-03-16 23:44

Här finns massor av servicemanualer till Apple för nedladdning:

http://home.earthlink.net/~strahm_s/manuals.html

Kolla på denna sida under "knowledge".

mvh
Andreas

Klart den bästa beskrivningen till TI G4 400 är tipset från Andreas.

mvh
DuddeSr

Tackar allra ödmjukast - kanontips för mig och de som förr eller senare drabbas av att t.ex PMU-batterierna ger upp. Utsikterna just nu är hyffsade att få tag på detta lilla paket av batterier ( 616-0114-A ), se bilden:

OM det gick att få reda på de exakta specarna på de 4 batterierna så borde det gå att köpa dom på ELFA och sedan ta fram lödkolven - så himla unika kan dom knappast vara. Borde ju bara vara att löda (?) på samma sätt som dom nu seriekopplats.

En MYCKET nyttig läsning om hur man BÖR vårda sina lithiumbatterier är DENNA LÄNK! - något som en och annan ägare av iPod borde läsa.

All personal computers (and some other electronic devices) contain a battery for memory back up. This battery is commonly a small non-rechargeable lithium cell, which provides a small current when the device is turned off. The PC uses the battery to retain certain information when the power is off. These are the BIOS settings, current date and time, as well as resource assignment for Plug and Play systems. Storage does shorten the service life of the backup battery to a few years. Some say 1-2 years. By keeping the computer connected to the main, albeit turned off, a battery on the PC motherboards should be good for 5-7 years.

Med iPod i tankarna ( lite of topic ):

A lithium-ion battery provides 300-500 discharge/charge cycles. The battery prefers a partial rather than a full discharge. Frequent full discharges should be avoided when possible. Instead, charge the battery more often or use a larger battery. There is no concern of memory when applying unscheduled charges.

Although lithium-ion is memory-free in terms of performance deterioration, batteries with fuel gauges exhibit what engineers refer to as "digital memory". Here is the reason: Short discharges with subsequent recharges do not provide the periodic calibration needed to synchronize the fuel gauge with the battery's state-of-charge. A deliberate full discharge and recharge every 30 charges corrects this problem. Letting the battery run down to the cut-off point in the equipment will do this. If ignored, the fuel gauge will become increasingly less accurate.

Senast redigerat 2004-03-17 19:40

Någon som bytt sin DVD i en PB 15" Titanium och kan säga hur lång tid som det tog, behöver veta detta för att våga mig på att byta PMU-batterierna som sitter under DVD:n.

En sak med denna trasiga PB 15" är att när jag kollade med en av mina närmsta chefer så trodde han att MacForum skulle ha trott att det var strömkontakten där man pluggar in för nätdrift som var trasig och att man försökt löda på kortet men ändå inte fått igång den - man ska då ha sagt att hela moderkortet behövde bytas, dvs. att kontakten sitter fast på kortet. Någon som kan säga ifall detta låter trovärdigt. Själv så lutar jag lite åt att fellet ändå ligger i förbrukade PMU-batterier som har en ungefärlig livsläng på 5 år.

Hittade en mycket detaljrik bildsamling av hur man plockar isär en Powerbook Titanium 400/500 - bra att ha för framtida bruk och användare:

http://homepage.mac.com/sysop/PhotoAlbum13.html

Senast redigerat 2004-03-18 18:59
Ursprungligen av [email protected]:

En sak med denna trasiga PB 15" är att när jag kollade med en av mina närmsta chefer så trodde han att MacForum skulle ha trott att det var strömkontakten där man pluggar in för nätdrift som var trasig och att man försökt löda på kortet men ändå inte fått igång den - man ska då ha sagt att hela moderkortet behövde bytas, dvs. att kontakten sitter fast på kortet. Någon som kan säga ifall detta låter trovärdigt. Själv så lutar jag lite åt att fellet ändå ligger i förbrukade PMU-batterier som har en ungefärlig livsläng på 5 år.

Inte ovanligt att nätanslutningen på bärbara datorer blir dålig och glappar. Då testar man ofta med att löda om den. Hjälper inte det då är det tyvärr bara att börja byta hårdvara. Soundcard, PMUcard, logicboard...
Jag har ännu inte varit med om att PMU-batteriet i någon PBG4 har behövt bytas. Även om batteriet är slut så skall maskinen starta samt ladda. Det enda det skall märkas på är om man tar ut laddaren samt batteriet då försvinner datum och tid.

