Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Debatt: Papperstidning

Tråden skapades och har fått 102 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det finns säkert en hel del tidningsfolk här så jag bollar frågan vidare till er direkt. En av få saker som skiljer 99mac ifrån MacWorld är att dom presenterar sitt innehåll prydligt upplagt i pappersformat som levereras en gång i månaden (10 gånger per år) i brevlådan. Innehållet är oftast 3-6 veckor gammalt.

Jag föredrar 99mac men många gör inte det, framförallt inte annonsörerna som skulle ge oss en rejäl möjlighet att bygga "på riktigt".

Debatt:

- Hur stor andel av landets Macanvändare föredrar en tidning tror DU?
- Hur stor andel av annonsörerna föredrar en papperstidning?

- Vad kostar det rent tryck/prepress/porto att göra en 32 sidors tidning av samma format och kvalitet som MacWorld?

- Vad kostar det i tid, svett och tårar för att rita tidningen förutsatt att materialet är klart?

Rent personligt föredrar jag papperstidning av några skäl: Snyggare (ofta), man slipper sitta framför datorn, kan ta med den var som helst, och framförallt är det tycker jag det är skönare att läsa längre text på papper. Att läsa på datorn är som att läsa en text på ett ljusbord. Ljus mot ögonen, genom texten, är tröttsamt i längden. Tycker jag...

Nåväl, jag vet att vi trycker 28 sidor, fyrfärg, för ca. 60000, då med ett relativt billigt papper.
Edit: Inte riktigt samma kvalité som Macworld, men inte heller jättelångt ifrån...

Vi sätter tidningen, med färdig text, på 4 dagar. 12-timmars dagar.

Synpunkter från en glad amatör, nu kan "proffsen" få ta över...

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-10-16 11:34
Ursprungligen av Leftrustle:

Rent personligt föredrar jag papperstidning av några skäl: Snyggare (ofta), man slipper sitta framför datorn, kan ta med den var som helst, och framförallt är det tycker jag det är skönare att läsa längre text på papper. Att läsa på datorn är som att läsa en text på ett ljusbord. Ljus mot ögonen, genom texten, är tröttsamt i längden. Tycker jag...

Nåväl, jag vet att vi trycker 28 sidor, fyrfärg, för ca. 60000, då med ett relativt billigt papper.
Edit: Inte riktigt samma kvalité som Macworld, men inte heller jättelångt ifrån...

Vi sätter tidningen, med färdig text, på 4 dagar. 12-timmars dagar.

Synpunkter från en glad amatör, nu kan "proffsen" få ta över...

Är detta inklusive distribution?

Ursprungligen av Tobbe Hj:

Är detta inklusive distribution?

Nej, vi distribuerar själva. Dvs. ställer ut i ställ runt om på skolan samt andra ställen. När annonsmarknaden sviktade hade vi inte längre råd att skicka ut tidningen till medlemmarna, tyvärr...

Jobbar med Chalmers kårtidning, www.tofsen.se , kanske jag ska tillägga.

Hur många exemplar talar vi om då?
(28 sidor 4-färg, samma format som MacWorld för 60k)

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-10-15 10:59

Vi trycker ganska många månadstidningar, av många olika slag. Vi är ett arkoffsettryckeri, vilket betyder att det är ekonomiskt upp till 20-25 tusen ex ungefär, vid större upplagor kör man rulloffset, men med sämre kvalité. Vi har kört tidningar där bästa kvalité krävts upp till 60 tusen ex. Jag tror att ni skulle i så fall börja med arkoffset. På en plåt får du upp 8 sidor, så räkna sidantalet i 8, 16, 24, 32, för bästa ekonomi. Ska du ha ett annat papper på omslag så är det ju 4 sidor.
Om du vill kan jag se till att du får lite offerter. En av våra kunder är HC Ericsson professor i grafisk design, trycker nu affischer till hans kommande utställning.

Senast redigerat 2004-10-15 11:14

Aha - cool.

Jag tror att 32 sidor varannan vecka skulle kännas mycket fräschare än 64 sidor en gång i månaden.

Ni som kan det här med ekonomin i tryckbranschen får gärna komma med förslag och upplägg. Jag är bättre på content. Jag har talat med Interpress förra sommaren ang detta och det visade sig att dom exemplar som säljs i butikerna endast är uppvisning, dom ger inte en spänn. Intressant!

