Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fått min iMac G5!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Igår fick jag så äntligen min iMac G5, 1.8Ghz, Airport kort och bluetooth modul. Packar upp, ställer på skrivbordet, startar. OCH där, mitt på skärmen, en död pixel! Så jävla besviken man blir!

Har gått och väntat sedan den 30:e Augusti. Ringde minuter efter keynoten.

När jag ringer upp apple för att fråga vad dom tänker göra åt saken, får jag bara ett tråkigt svar "vi tänker inte göra någoting", "6st pixlar måste minst vara döda".

Pixeln lyser i blå färg, så vad jag förstått är den inte helt avstäng. Då borde den lysa vitt. Så jag får väl försöka "massera" bort den.. hehe!

Jävligt trist iaf. I övrigt är maskinen greeejt!

Hade du en Cube innan? I såna fall vill jag ha en rapport om ljudnivån i iMac G5!

Ursprungligen av TZW:

Hade du en Cube innan? I såna fall vill jag ha en rapport om ljudnivån i iMac G5!

Precis, har en Kub i huset också. Efter att ha suttit vid iMacen endast ett fåtal timmar så kan jag säga att "guuuud vad skönt det är att slippa hd-rasslandet"... Det var ett pain in the ass på kuben. I övrigt upplever jag iMacen som väääldigt tyst. Fläktarna går upp och ner. Drar du igång något mer krävande, så ökar fläktarna. Vilket helt klart hörs! Har provat spela spel som krävde skiva i. Då lät det ganska ordenligt från optiska enheten också! Men jag är helt klart nöjd med ljudnivån!

Aha. Jag har en tyst i HD i min Cube, så den är verkligen helt knäpptyst. Efter fyra år med den känns det lite läskigt att byta ner sig till en dator med tre fläktar. Känns dock inte som om man har något val, och allt annat verkar ju perfekt...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-16 22:58
Ursprungligen av cube_owner:

Igår fick jag så äntligen min iMac G5, 1.8Ghz, Airport kort och bluetooth modul. Packar upp, ställer på skrivbordet, startar. OCH där, mitt på skärmen, en död pixel! Så jävla besviken man blir!

Har gått och väntat sedan den 30:e Augusti. Ringde minuter efter keynoten.

När jag ringer upp apple för att fråga vad dom tänker göra åt saken, får jag bara ett tråkigt svar "vi tänker inte göra någoting", "6st pixlar måste minst vara döda".

Enligt statistiken är det över hälften av alla skärmar som har en död pixel... men Mac-användare verkar på något sätt skonas i större utsträckning.

Själv har jag en helt "levande" 15"-TFT på min iMac Globe, men däremot en död pixel på min iBook (som var död från start). Döda pixlar är tyvärr något man får leva med... och jag tycker att Apples gräns på sex döda pixlar är ändå lägre än de flesta. Åtta brukar vara standard.

Sedan kan det ju vara väldigt irriterande var någonstans den döda pixeln ligger. Min ligger väldigt lämpligt... nästan i ett hörn.

Vilken färg det är på den döda pixeln kvittar väl? Jag har aldrig haft en död pixel som har varit vit... (blå på min iBook och grön + blå på min f.d. bärbara PC).

  • Oregistrerad
  • 2004-10-16 23:44

Har du tur kan du gnugga igång den. Men sen finns det väl program för att lokalisera dessa döda pixlar och stänga av osv, iaf till PC har jag sett.

Jag har haft döda pixlar på bärbara förr så jag vet hur det känns. Men man kommer över det och tänker faktiskt aldrig på det heller.

Hej cube_owner

Vad är det för konfiguration på den iMac du har fått?

Ursprungligen av Audiosponge:

Hej cube_owner

Vad är det för konfiguration på den iMac du har fått?

17" iMac G5, 1.8Ghz, Superdrive. Special beställd med airport kort och bluetooth modul.

Vad jag har hört så har Apple inte direkt någon gräns alls. Iallafall har dom vägrat uttala sig i de test som tex tomshardware.com gjorde.

Jag har två blå i höger hörn på min iBook. Dom syns bara när bilden är mörk så man "glömmer" det efter ett tag. Var jobbigt första dagarna.

Öppet köp borde väl dock gälla? Skicka tillbaka skiten och köp en ny. Det tipset gav man mig i supporten när jag ringde om det, tyvärr hade tiden gått ut

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-17 16:29

Jag tror i alla fall att det finns riktlinjer... att man av 1024*768 = 786.432 pixlar (på iBook) kan acceptera 6 döda pixlar egentligen... det är bara 0,0008 % av alla.

Vet dock inte vad gränsen ligger för vad som räknas som skäligt om man skulle ta upp det med ARN eller liknande.

Som jag skrev så sa killen på supporten till mig att 6px var gränsen för min skärm. (17")

1
Bevaka tråden