Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 Ram - Gått sönder...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan.

Hittade precis hit.
Jag har en G5a som snurrat fint i ett år nu, men nån vecka sedan så rasade hela burken. Det tog ett tag för mig att luska ut det och jag har fått klart för mig att det var RAM'et som var kass, eller blev kass - hur man nu säger...

Frågan jag har är om jag kan luska ut om det bara är det "ena ramet" och byta ut det, eller behöver jag byta hela "paret"... (?)

Hoppas att det är någon som vet...

Och, var köper man MAC prylar hemma, jag bor i Lund regionen (precis flyttat hem från utlandet)

Tackar.

Verkar vara ett shysst forum detta.

T

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-11 22:03

RAMminnena behöver vara identiska för att funka eftersom de arbetar i par. Du kan köpa pc3200minnen hos Mac eller PChandlare t.ex Datorbutiken i Staffanstorp (vet inte om de har direktförsäljning men det låter som om det ligger i Skåne... )

ps, det är ett grymt forum! .ds

edit: Försök ta reda på om det är det ena eller båda minnena som är trasiga. Om du hittar ett identiskt med det "friska" så bör du slippa köpa två.

Bra!

Jag ska luska luska då...
Eftersom jag klapp RAM'et i USA så kan det nog vara knepigt att hitta här...
eller...

Ska kolla runt imorron...
Dessa "500MB" som saknas märks verkligen...

Tackar för det snabba svaret.
T

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-11 22:35

Jo det kan nog vara smått omöjligt att hitta det här då, tänkte om det var orginalminnen som satt i när du köpte den... Hur stora är de och hur mycket har du kvar i datorn utan dem?

det var 2x 256MB
Nu har jag bara originalen i...
(Har en 1.6 GHzare)

Ska kika idag, tror du att de går att hitta i en "vanlig PC butik"
Vet de om de passar eller inte?

(Man märker att jag är lite, något, osäker på hårdvara va???)

Hitta ett på JME Data:
Funkar detta tro?

Produktbeskrivning Kingmax
SuperRAM minne - 256 MB x 1 - DIMM 184-pin - DDR
Lagringskapacitet 256 MB x 1
Teknik DDR SDRAM
Formfaktor DIMM 184-pin
Spänning 2.5 V
Minneshastighet 333 MHz ( PC2700 )
CAS Latency CL2.5

T

  • Oregistrerad
  • 2004-10-15 16:45

Hmm. Power Mac G5 1,6, problem med ram. Jag fick problem med dem när jag hade uppgraderat firmWaren, många med mig fick problem. Apple släppte en ytterligare uppgradering ganska snart, så nu snurrar min med alla minnen på plats, kan det vara det som kanske är problemet?

Vilken firmware har du?

Mvh Sören

Vilken tillverkares minnen har du? En del tillverkare har livstidsgaranti.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-15 21:20

2 gånger 128 orginal, och 2st crucial, tror jag. På 512 mb.

Mvh Sören

  • Oregistrerad
  • 2004-10-16 03:11
Ursprungligen av okidoki:

det var 2x 256MB
Hitta ett på JME Data:
Funkar detta tro?

Produktbeskrivning Kingmax
SuperRAM minne - 256 MB x 1 - DIMM 184-pin - DDR
Lagringskapacitet 256 MB x 1
Teknik DDR SDRAM
Formfaktor DIMM 184-pin
Spänning 2.5 V
Minneshastighet 333 MHz ( PC2700 )
CAS Latency CL2.5

T

Köp INTE dessa minnesmoduler! Eller jag kan ju inte säga att de är dåliga men en vän köpte ett par sådana (och använde i sin pc) och de fungerade verkligen inte bra, datorn krashade hela tiden (mer än vanligt). Men jag skulle iallafall inte stoppa dem i en G5:a. Satsa på lite dyrare minne istället. Budgetminne känns instabilt och jobbigt.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-15 21:28

Min G5 1,6 som jag har på jobbet, hade också ett felande 256MB minne. Kan inte annat än hålla med dig om att datorn tappade all kraft när jag blev tvungen att plocka ur 512 av 768. Lämnade in minnet i fråga som garantiärende för 2 veckor sen! Stog ut ett par dagar sen beställde jag 1GB nytt härligt minne vilket jag hade på ytterligare ett par arbetsdagar. Märkte inte att jag hade fel på minnet förän efter några månaders användning när jag skulle plocka in lite DV-material. Kameran uppförde sig mycket konstigt varpå jag blev tvungen att undersöka vad som egentligen var galet. Men fortfarande väntar jag på en ny 256a, var visst av någon modell som inte fanns att tillgå här i knutarna.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-15 23:42

Vill du ha hjälp och bor i Lund. MAC SUPPORT bakom juridikum
tel 046-150400
fråga efter Magnus. Jonas eller deras tekniker
mvh

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-10-16 14:32

i min G5 satt Samsung minnen by default så jag köpte ett par exakt likadana (2st 512) för 1100kr och är jätte nöjd

Aldrig hört någon som varit helt nöjd med Kingston minnen dock... verkar bara vara problem med dessa

1
Bevaka tråden