Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

stämapparat till K700i?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-13 23:42

Joo, jag sitter här hemma o har slarvat bort min stämapparat till gitarren igen. Det händer ju titt som tätt. Det är ingen katastrof... men.. Min fundering är om det kan tänkas finnas någon application till K700:an så man kunde stämma gitarren i telefonen... det känns som det borde finnas...

Vet ni något så "keep me posted"!

Gött, take care.

Du kan väl spela in en korrekt stämmning som mp3 och sen spela upp med högtalarfunktionen, alternativt ladda ner någon MIDI sequencer och lägg upp stämtonerna...

...ba som förslag dårå..

Googlar man lite på guitar tuner mobile phone dyker det upp en del. Det verkar dock mest handla om lösningar för Symbian-telefoner (typ Sony Ericssons P900 och motsvarande).

Jag hittade dock en exjobbsrapport där två glada teknologer från LuTH hade implementerat en stämapparat på en T68 och fått det att fungera någorlunda. Hela deras rapport finns på adressen http://epubl.luth.se/1402-1617/2002/215/.

Själv använder jag min Palm Tungsten som stämapparat. Det finns ett par olika program att välja på och det jag fastnade för heter Perfect Pitch.

/Göran

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-15 01:39

Inte direkt svar på din fråga men ofta stämmer jag gitarren utan stämapparat. Jag sjunger i lådan och glider upp och ner i tonhöjd tills jag tydligt hör en kraftig respons, helt enkelt där resonansfrekvensen är bäst. Så stämmer jag efter den. Då får man bäst klang, flest övertoner som klingar med. Ska man spela med andra på bestämt Hertz-tal fungerar ju detta inte förstås.

(Detta fungerar naturligtvis inte heller om man inte tränat upp sitt gehör tillräckligt så att man kan stämma alla strängar i förhållande till varandra...)

  • Oregistrerad
  • 2004-10-15 02:09
Ursprungligen av marf:

Inte direkt svar på din fråga men ofta stämmer jag gitarren utan stämapparat. Jag sjunger i lådan och glider upp och ner i tonhöjd tills jag tydligt hör en kraftig respons, helt enkelt där resonansfrekvensen är bäst. Så stämmer jag efter den. Då får man bäst klang, flest övertoner som klingar med. Ska man spela med andra på bestämt Hertz-tal fungerar ju detta inte förstås.

(Detta fungerar naturligtvis inte heller om man inte tränat upp sitt gehör tillräckligt så att man kan stämma alla strängar i förhållande till varandra...)

Årets gitarrist...

"Gubben i lådan"

  • Oregistrerad
  • 2004-10-15 09:23

Metronom, då?

Någon som har hittat en sådan till k700? Känns som att det skulle vara lite enklare att implementera

Vanlig ton i telefon är ju ett A så det är ju bara att utgå från det!

/John

  • Oregistrerad
  • 2004-10-15 10:23

jo...

jaja, men själva grejen är ju att slippa stå med telefon när man är på scen... det underlättar ju faktiskt... - att INTE ha telefonen alltså.

/C

Ursprungligen av chris777:

jaja, men själva grejen är ju att slippa stå med telefon när man är på scen... det underlättar ju faktiskt... - att INTE ha telefonen alltså.

/C

Ok, men om du inte vill ha telefon med dig på scen vad ska du då ha en stämapparat i telefonen till?

/John

  • Oregistrerad
  • 2004-10-15 11:45

hmm

Njae, signalen i luren är ju endast på "stationära" telefoner (eller?) och det är ju väldans osmidigt att ha med en stationär telefon med upp på scen. Däremot skulle det kunna vara smidigt att vid ngt relativt tyst tillfälle stämma gitarren med MOBIL-telefonen liggande framför gitarren. Även om det skulle kunna gå att få en A-ton i mobilen så är det inte så smidigt att fumla med telefonen med en gitarr i händerna...

/C

  • Oregistrerad
  • 2004-10-15 11:49

Tackar tackar Göran

Till Göran - Jo, jag använde min handdator till det förut, det var ju smidigt... men nu är den kasserad. Oftast är det ju smidigast att ha en rejäl stämapparat som man kan koppla in telekablaget i o stämma tyst mitt under konsert... kanske måste jag ändå investera i en sån så småningom.

Till Marf - Joo, gubben i lådan... jag använder många olika slags stämningar på gitarren, därför ganska skönt att stämma om i apparat, särskilt mellan låtar med olika gitarrstämningar...

/C

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2004-10-15 13:05
Ursprungligen av johnnie2times:

Vanlig ton i telefon är ju ett A så det är ju bara att utgå från det!

/John

Vet inte vad du har för telefon, men hos mig har det varit Giss så länge jag kan minnas…

  • Avstängd
  • 2004-10-28 10:36

Jo, int fan är det ett A i alla fall.

Ursprungligen av fitzy:

Jo, int fan är det ett A i alla fall.

Sorry, my bad! Fick för mig att det var ett A!

Ber tusen ggr om ursäkt, det skall inte hända igen!

/John

1
Bevaka tråden