Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple presenterar nytt butikskoncept

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-10-14 22:06

Idag visade Apple upp sitt nya affärskoncept, Apple Store Mini. Meningen är att affärerna ska kunna placeras på fler ställen än vanliga Applestore.

De nya affärerna har en helt ny design, med väggar av rostfritt stål. I affärerna kommer kunderna kunna se och testa hela Apples sortiment, och man kommer även ha en Genius bar samt möjlighet till reperation av sina Apple-produkter.

Under de senaste tre åren har Apple öppnat 84 olika Apple Stores och hälften av USA:s befolkning bor bara 15 minuters resa från en affär. Tänk om det vore så bra även i Sverige.

http://www.macnn.com/news/26625

Senast redigerat 2004-10-14 22:57

Gateway stänger sina butiker och Apple öppnar sina.

I Love Apple...

Fan vad snygg den där var - får man säga så? :eek:

Det får man, och jag håller med fullständigt.

Mycket lyxigare än de större butikerna.

Ja något sådant borde de väl gå att klämma in på centrala platser i runt omkring i Svergie i alla fall. Skulle nog bli succé för Apple - men katastrof för de Apple Concept Stores som öppnat.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-14 23:25

Påminner lite om Apple Center här i Göteborg faktiskt. Men grymt snygg var den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-14 23:35

Jäklar var nice! några sådana i Sverige vore inte fel!

Apple blir mer och mer oberoende av sin gamla kärnverksamhet - datorerna.
Det är dessa butiler senaste beviset för.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-15 00:35

Det är nästan att man vill packa väskan och emigrera till det fjärran Amerikat när man ser sånt där. Mycket smakfullt! Apple kan det här med butiker. Varför kan vi inte få sånt Sverige?

Ursprungligen av Mondo:

Det är nästan att man vill packa väskan och emigrera till det fjärran Amerikat när man ser sånt där. Mycket smakfullt! Apple kan det här med butiker. Varför kan vi inte få sånt Sverige?

Smakfullt vete fn, ser ju ut som ett bankvalv eller kosmetika reklam. Iofs ganska snyggt men föredrar själv ett mer organiskt utseende. Och hur kul kommer de anställda tycka att det är att jobba där efter några månader i den miljön.

Är det rostfritt stål eller är det aluminium?

Sedan undrar jag hur detta (ministores) kan tolkas som att APPLE blir allt mindre beroende av "datorer". Skall de bara kränga iPod? iPod är ju en väl kamouflerad dator. Konceptet är samtidigt omisskännligt APPLE. Inte fler funktioner än nödvändigt synliga för användaren. EN-knapps-mus, EN-musikbutiks-spelare, o s v. Ibland ger APPLE med sig, som när den egenhändiga skärmanslutningen inte håller. Vi får väl se, när det blir tredje gången gillt ... APPLE är och förblir AN INTEGRATED CONCEPT FIRM. Jag kan inte hålla med om att det någonsin varit "datorer" som APPLE varit beroende av. Det är ENHETSLÖSNINGAR som säljs. En gång för några år sedan startade det med en dator, men kolla in Macintosh 128K. Det är inte en "dator", det är en enhet! Det går att läsa hur många inlägg som helst som klagar på att APPLE inte tillverkar den där "datorn" som kan konkurrera med PC. En burk utan skärm. Eller som vill att APPLE skall släppa OSX till x86, så att vem som helst kan sälja en "mac-dator". När säljer APPLE mest? Kommer ni ihåg Macintosh 128K/->, iMac/G3, iMac/G4, iMac/G5? Och iPod, iPodMini?

Jag funderar på om inte APPLE har "gestalt", som sin affärsidé. Det skall bli spännande att se nästa iENHET, med sina medvetet begränsade funktioner och starka kopplingar till andra APPLEenheter, lanseras.

Butikslanserandet gör att jag tänker att APPLE försöker bli ett nytt B&o. Gå och kolla en B&o butik idag. De säljer köksvågar! Men h-rr- j-vl-r vilket kilopris! Hur länge innan APPLE köper BOSE eller Harman K? Och lanserar en kökvisp med bara en knapp?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-15 02:22

Fruktansvärt snyggt! :eek: De borde skaffa såna där klistermärken "Min butik är snyggare än din dator."

Hmmm

Själv skulle jag nog bli ganska nervös av ett besök, ganska kalt o trist, tycker det liknar en sjukhuskulvert. Förstår att stå där ensam o bara vilja kolla lite, o någon guru som hänger bakom disken. Skulle föredra lite mer ombonat iaf Hoppas det är lite bakgrunds musik där iaf

//Flipper

Ser ut som en blandning av skokartong och ett akvarium. Lite sterilt också. Min tanke går till japanska kabinhotell. Nä, jag är lite mer kluven än ni övriga.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-15 00:57

Mycket mycket snyggt. Bara ett stort lysande Äpple är snyggt. Stilrent värre.

