Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildreportage: Nya Macoteket Store i Sundbyberg

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .

99mac är först med ett genomgående bildreportage ifrån Macoteket Store i Sundbyberg

Vi träffade Markus Danilsons och resten av Macoteketgänget och fick två flugor i en smäll. Vi har nämligen ett bildreportage ifrån dagens lokaler där man suttit sedan 1994 och en exklusiv förhandsvisning av nya Macoteket Store Sundyberg.

Vi ger dig en titt på serverrummet där Macoteket.se tar emot besökare, en titt in på det gigantiska lagret av Macar och telefonsäljarnas arbetsplatser. Sedan flyttar vi oss en halvmil till Sundbyberg där hela 660m2 väntar på inflyttning - troligen landets största Apple Center mitt på livliga Sturegatan.

Bildreportagen är endast öppet för Plusmedlemmar.

- 90 dagar för endast 120kr
- Ett år för 300kr

Skaffa 99mac Plus idag!
Läs mer om 99mac Plus och Pro

Du hittar bildreportagen i vårt nya plusforum inom en timme.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-15 18:51
Ursprungligen av Björnström:

99mac är först med ett genomgående bildreportage ifrån Macoteket Store i Sundbyberg

Vi träffade Markus Danilsons och resten av Macoteketgänget och fick två flugor i en smäll. Vi har nämligen ett bildreportage ifrån dagens lokaler där man suttit sedan 1994 och en exklusiv förhandsvisning av nya Macoteket Store Sundyberg.

Vi ger dig en titt på serverrummet där Macoteket.se tar emot besökare, en titt in på det gigantiska lagret av Macar och telefonsäljarnas arbetsplatser. Sedan flyttar vi oss en halvmil till Sundbyberg där hela 660m2 väntar på inflyttning - troligen landets största Apple Center mitt på livliga Sturegatan.

Bildreportagen är endast öppet för Plusmedlemmar.

- 90 dagar för endast 120kr
- Ett år för 300kr

Skaffa 99mac Plus idag!
Läs mer om 99mac Plus och Pro

Du hittar bildreportagen i vårt nya plusforum inom en timme.

Det där var väl inte så snällt (skriver här eftersom att det inte finns en seperat tråd!)

Nä det känns lite konstigt faktiskt, det håller jag med om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-15 19:02

Hur hittar man till reportaget?

Ursprungligen av Mondo:

Hur hittar man till reportaget?

Björnström skrev längst ner: Du hittar bildreportagen i vårt nya plusforum inom en timme.

Tips: Du hittar det nog där!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-15 19:21
Ursprungligen av djsomeone:

Björnström skrev längst ner: Du hittar bildreportagen i vårt nya plusforum inom en timme.

Tips: Du hittar det nog där!

HAHA!

Du, jag tror att jag kanske hittar det där.

Första bildreportaget ifrån Spånga är uppe nu i Plusforumet. Skriver för fullt

Mä. Trodde moderatorerna skulle få pluskonton?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-16 11:48
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Mä. Trodde moderatorerna skulle få pluskonton?

Lite roligt att du alltid verkar vara bortglömd.

Ursprungligen av acke:

Lite roligt att du alltid verkar vara bortglömd.

Haha. Jag tror Martin gör det med mening.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-15 21:08

Nu tappa jag lusten att läsa här mer... :-/

  • Oregistrerad
  • 2004-10-15 21:24
Ursprungligen av Qimen:

Nu tappa jag lusten att läsa här mer... :-/

Jag fick precis samma känsla =/

Ursprungligen av Qimen:

Nu tappa jag lusten att läsa här mer... :-/

Känns som om dom glada dagarna är över för oss

Det är underligt att vissa inte inser att det både kostar tid och pengar att göra reportage av den här typen. Plus-abonnemanget är ett bra sätt att finansiera framtida reportage med. Och framtida reportage är i varje fall något som jag ser fram emot. Trist att ni inte håller med.

/M

De flesta aktiva här verkar i alla fall ha insett vilket enormt arbete ni lägger ner.
De som klagar brukar vara personer med relativ få inlägg. Tråkigt.

Ursprungligen av Kristofer G:

De flesta aktiva här verkar i alla fall ha insett vilket enormt arbete ni lägger ner.
De som klagar brukar vara personer med relativ få inlägg. Tråkigt.

Håller helt med dig.

