Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerPC vs Intel/AMD

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet inte om det här är riktigt rätt forum för den här frågan men jag prövar.
Hur står sig egentligen processorerna i Apples datorer mot de i PC-maskiner? Vad motsvaras till exempel en 1GHz PowerPC-processor av i Intel/AMD-mått? Jag läste någonstans att en 1GHz:are blåste förbi en 2.2GHz Pentium. Kan det stämma?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-16 11:59

Det är ganska svårt att göra en rättvis jämförelse mellan olika processor arkitekturer,
AMD / Intel är dock väldigt snarlika då de delar (nästan) samma instruktions uppsättning.

Att sedan maskinerna kör olika OS gör det inte lättare...

PowerPC är (vad jag hört) grym på flyttal, vilket ofta används i bildberäkningar.
X86 är (återigen vad jag hört) grymma på heltal.
Sparc (SUN) ska väl vara grym på I/O därför sitter de ofta som databashanterare....

Som mycket annat beror hastigheten på vad du ska ha prylarna till...
Men x86 plattformen är ganska snabb idag, speciellt med tanke på pengarna!

Sedan läste jag någonstans att en dual G5 2Ghz sparkade dual x86 på att kompilera KDE paket under Gentoo, vad man nu vill dra för slutsatser av det....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-16 12:25

Nu är i och för sig processorn bara en av många kritiska detaljer i datorn, men en ny Power Mac har som bekant alltid två processorer på 1,8, 2,0 eller 2,5 GHz vardera. Två hjärnor, inte en.

1
Bevaka tråden