Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågeställning: Skulle du switcha ifall Mac OS X kom till x86 och tvärtom?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Från Slashdot
[CENTER]

[/CENTER]

En person på Slashdot postade denna frågeställning:
Jag är ingen windows fantast och har aldrig varit en, men jag är en fantast av x86 arkitekturen.
Jag gillar verkligen Linux, men det är några saker som håller mig ifrån att switch fullt ut.
Jag gillar verkligen Mac OS X men jag vill inte betala $2000 för en dator som är ungefär lika snabb som en x86 dator för halva priset. Darwin, Mac OS X unix kärna, har blivit portad till x86 och Microsofts kommande operativsystem Longhorn. Longhorn verkar ogillas av alla förutom Microsoft. Om Apple släppte Mac OS X för att konkurrera med Longhorn, skulle du byta?

En vecka senare kom en annan frågeställning från en helt annan person:

Frågeställningen som var postad förra veckan: "Om Mac OS X kom till x86, skulle du switcha då?"
Om Mac OS X kommer till x86 varför skulle inte Windows kunna komma till PPC?
Windows/PPC skulle ju inte nödvändigtvis behöva köras på Apple hårdvara, eller iallafall inte exklusivt enbart på det. Jag är säker att deras vänner hos IBM och Motorola skulle glädjeligen förse kretsar till någon som ville göra datorer som kan köra detta operativsystemet.Microsoft kunde damma av lite kod från NT4/PPC, lägga till lite kod från Virtual PC för att få Windows/X86 kompatibilitet, Antagligen ha det körbart i skick på ungefär samma tid som det skulle ta för Apple att få Mac OS X körandes på vanlig Intel och AMD hårdvara. En fråga som tillkommer är hur skulle Intel&AMD reagera på om Microsoft gjorde detta?

Senast redigerat 2004-10-15 09:57

Jag skulle aldrig byta verken hårdvara eller OS, det är ju kombinationen av Apples datorer och MacOS man är ute efter.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-15 10:05

När det gäller bärbart så skulle jag mycket hellre använda en PowerBook än en PC-laptop med OS X på.

När det gäller stationärt så skulle jag mycket hellre använda en PC med x86-plattform, som körde OS X, just för att jag gillar friheten med x86-plattformen. Trots att jag har switchat till Mac så har jag faktiskt väldigt svårt att föreställa mig att jag kommer att köpa en stationär Mac i framtiden.

Ursprungligen av tjogin:

När det gäller bärbart så skulle jag mycket hellre använda en PowerBook än en PC-laptop med OS X på.

När det gäller stationärt så skulle jag mycket hellre använda en PC med x86-plattform, som körde OS X, just för att jag gillar friheten med x86-plattformen.

Absolut!

Om jag kunde installera Mac OS X på x86 skulle jag har svårt att motivera en 2x2.5GHz G5 måste jag erkänna. På bärbara sidan är det annorlunda - där pillar man på hårdvaran oftare och helhetsintrycket är viktigare.

Men som slutsats: JA - om Mac OS X fanns för x86 skulle jag med stor säkerhet köpa en monstermaskin för säg 8000kr och ha som arbetsburk.

...och det är exakt därför Apple aldrig någonsin kommer att släppa MacOS för x86....

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-15 10:36
Ursprungligen av Leftrustle:

...och det är exakt därför Apple aldrig någonsin kommer att släppa MacOS för x86....

Absolut. Apple är ett hårdvaruföretag. Men, anser ni inte att de har det som krävs för att de skulle kunna vara ett mjukvaruföretag? De kanske inte har lust att vara ett mjukvaruföretag -- det är mycket möjligt -- men skulle de inte kunna?

Exakt. Rubriken är egentligen lite missvisande. "Switchar" man om man byter hårdvara? Är det inte OS:et som avgör det? (sidodebatt)

Om vi använder switcha som Apple definierade det i sin kampanj, skulle jag vela säga att det handlar om bta system och hårdvara, för mac är inte bara systemet, utan lika mycket hårdvaran. En helhetslösning.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-15 10:29

Apples hårdvara är för mig bara dyr och krånglig. Visst, burken är snygg, men den står ändå i skymundan. Jag skulle inte tveka en sekund att byta till OS X på PC.

Har man hört det förut, Apple kommer inte att släppa osx för x86... om de gör det beror det nog på att de har knaprat piller av något slag.

Blir man (Apple) mer oberoende av PowerMacarnas försäljning så ....
Men i så fall: Hur ska Apple lyckas tillåta OSX att installeras på en stationär PC men inte på en laptop? Spekulerade i att det skulle krävas en dongel att montera på desktop-PC'n men men..

Denna spekulationsvåg.... :eek:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-15 10:57

Ett av problemen med OS X på x86 är att alla Windows-problem med strulande drivrutiner och liknande skulle komma som ett brev på posten. OS X:s stabilitet beror mycket på att hårdvaran det kan köras på är starkt kontrollerad av Apple.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-15 11:34
Ursprungligen av Svante S:

Hur ska Apple lyckas tillåta OSX att installeras på en stationär PC men inte på en laptop?

De skulle väl inte behöva kontrollera det alls, eftersom PowerBook har fler fördelar jämfört med PC-laptops, än vad PowerMac har över stationära PC-maskiner...

x86-plattformens trumfkort är ju friheten, men den friheten går ju bort på bärbara datorer. Du är ju lika "låst" vid din hårdvara med PC-laptop som med PowerBook.

Även om OS X skulle finnas på x86 så skulle nog inte Apple göra "Nisses hembyggda pc" burkar. Och hindra folk att köra OS X på annat än Apples "x86" burkar skulle nog inte vara omöjligt.

Man kan oxå fråga sig om man skulle byta eller stanna kvar om Apple hade samma pris som en likvärdig pc burk och om det fanns fler exempelvis grafikkort att köpa, det fanns massvis med spel, och alla jublade i kör över Apples support avdelning...

Ja att det helt enkelt inte fanns några nackdelar överhuvudtaget att köra en mac.... Skulle man då köpa en x86 för att köra Osx på den ..... nej troligtvis inte, och troligtvis skulle inte allt vara frid o fröjd med Apple och lika lite skulle Apple släppa osX för x86 inom den närmaste tiden.

1
Bevaka tråden