Ursprungligen av Kristofer G:

De flesta aktiva här verkar i alla fall ha insett vilket enormt arbete ni lägger ner.
De som klagar brukar vara personer med relativ få inlägg. Tråkigt.

Jag läser nyheter etc här. Har varken tid eller lust att "hänga" i forumet. Jag vet ju inte allt, men jag tror det inte är så många som tänker "gud va bra det kommer bli!" när man börjar ta betalat för en tjänst som tidigare varit gratis. Om 99mac kan bevisa att det blir märkbart bättre nu när man börjar ta betalt så kommer jag självklart att överväga att betala en summa, men jag skulle hellre föredra att donera pengar än att betala en avgift.

Ursprungligen av Leksvin:

Jag läser nyheter etc här. Har varken tid eller lust att "hänga" i forumet. Jag vet ju inte allt, men jag tror det inte är så många som tänker "gud va bra det kommer bli!" när man börjar ta betalat för en tjänst som tidigare varit gratis. Om 99mac kan bevisa att det blir märkbart bättre nu när man börjar ta betalt så kommer jag självklart att överväga att betala en summa, men jag skulle hellre föredra att donera pengar än att betala en avgift.

Det är alltid någon som gastar att det var bättre förr...

Den enda chansen 99mac har att överleva är att få en fast inkomst från något håll. Och för att få en fast inkomst så måste man visa att dom som betalar för sig får något för sina pengar. Annars hade det knappt funnits några som betalat får att ha forumet att ens existera. Det märks på flera tidigare insamlingsförsök. Som visserligen hjälpt till att ge pengar. Men den summan har sällan täckt en månadsförbrukning av bandbredden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-15 22:59
Ursprungligen av Leksvin:

Om 99mac kan bevisa att det blir märkbart bättre nu när man börjar ta betalt så kommer jag självklart att överväga att betala en summa, men jag skulle hellre föredra att donera pengar än att betala en avgift.

Donera eller betala en avgift är samma sak och har samma syfte, vad spelar det för roll vad man kallar det?

Många vill att allt ska vara gratis och de snackar ofta om att vilja donera, men utan att locka dem till det för att finansiera artiklar och reportage som kostar tid och/eller pengar att framställa (eller för att betala servrar och underhåll mm), så gör de det aldrig. 99Mac har blivit bättre och bättre hela tiden, så jag garanterar dig att det kommer att bli märkbart bättre... Bara att pröjsa mao!

Det unika med forumet är att det är du och jag som skapar det så om det ska bli bättre är det upp till oss! Det handlar inte om att du ska betala för att vi ska underhålla dig eller att vi ska betala för att du ska bli underhållen.

Du har faktiskt möjligheten att läsa, diskutera, ta del och bidra precis som förr helt gratis så torka tårarna...

hmmmm

Är + konto utöver mac.se "kontot" eller jag har mac.se men får inte se

Va tusan!!
Kostar en massa pengar och läsa en artikel som hamdlar om en nyöppnad butik. Tror inte det finns många personer som vill betala för det. Lägg ut mera läsvärda artiklar kan jag tänka mig att folk köper ett konto. 300 kr för att enbart få tillgång till plusforumet tycker jag är katastrof. Isf borde något mera ingå. Rabatter på mac affärer eller någon keps.

Annars mycket trevligt forum...

Ursprungligen av Kristofer G:

De flesta aktiva här verkar i alla fall ha insett vilket enormt arbete ni lägger ner.
De som klagar brukar vara personer med relativ få inlägg. Tråkigt.

Håller med. Nu har jag inte Plus, men vill skaffa. Bara man hade ett VISA-kort.

Men det blir nog svårare att behålla 99mac som sveriges största macforum. De som inte vill betala "försvinner" kanske eller blir mindre aktiva.

Ursprungligen av Samuel J:

Men det blir nog svårare att behålla 99mac som sveriges största macforum.

Jag tror att vi kommer kunna hitta på en massa coola grejer nu som ingen annan har möjlighet till pga bristande resurser. Genom att vara överlägset bäst kommer vi fortsätta att växa. Precis som vanligt alltså

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-16 18:11
Ursprungligen av Björnström:

Jag tror att vi kommer kunna hitta på en massa coola grejer nu som ingen annan har möjlighet till pga bristande resurser. Genom att vara överlägset bäst kommer vi fortsätta att växa. Precis som vanligt alltså

Självklart förstår jag att inget är gratis, fast vissa tror det.
Jag vill vara med, men jag drar mej för PayPal betalning.
Kan ni istället ha en postgirot konto som vi alla svenskar lätt kan betala in ?