Interpress distribuerar exempelvis Macworld Sverige:
http://www.interpress.se/miwell/pl/visa_utgava_publ?i_prkod=0241

Vi trycker 6500 exemplar...

Ok - så cirkus en 10 kronor per exemplar kan vi säga för produktionen. Distribution i form av porto tillkommer såklart.

Kollar lite på postens hemsida:
http://www.posten.se/villkor/pris_fakta/pdf/MK6036.pdf

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-10-15 11:27
Ursprungligen av Björnström:

Ok - så cirkus en 10 kronor per exemplar kan vi säga för produktionen. Distribution i form av porto tillkommer såklart.

Kollar lite på postens hemsida:
http://www.posten.se/villkor/pris_fakta/pdf/MK6036.pdf

Så kan du inte räkna,
Det dyra är intaget, dvs att få ett tryckfärdigt orginal inkl plåt. Om du trycker 6500 eller 16500 är marginella kostnadsökningar, papper och färg är inte speciellt dyrt.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-10-15 11:24

Tänker man på målgruppen så är nog 14-dagarsutgivning att fördra. Jag tror också att målgruppen inte hellre är så intresserad av "glassia" dyra omslag a´la CAP. 32 sidor inkl omslag (då trycker man omslaget på samma papper som inlagan och det går åt två ark sammanlagt).
Men, annonsörerna vill gärna ha glassigt papper och annons på omslagets insida brukar kunna säljas dyrt. Kanske ett prat med tilltänkta annonsörer skulle ge lite bra input.
Jag skulle gärna se en 32-sidors mac-tidning tryckt på hyfsat silkpapper rakt igenom. Det borde attrahera annonsörer också.

Ge mig gärna en totalsiffra för 32 sidor inkl distributionskostnader med det papper du nämner. Det hade varit intressant att ta fram en kostnad per nummer - därifrån kan man ta en diskussion med några eventuella annonsörer.

Om man tar detta steg måste vi anställa en heltidare (jag kan inte göra tidning) för detta skulle jag tro.

Ursprungligen av Björnström:

Om man tar detta steg måste vi anställa en heltidare (jag kan inte göra tidning) för detta skulle jag tro.

Tveksamt om det räcker med en "heltidare". Först och främst bör man ha en genomarbetad (och genomgående) grafisk design för hela tidningen (vilket definitivt inte är något man slänger ihop i en handvändning). Någon skall skriva artiklarna (gärna med såväl teknisk- som journalistisk bakgrund), för det är väl inte meningen att det skall bli en tryckt upplaga av 99mac rakt av? Högupplöst bildmaterial? - Skärmupplösta webbilder duger ju inte långt i det här sammanhanget. Korrektur (språkligt/tryckmässigt/färg), research, faktagranskning?

Sedan skall man ju sätta samman allting till en kvalitativ och snygg produktion var 14:e dag - det är mycket "mannakraft" som krävs med en sådan produktionstakt. Med sammanställning, tryck, distribution bör man ligga långt fram i det förberedande arbetet och med en utgivning på var 14:e dag bör du nog kunna hålla åtminstone tre nummer "i luften" konstant.

Japp - snacka om utmaning

Målgruppen med tidningen är ju inte vi 99mac Plussare - jag tror redan vi för insyltade och vana med webben (som är mycket snabbare).

Tidningen vänder sig till den som inte vill ha community och som vill ha det viktigaste som hänt presenterat på ett snyggt och ordnat sätt. Man skulle kunna ha en liten tag med artikelnumret som överensstämmer med diskussionen här på 99mac. "Läs mer i artikel 23442". Ange numret på 99mac:s förstasida så kommer man till diskussionen.

Innehållet i tidningen skulle nog alltid redan ha publicerats här i 99mac Plus eftersom jag tror att personerna bakom tidningen kommer härifrån.

Några exempel på målgrupp är Markus ifrån Macoteket - han är intresserad av vad som händer men han har inte tid att läsa 99mac dagligen pga mängden information som snurrar igenom våra forum. Han vill ha en tidning att läsa en gång i månaden med en snygg sammanställning.

Det skulle bli en slags hübrid mellan blixtsnabba 99mac och tyngden av en tidning.

