Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hej.

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • 2004-10-15 11:25

Jag heter Allan. Jag är dataholist. Jag kör både Mac och PC. Och kör lika gärna MacOS X, Windows XP och *nix. Jag är fanatiskt ickefanatisk. Det värsta jag vet är fanatiskt datorreligiösa typer som skall försöka omvända mig till att bli lika frälst som de är (oavsett vad de är frälsta av/i).

Teknolog. Läser i Lund. Bor omväxlande i Lund och Malmö (eller andra ställen beroende på var brudarna bor).

PS. Jag hatar smilies. De är för veklingar.

Välkommen. Jag har också bott i Lund på Gilleskroken och gick på Holger Crafoord Ekonomicentrum. Mitt halvår som barmästare i Lundaekonomerna var nog den roligaste tiden i mitt liv så här långt.

Är du på något sätt relaterat till Admiral Ackbar?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-10-15 14:03
Ursprungligen av johan dansk:

Är du på något sätt relaterat till Admiral Ackbar?

Det är inte uteslutet, herr Dansk, men han menar nog "Allan är stor", inspirerat av "Allah'u akbar" som betyder "Gud är stor" på arabiska.

  • Avstängd
  • 2004-10-15 14:23
Ursprungligen av johan dansk:

Är du på något sätt relaterat till Admiral Ackbar?

Vissa morgnar känner jag mig som han ser ut, men vi är så vitt jag vet inte släkt.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-10-15 14:27
Ursprungligen av Allan'u-Akbar:

Vissa morgnar känner jag mig som han ser ut, men vi är så vitt jag vet inte släkt.

Ha ha, vissa mornar är vi många som är släkt med Amiral Ackbar, verkar det som.

Eller så är han bara en av dem som tycker att nedsättande kommentarer och skämt om andra folkslag, religioner, kön eller sexuella läggningar är hemskt kul... :rolleyes:

  • Avstängd
  • 2004-10-15 14:22
Ursprungligen av Michael Nord:

Eller så är han bara en av dem som tycker att nedsättande kommentarer och skämt om andra folkslag, religioner, kön eller sexuella läggningar är hemskt kul... :rolleyes:

På vilket vis är frasen "Allan är stor" nedsättande för någon? Eller blir den automatiskt mer nedsättande om den är på arabiska än vad exakt samma fras på svenska, danska, engelska, franska eller swahili skulle vara? Jag skulle vilja veta vad i frasen som är nedsättande för andra folkslag, för andra religioner, för andra kön (hur många finns det egentligen?) respektive för andra sexuella läggningar (vad vet du egentligen om min sexuella läggning?).

PS. Jag är fanatiskt emot fanaticism av alla de slag. Även fanatiskt politiskt korrekta (*) drabbas av det.

(*) Eller vilken benämning det nu är som för tillfället är politiskt korrekt för att benämna någon som är fanatiskt politiskt korrekt.

Ursprungligen av Allan'u-Akbar:

På vilket vis är frasen "Allan är stor" nedsättande för någon?

"Alláh'u Akbar" som du försöker göra dig lustig med är ett av de grundläggande religiösa uttrycken inom islam, och således väldigt känsloladdat för ett antal miljoner människor här i världen. Vill du påstå att du inte visste det när du valde din nick?
På 99mac blir det dock överslag i moraltyglarna när någon ställer en fråga om DC eller liknande (såg ett exempel på det senast idag), men är otroligt högt i tak för en del annat.
Dumt att jag postade egentligen, jag kunde ju anat reaktionen...

  • Avstängd
  • 2004-10-15 17:49
Ursprungligen av Michael Nord:

"Alláh'u Akbar" som du försöker göra dig lustig med är ett av de grundläggande religiösa uttrycken inom islam, och således väldigt känsloladdat för ett antal miljoner människor här i världen. Vill du påstå att du inte visste det när du valde din nick?
På 99mac blir det dock överslag i moraltyglarna när någon ställer en fråga om DC eller liknande (såg ett exempel på det senast idag), men är otroligt högt i tak för en del annat.
Dumt att jag postade egentligen, jag kunde ju anat reaktionen...

"Allah'u-Akbar" betyder rätt och slätt "Gud är stor". Att Gud är stor är något som alla religioner har gemensamt. Frasen blir inte automatiskt mer laddad, och skyddad, för att den är på arabiska. Om jag hade valt nicket ALLAH'u-Akbar hade jag kanske kunnat förstå din reaktion, men att hoppa på mig för att jag använder nicket ALLAN'u-Akbar är, IMHO, bara fånigt.

PS. "Allah'u-Akbar" på arabiska är "religionsneutralt". Allah betyder Gud, oavsett om man menar islams Gud eller kristendomens Gud. Kristna araber talar också om Allah, och använder fraserna "insh'Allah" och "Allah'u-Akbar". Så vilka av dem, de kristna araberna eller de muslimska araberna, anser du att jag förolämpat? Eller anser du att jag förolämpat alla arabisktalande? Hade du reagerat lika starkt om jag vitsat till något om Gud är stor på latin också? (Du visste kanske inte ens att det finns många kristna araber?)

EOD hoppas jag. Fanatiker av alla de slag står mig upp i halsen.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-15 17:57
Ursprungligen av Michael Nord:

På 99mac blir det dock överslag i moraltyglarna

LOL. Vi snackar grymt överslag!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-15 18:00
Ursprungligen av Michael Nord:

Dumt att jag postade egentligen, jag kunde ju anat reaktionen...

Nja, inte dumt. Snarare urkorkat & "moralpaniskt".

Ursprungligen av Michael Nord:

På 99mac blir det dock överslag i moraltyglarna när någon ställer en fråga om DC eller liknande (såg ett exempel på det senast idag)

Det har att göra med en policy 99mac har för att kunna få sponsorer och andra att tänka sig att samarbeta med 99mac, någonstans måste gränsen dras och sen efterlevas. Det handlar mindre om "moraltyglar" och mer om att efterfölja de regler som gäller. Regler som medlemmarna accepterat så vitt jag vet. Nu har det diskuterats oändligt redan, sök för att hitta mer info, så jag går inte in mer på det här.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-15 15:05
Ursprungligen av Michael Nord:

Eller så är han bara en av dem som tycker att nedsättande kommentarer och skämt om andra folkslag, religioner, kön eller sexuella läggningar är hemskt kul... :rolleyes:

Wut? :eek: Nån som verkar hyperkänslig & behöver ta nåt lugnande & slappna av. :rolleyes:

Välkommen. Spela inte Allan bara.

1
Bevaka tråden