Tänk er 5 sådana här affärer i Sverige. Mums!

Sobert!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-15 08:29

Apple har tydligen aldrig hört talas om BMW-ligan.

Det här ser ju ut som rena rama drive-in-butiken.

Marias första kommentar: "Aluminium? Kommer det inte kännas som att kliva in i ett kylskåp?"

Ursprungligen av Björnström:

Marias första kommentar: "Aluminium? Kommer det inte kännas som att kliva in i ett kylskåp?"

Mina associationer gick åt det hållet också. Det är kallt, hårt och inte så "mänskligt", men å andra sidan så är det ju inte en miljö man ska bo i. Som heminredning vore det katastrof med rostfritt stål överallt, men som en affär för teknikprylar fungerar det bra.

Jag har pluggat en del arkitekturhistoria, och när jag ser de här bilderna kan jag inte låta bli att undra om någon extra lyckad AppleStore kommer att hamna i historieböckerna så småningom.

Rostfritt stål ska det vara är det, så det kommer mer kännas som ett slakteri

En rättning i artikeln: De kommer inte ha alla Apples produkter, utan bara de som är inriktade mot hemanvändare samt bärbara. Dvs. bara iMac, iBook, Powerbook och iPod. Inte Powermac eller eMac då de riktar sig mot proffs/skolor. Det kommer även finnas en hel del småtillbehör, både egna som tredjeparts. Men de kommer ha verkstad för alla Apples produkter.

Snyggt som attan!

Men, men... Jag skulle inte riktigt gilla att stå där ock kolla på produkter, man vill ju gärna ha en hylla eller två i butiken så att det blir lite väggar - att alla inte behöver stå och kolla på vad man köper en dag då man känner sig mindre exhibitionistisk.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-15 10:43

Hoppas att det öppnar en i Borås!

Ursprungligen av MsB:

Hoppas att det öppnar en i Borås!

Yes en till röst från Borås .. då har vi 2 i allafall redan nu... kanske kan bli en butik här då

  • Oregistrerad
  • 2004-10-15 11:31

Det var en snygg affär... Jag vill handla i en sån...

  • Medlem
  • 2004-10-15 13:02

En i NK skulle inte vara fel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-15 19:28

Min första tanke när jag såg bilden var "WOW vad snyggt"... men ju mer jag funderar på det så önskar jag inte en sådan butik till Sverige... jag skulle nog inte gå in där i alla fall. Den känns som en riktig lyxbutik där en vanlig Svensson (utan kostym och portfölj) inte är välkommen... jag föredrar vanliga, enkla butiker.

Korkat av Apple att skapa butiker som SER dyra ut, det kommer att avskräcka många. Dessutom är man trött på det sterila, avskalade och kalla stuket. Ser ut som en stor restaurangfrys. Nä, jag är grymt besviken...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-16 22:29
Ursprungligen av thevil:

Inte korkat, tvärtom. Smart. Apple har väl förmodligen äntligen insett att det är en omöjlig uppgift att verka billiga i jämförelse med BYO/Dell/HP et al och gjort det enda rätta. Utnyttja att alla upplever dem som dyrare och bygg vidare på de fördelar som det för med sig.

Smart vet jag inte om jag kan kalla det... Det är korkat gjort i och med jag (som trots allt är mac-ägare, men ändå en vanlig svensk, med lite pengar - student) har ändå råd med att köpa dator, men skulle inte vilja gå in i den affären... Skulle jag bara köpa något/några tillbehör skulle jag hellre köpa via nätet än om jag hade en sån butik 10 meter ifrån mig - anledningen är att de visar att det är en affär för överklassen, där inte jag passar in.

Men av vad jag har märkt så passar iofs överklass bra som beskrivning på de flesta mac-ägare, vilket är lite synd. Lägg en sådan butik centralt i Stockholm så kanske det kan bli en hyfsad framgång, men där JAG bor vill jag ha en enklare butik... det är trots allt "innehållet som räknas".

Southcenter / Tukwila Apple mini affären

Jag skall sticka ner till Southcenter Mall i Tukwila och ta ett par bilder av den idag (förhoppningsvis är där inte allt för mycket folk där). Lägger upp några bilder här om ett par timmar. Nåja, många timmar, klockan e bara 0640 här ...

/CMH

Bevaka tråden