Om det är nyckeln till dom stora annonskonton som hägrar kanske det är värt allt besvär?

  • Medlem
  • 2004-10-19 12:03
Ursprungligen av Björnström:

Japp - snacka om utmaning

Målgruppen med tidningen är ju inte vi 99mac Plussare - jag tror redan vi för insyltade och vana med webben (som är mycket snabbare).

Tidningen vänder sig till den som inte vill ha community och som vill ha det viktigaste som hänt presenterat på ett snyggt och ordnat sätt. Man skulle kunna ha en liten tag med artikelnumret som överensstämmer med diskussionen här på 99mac. "Läs mer i artikel 23442". Ange numret på 99mac:s förstasida så kommer man till diskussionen.

Innehållet i tidningen skulle nog alltid redan ha publicerats här i 99mac Plus eftersom jag tror att personerna bakom tidningen kommer härifrån.

Några exempel på målgrupp är Markus ifrån Macoteket - han är intresserad av vad som händer men han har inte tid att läsa 99mac dagligen pga mängden information som snurrar igenom våra forum. Han vill ha en tidning att läsa en gång i månaden med en snygg sammanställning.

Det skulle bli en slags hübrid mellan blixtsnabba 99mac och tyngden av en tidning.

Om det är nyckeln till dom stora annonskonton som hägrar kanske det är värt allt besvär?

Ungefär så här. Jag tror inte att jag är ensam om att bli mer intresserad om priset är lågt. Jag tror det är fel väg att gå att försöka konkurrera med MW på MW:s hemmaplan.

Kortfattat: tidningen skulle inte vända sig till "topp 10%" utan alla andra. Vi som redan kan allt kan ju göra tidningen istället

Om Tobbe trycker tidningen kan jag promenera till Växjö Offset och hämta mitt exemplar och slippa porto

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-15 14:23

Gör en sida som ser ut som en tidning där RSS-feed från 99mac lägger artiklar och bilder automatiskt på plats, så kan man skriva ut den och läsa lite som en dagstidning om man vill?

  • Medlem
  • 2004-10-15 15:15

Jag skulle tycka det vore roligt att vara med om ett dylikt projekt.

Tidsåtgången är väldigt beroende av hur mallad man vill vara. Om man har 32 sidor med kanske 30-40 % annonser går det att dra ihop på två dagar om bilder och texter inte kräver så mycket efterarbete. Mao, om texterna har överenskommen längd vinner man mycket tid. Jag är ju verksam i dagspressvärlden, men en kompetent redigerare (journalist) fungerar som korrektur även på stora tidningar. Redigeraren har inte alltid örnkoll på all fakta, men oftast är man kunnig nog för att höra varningsklockorna ringa, och då kan man kolla med reportern. Visserligen är dagstidningar inte lika faktaorienterade, men det borde kunna fungera på ett liknande sätt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-10-15 15:27

Hej!

Tänk på att börja bakifrån!!!
1. Börja med att ta reda på portokostnaden. Vad kostar det att skicka tidningen till era kunder. Vad får varje tidningen väga? Utgå från detta värde och räkna ut vad inlaga och omslag får väga och få ut gramvikten! Är gramvikten lägre än 70g på inlagan (eller är upplagan mer än 20-25´ex) ska du välja rulloffset! Kolla även hur pass tjock tidningen får vara.

2. Ska du ha fyrfärg på alla sidor? Man kan köra fyrfärg och enfärg på varannan sida (4+1)! Detta drar ner kostnaden avsevärt mycket.

3. Har ni en duktig medarbetare som "sätter" tidningen med god erfarenhet av formgivning OCH repro kan man även där dra ner kostnaderna.

4. Skicka tidningen i pdf-format (oftast inget krångel med typsnitt och länkar)!

5. Ha två framsidor detta skapar lättare säljargument för annonsförsäljningen.

6. Se till att ha ett färdig register med adresser!

För att lättast få fram en offert där man kanske kan "dra" ner kostnaderna för er behövs lite mer information. Har gjort ett förslag här var vänlig ändra om ni vill!