Kan hända att du har rätt men det är ett faktum att första titanium kom 2001 och att vi närmar oss när fler kommer att få detta problem - dom har inte evigt liv tyvärr. Symptonen är identisk med vad som händer när datorn har varit felaktigt lagrad under lång tid. En hel del användare på Apples diskusionsforum med TiBookar 400/500 som bytt sitt PMU-batteri har åter fungerande datorer... det finns där svart på vitt. Tror mig ha hittat att det är 4 stycken 3 volts batterier och eventuellt är dom från Panasonic ( VL2330 ) - jakten går vidare, har inget att förlora på att testa, allternativet är att datorn hamnar i en sopkontainer eller säljs som lösa delar, fast jag tror att ägaren inte orkar bry sig

+Hej Olle,
jag har en av de första Ti G4 400 som levererades i Sverige dvs tidigt 2001. Provade att starta min med batteriet ute och min PowerBook startade. Bör tilläggas att den stått med laddaren i de senaste 29 månaderna. Jag har varit med om att ett dåligt batteri har gjort så att datorn har vägrat att starta.
Min fråga är angående ditt besök hos service. Testade man din PowerBook med ett just laddat batteri, innan man började att löda på moderkortet? Min gamla PowerBook 5300 gjorde många resor till Holland innan man fick ordning på kontakten på moderbordet (Denna modell som förövrigt fick utstå mycket spott och spe går som en klocka och fungerar som en brygga mellan LocalTalk och Ethernet). Kan på rak arm inte komma på att jag har hör någon som har haft problem med att kontakten skulle glappa på PowerBook Ti.

Richard

Powerbooken ägs av Västnytts chef
Den startade INTE med det sämsta batteri isatt - inga lysdioder så det var stentomt
Den startade INTE med det bästa batteri isatt - 1 lysdiod så det var snudd på stentomt
Den startade INTE med enbart nätsladd
Den startade INTE med både något av batterierna samt nätdel ansluten

Hur Macforum gjorde sitt test vet jag faktiskt inte men dom är auktoriserade och bör kunna sin sak, det enda till deras försvar är att det i den 109 sidor långa servicemanualen inte nämns ett enda ord om att PMU-batterier kan ha denna negativa inverkan som lätt kan missuppfattas.

När jag nu tack vare er i denna diskusion fått en massa tips så vågade jag mig under kvällen på att slita ut PMU-batterierna, tämligen övertygad om att det INTE skulle hjälpa att vara utan dom. Men se vad händer - BURKEN STARTAR MED BÅDA DÅLIGA BATTERIERNA när nätsladden är isatt. Den startar även med det stora batteriet bortplockat. Det sämsta batteriet som också ägs av min chef får nu indikering om att batteriet laddas i ett par minuter ( självfallet går klockan fel beroende av avsaknad av batteri ). Så konditionen på batterierna har nog sett sina bästa dagar.

Av detta kan jag konstatera att det inte finns minsta glapp baktill vid eller i kontakten. Och vad värre är så har Macforum gjort ett stendåligt jobb då man hävdade att det trots deras påstådda lödning inte gick att få liv i den. Kommer under morgondagen rapportera detta till min chef så får han bestämma ifall vi ska kräva skadestånd av Macforum eller pengar tillbaka för den undersökning som dom påstod att dom hade gjort. Självfallet kommer jag att be SVT att sluta göra de få affärer som vi har med Macforum och hellre rekomendera SOS-Data i gamlestan. Enklast är nog att helt enkelt låta saken bero men byta inköps och servicestället.

Nog för att jag i åratal ogillat Macforum men detta tar baske mig priset! Att ha följt deras råd att sätta i nytt moderkort är en stor skillnad mot att sätta i 4 nya PMU-batterier.

Ännu en gång - ETT STORT TACK till alla inblandade,

Olle

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-19 09:02

Nog för att jag i åratal ogillat Macforum men detta tar baske mig priset!
Olle[/QUOTE]

Ja kunde inte sagt det bättre själv. Just priser är dom duktiga på :)..

Låt dom krypa till korset och betala tillbaks undersökningskostnaden denna gång för böveln.. Det måste ju vara någon ordning på torpet någ gång.

Låt oss höra hur det har gått.

På dom Olle !