Jag tycker ni alla gör så bra arbete! Heder åt er alla med denna 99mac

Ursprungligen av Kristofer G:

De flesta aktiva här verkar i alla fall ha insett vilket enormt arbete ni lägger ner.
De som klagar brukar vara personer med relativ få inlägg. Tråkigt.

Hear, Hear!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-15 22:31

Det är faktiskt möjligt att ha pro-konton utan att stänga av nyheter för alla andra. Folk betalar inte för att skriva i ett plusforum, folk betalar för att stödja sajten.

Ursprungligen av xerent:

Det är faktiskt möjligt att ha pro-konton utan att stänga av nyheter för alla andra. Folk betalar inte för att skriva i ett plusforum, folk betalar för att stödja sajten.

Att Macoteket skulle öppna en affär i Sundbyberg visste vi ju tidigare. Det här är ju bara en extra godbit för dom som betalar för sig.

Egentligen borde jag nog inte åkt till Sundbyberg så hade ingen missat bilderna och blivit sur

(stack 13.30 ifrån Uppsala och kom hem 18.30, bilderna uppe 20.00. Körde 16 mil och missade fredagskvällen med tjejen)

Det fina med plus-systemet är att man helt på egen hand kan avgöra vad man vill. Vill man ha ett forum där man läser nyheter från Macvärlden, ställer frågor, diskuterar och hjälper andra, ja då kör man på som tidigare. 99macs grundfunktion är lika kostnadsfri som den varit tidigare. Vill man däremot få lite mer; unika reportage från Machändelser i Sverige och Europa, könikor, multimediaarkiv, gratis klistermärken, möjlighet att vinna iPods-osv.. ja då kan man teckna ett plusabonnemang för blygsamma 82 öre / dag. Det som tidigare varit gratis kommer så förbli - men genom plusabonnemangen kan vi som sagt tillföra ytterligare godis till siten. Valet står helt och hållet på användarens sida.

/M

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2004-10-15 23:32

Jag är ny här, och min första Mac på väldigt länge är beställd (man kan väl kalla mig switcher), så mina tankar väger förmodligen inte så tungt, men jag vill ändå framföra dem.

Att ta betalt för tjänster på internet är jag oftast mot, men är det motiverat (vilket det verkar vara på 99mac, självklart kostar det pengar att driva en stor sajt) så kan det vara ok. Om det sköts snyggt.

Att ta bort funktioner som tidigare varit gratis och göra dem till betaltänster (t.ex. att man får ha avatarer) tycker jag är mycket dåligt. Ska man införa betaltjänster så bör det vara nya funktioner som tidigare inte funnits, som de betalande medlemmarna kan använda. Att ta bort funktioner som länge varit gratis gör förmodligen många besvikna. Avatarer finns på i princip alla forum, och är gratis att använda. Att inte kunna profilera sig genom en personlig avatar upplevs nog som dåligt för de flesta. Även om man inte "hänger" här 24/7 vill man göra sina inlägg personliga, och många användare känns igen av avataren, inte namnet (så har det upplevts på forum jag hängt på tidigare).

Nu handlade denna nyheten om ett fotoreportage. "Trevligt" tänkte jag och läste vidare, för att få reda på att jag måste betala för att kika på några bilder. Går verkligen inte detta att lösa på något annat sätt?

jag oroar mig också lite för "plus/pro"-forumen, kommer inte det dela upp användarna väldigt mycket? De som är "stammisar" och betalar sitter för sig själv, medans den osäkre switchern sitter för sig själv och får inga svar på sina undringar?

Givetvis ska jag inte bara klaga utan komma med lite idéer. Ett tips angående avatarerna är ju att låta betalande användare ha större avatarer än de som inte betalar. De som inte betalar kan behålla sina avatarer, och de som betalar kan panga på med större avatarer.

Bildreportagen kan ju vara tillängliga för alla, men att man som betalande medlem kan få kika på bilder i högre upplösning, eller få se fler bilder.

Visst måste 99mac gå runt, och ni vill såklart få så många som möjligt att köpa plus/pro, men tyvärr tror jag att för många begränsningar gör att användare slutar besöka siten/forumet istället...

Bevaka tråden