Antal utgivningar: 10 gånger/år
Upplaga: 7 000 ex (inkl. över ex).
Färg inlaga: 4+4
Färg omslag: 4+4
Antal sidor: 32 + omslag
Format: A4 (210x297 mm)
Papper inlaga: Stora fine 100 g (mattbestruket)
Papper omslag: Stora fine 200 g (mattbestruket)
Bindning: Häftad

/D

Senast redigerat 2004-10-15 18:08
  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-10-15 17:51

32 sidor går knappast att limbinda, 32 sidor häftar man. Att binda sig för ett papper blir oftast väldigt dyrt, det finns mycket bättre och billigare alternativ till Stora fine.
Blir inte 100 gr lite väl sladdrigt?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-10-15 18:05
Ursprungligen av Tobbe Hj:

32 sidor går knappast att limbinda, 32 sidor häftar man. Att binda sig för ett papper blir oftast väldigt dyrt, det finns mycket bättre och billigare alternativ till Stora fine.
Blir inte 100 gr lite väl sladdrigt?

Självklart blir det billigare med häftning, mitt fel SORRY!
När det gäller 100g Stora Fine tycker jag det är ok, jag gillar det ialla fall. Kanske lite låg opacitet. Om man vill ha det billigaste ska man använda tryckeriets huspapper! Jag gav bara ett förslag ; )

Kom med förslag vet ja!
Jag gillar idén att 99mac ska ge ut en tidning. Kanske kan man vara med på ett hörn?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-15 18:45

Jag förstår inte poängen med att göra en tidning och en webplats. Det faller mellan två stolar, speciellt med de resurser som 99mac har att röra sig med och med hänsyn till Björnströms tid och leverne. Så som jag ser det:

Antingen gör man en webplats och en självdistribuerad tidning för nerladdning som uppdaterar sig själv efter nyheterna på webplatsen och som således alltid är aktuell utan att något extra manuellt arbete krävs. Det fordrar dock att användaren tankar hem och skriver ut tidningen själv. Kanske AppleScript kan automatisera detta?

Eller så gör man endast en webplats och fokuserar på att den blir så bra den kan bli.

Så länge som annonsörerna och 50-75% av användarna föredrar en tidning är det alltid något vi åtminstonde bör diskutera.

Annonsera på webben?
- Nää

Men det är ju samma personer och lättare att göra spontanköp!
- Nää

  • Oregistrerad
  • 2004-10-17 04:14

Ibland är det mycket trevligare med en papperstidning än internet.
Jag skulle aldrig få för mig att ta med min powerbook på toaletten och läsa på 99mac där men jag tar gärna med mig macworld.
Hmm macworld passar på toaletten
Men en 99-tidning hade varit mycket trevligt.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-10-18 07:19
Ursprungligen av slarti:

Jag skulle aldrig få för mig att ta med min powerbook på toaletten och läsa på 99mac där men jag tar gärna med mig macworld.

Underskatta inte användandet av PowerBooken på toaletten! Varför har man Airport annars?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-18 18:59
Ursprungligen av skamuel:

Underskatta inte användandet av PowerBooken på toaletten! Varför har man Airport annars?

Jag har airport men ja, det är omständigare med en PB än en papperstidning på toaletten.
Jag har testat

  • Medlem
  • 2004-10-17 10:26

En omröstning kanske ? För kolla hur stort intresset är för en dylik tidning och om den bör utges varannan vecka eller månadsvis.

Det fördes ju en ganska lång dialog bland medlemmarna i denna tråd på 99mac.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-17 14:38

Jag skulle gilla en "riktig" tidning, helt klart!
Prenumererar idag på macworld endast för att det är den enda som finns.

Skulle gärna se en tidning som riktar sig lite mer åt mig som använder macen som dator endast för att jag tycker det är kul, inte för att jag använder den till nått nyttigt eller arbete som finalcut eller quark. Man skulle kanske kunna säga att jag är en PC användare som kör mac pga att jag lessnat på Windows och jag tror vi blir fler och fler. Skulle gärna se en tidning som gör lite utförligare tester av ny hårdvara, inte som när senaste macworld testade nya PM G5 2.5GHz. 2 sketna sidor där endast en trejdedels sida handlar om maskinen i fråga och sedan avslutas allt med lite staplar med testresultat från quake 3, photoshop 7 och iTunes. Samma spel och program som man alltid testat. Hallå!!! Det har kommit lite nyare spel. Vad får maskinen för värden i tex Halo timedemo???

Undrar om macworld använder OSX ännu???

Bevaka tråden