Tänk om det går att byta ut batterierna i det stora åxå

Provmätte batterierna ( Panasonic VL2330 ) på jobbet, dom ska vara på 3 volt vardera - endast 1 uppvisade 2,5 volt och de andra 3 batterierna mer eller mindre NOLL volt - ska ikväll ta en bild av hur dom ser ut samt en skiss på hur dom är kopplade. Sammanlagt ska dom enligt vår licensierade Avid-tekniker ge 6 volt ( kopplingarna ser lite skumma ut, en sorts tunna byglingar mellan batterierna, ibland 2 byglingar och några med 1 bygling ). Med "byglingar" avser jag en slags mycket tun metallstripe som värmts fast på 1 punkt, troligen med någon robbot som gör detta extremt snabbt för att inte skada själva batterierna.

En sökning på Panasonic VL2330 gav följande resultat, kostnad 6,5 pund/styck - exkl. moms.

Title: 3V Lithium Rechargeable Coin Cell

Made By: Panasonic
System: Rechargeable Cells
Type: Lithium
Voltage: 3 V
Capacity: 50 mAh
Dimension: 23 mm
Height: 3 mm
Description: Rechargeable vanadium pentoxide lithium coin cell
Polarised solder tags for horizontal PCB mounting
Can be recharged approx. 1000 times
High energy density
Continuous trickle charging is not necessary because of very low self discharge rates

Note: Cell should be current limit, constant voltage charge at 3.4V, +0.15V

KÄLLA:
http://www.cellpacksolutions.com/Search_Data_Sheet.asp?ID=VL2330

Så var det dags för uppdatering med bilder. De översta 2 bilderna visar ovansidan samt undersidan av batterierna, därefter en förstoring så att man ser lite tydligare att 2 av batterierna har dubbla byglingar och 2 har enkla byglingar. Gemensamt är att samtliga batterier har 3 fastsatta byglingar ( phu - fattade ni... knappt jag gör det ). Sist en skiss som jag fick hjälp med där man ser hur allt är tänkt att kopplas.

OBS: Instalation av nya PMU-batterier gör att man förlorar eventuell garanti. Jag kan inte gå igod för att skissen är riktigt utförd. OM du har en ny mac så låt din auktoriserade återfärsäljare sköta detta samt be dom provmäta PMU-batterierna så att du inte luras på ett nytt moderkort som i vårat fall hade kunnat ha hänt om jag inte var envis och forskade lite själv ( samt hjälp av flera i denna tråd ).

Macforum rev fakturan, bad om ursäkt med orden att detta hade dom aldrig tidigare sett, nu funkar datorn med sina nya PMU-batterier och tillråga på allt så tar även det stora batteriet emot laddning - ägaren slapp alltså även ifrån att slanta upp 1.395 kronor för ett sådant stort batteri.

Olle! Köpte du batterierna ihoplödade/byglade med sladd på och så vidare, eller har du själv ombesörjt hopsättning av de nya 4 st lösa batterierna?

Ursprungligen av sjovall:

Olle! Köpte du batterierna ihoplödade/byglade med sladd på och så vidare, eller har du själv ombesörjt hopsättning av de nya 4 st lösa batterierna?

Underbart! Har följt denna tråd med stort intresse och efter att ha samlat mod så har jag plockat isär titanen och kopplade ur batterierna. Nu går den fint igen. Går de att köpa via Apple eller måste man lämna in den för byte? Tråden är ju gammal men Olle minns kanske hur han löste det.
mvh
Pär

Ursprungligen av Pär Samuelsson:

Går de att köpa via Apple eller måste man lämna in den för byte? Tråden är ju gammal men Olle minns kanske hur han löste det.
mvh
Pär

Hej, ledsen för sent svar, hade avslutat bevakningen på den. Endast auktoriserade verkstäder säljer och monterar dessa - så blev fallet för den PB som jag skrev om - bilderna från de 4 batterierna kom från när jag hade plockat isär allt.

+++

Olle

Ursprungligen av sjovall:

Olle! Köpte du batterierna ihoplödade/byglade med sladd på och så vidare, eller har du själv ombesörjt hopsättning av de nya 4 st lösa batterierna?

Lösa batterier var rejält dyra så jag avstod från detta med att köpa dom och att få dom punktlödda... krävs specialverktyg för denna ihopsättning och ska inte göras med lödkolv. Batterilagret i Göteborg kunde fixa allt detta och då använt den gammla kabeln, men efter som jag inte var ägare av PB´n så lät jag det landa i knät på MacForum som hade feldiagnostiserat problemet.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-19 19:58

ingen som vet nån sida där det visas med foto hur man plockar isär en ibook dasslock?

1
Bevaka tråden