Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Eladaptern har lagt av

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-10-14 22:29

Hilfe!
Följande har hänt: Jag startar min ibook och börjar se en film, efter ett tag klagar datorn på att batteriet börjar tryta (fullt normalt, jag hade ju sett nästan 2 timmar på DVD'n vid det laget). Stoppar i elsladden och fortsätter titta på filmen. Fick därefter för mig att försöka köra en windowsapplikation (java) på ibooken, kopierade över *.jar-filen från windowsburken och startade. Labbade runt lite i programmet när jag plötsligt ser att den gula/gröna "ringen" på elkabeln (den som talar om om batteriet laddas eller är laddat) blinkar till rött för att sedan slockna helt!! Och nu är det fortfarande släckt. Vad är det som har hänt egentligen? Nybörjare som man är så är man ju halvt livrädd..

Obs: Är inte helt hundra på att ringen blinkade till rött (kan ju varit en synvilla av något slag), men jag fick för mig det!

Någon?

  • Medlem
  • 2004-10-14 22:32

Heh, efter att ha dragit ur sladden från vägguttaget ett tag och låtit den svalna (den var skållhet innan) så lyser nu lampan igen. Men.. ska den vara såpass värmekänslig? Transformatorn har hela tiden legat på ett bord, det borde den väl klara av?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-10-14 22:48

Har aldrig varit med om att nätadaptern lagt av......annat än när sladden gått av vid kraftigt slitage....

Jag har faktiskt börjat få samma problem själv. Ibland bara slutar eladaptern att fungera. Om jag rycker ur den och tar tillbaka de så fungerar den igen. Konstigt. Ska nog se till att byta ut den på garantin.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-14 23:17

Min strömadapter lade också av efter någon månad, jag ringde Apple som skickade en ny. Samma fel som ni beskrivit, tog jag ut adaptern ur väggen och satte i igen så funkade det. På Apple visste man om problemet, jag fick en ny på några dagar och skickade med den "trasiga" tillbaka.

Råkar ut för detta ungefär 10 gånger om dagen. Har fått en ny adapter från Apple, men den är lika dålig. Så nu får jag snällt rycka ut sladden stup i kvarten. Skitdåligt för datorns batterier egentligen. Så i princip borde jag avkräva Apple en uppsättning nya batterier också.

/M

  • Oregistrerad
  • 2004-10-14 23:29

Det bör ju ifrågasättas iaf.

//André

Jag har två adaptrar. Den ena är så, fast inte lika ofta som Belaks, utan bara en gång om dagen - ibland.
Den andra sköter sig bra.
Verkar vara lite skakig kvalitet på dom där sakerna.

Ok, jag överdrev lite. Men minst en gång om dagen, oftast två gånger, händer det i varje fall. Jäkligt irriterande i vilket fall som helst.

Det sköna är svaret man får när man ringer Apples support och frågar om detta är ett känt fel som flera råkat ut för:
-"Nnnnnääääää, har aldrig hör talas om det..."

Och sen kanske jag bör tillägga att Apples Suportsidor suger riktigt hårt. Vart fasen hittar jag numret till en person jag kan tala med, eller till vilken adress kan jag skicka en fråga? Står inte ett skit om det på http://www.apple.com/se/support/. Där hittar man bara en massa oanvändbart trams. Skärpning Apple!

/M

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-10-14 23:47

Enligt uppgift (från Apples eget diskussionsforum) så stänger adaptern av sig själv om det kommer spänningspikar på elnätet. Då får man dra ut och sätta in igen så fungerar den. Jag har inte hittat den här förklaringen i manualerna som fäljer med PowerBook.

Ursprungligen av frazze:

Enligt uppgift (från Apples eget diskussionsforum) så stänger adaptern av sig själv om det kommer spänningspikar på elnätet. Då får man dra ut och sätta in igen så fungerar den. Jag har inte hittat den här förklaringen i manualerna som fäljer med PowerBook.

Bra förklaring från Apple. I så fall har jag spikar i väggutagen i vardagsrummet, men inga spikar i vägguttagen i arbetsrummet. Uttagen sitter på samma grupp i säkringsskåpet.
Jag tror mer på ojämn kvalitet.

Ursprungligen av Nurell:

Bra förklaring från Apple. I så fall har jag spikar i väggutagen i vardagsrummet, men inga spikar i vägguttagen i arbetsrummet. Uttagen sitter på samma grupp i säkringsskåpet.
Jag tror mer på ojämn kvalitet.

Om det bara händer i ditt vardagsrum så kan det ju tyda det ju på att det är hos dig som problemet ligger antagligen är fler saker (TV, hembio belysning m.m.) inkopplade till el uttagen i vardagsrummet och på samtidigt som datorn när du är i vardagsrummet vilket kan leda till problem.
Kan också bero på att uttaget inte är jordat eller är inkapabelt att lämna tillräckligt med ström eller lämnar ojämn spänning eller kanske för klena elkablar i billiga fördelardosor.
Prova med en filtrerad fördelardosa som Belkins surgemaster http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e453667&ReferId=3 , kostar inte mycket ( finns enklare som är ännu billigare) men skyddar elektroniken effektivt, till vissa modeler ingår t.o.m. en försäkring där tillverkaren av dosan ersätter om produkter anslutna till den skulle gå sönder.

Senast redigerat 2004-10-17 05:26
Ursprungligen av frazze:

Enligt uppgift (från Apples eget diskussionsforum) så stänger adaptern av sig själv om det kommer spänningspikar på elnätet. Då får man dra ut och sätta in igen så fungerar den. Jag har inte hittat den här förklaringen i manualerna som fäljer med PowerBook.

Japp, visst funkar det om man drar ut den och sätter i den igen. Men frågan är om det är acceptabelt att jag ska behöva krypa ner under bordet två gånger om dagen (730 gånger om året) för att Apple snålat in och skickat med en för klen adapter. Ska man inte kunna förvänta sig att strömadatpern man får med en produkt man köper för 30 papp fungerar felfritt?

/M

  • Medlem
  • 2004-10-16 17:40

Har bara råkat ut för felet en gång, bör jag vända mig till apple och begära en ny? Risken finns ju att jag får en sämre adapter. Har era fel dykt upp efter ett tag, eller har de alltid varit dåliga?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-16 18:43
Ursprungligen av Peeer:

Har bara råkat ut för felet en gång, bör jag vända mig till apple och begära en ny? Risken finns ju att jag får en sämre adapter. Har era fel dykt upp efter ett tag, eller har de alltid varit dåliga?

Om det händer igen så skulle jag byta den, min började krångla efter någon månad. Den nya jag fick har funkat nu sen det att jag fick den. Har man betalt stora pengar för en PB så vill man ju ha en adapter som fungerar utan att man ska ner under datorbordet varje dag. Bytet går ju också mycket smidigt, Apple skickar ett bud och jag hade en ny på ett par dagar.

Ursprungligen av Peeer:

Har bara råkat ut för felet en gång, bör jag vända mig till apple och begära en ny? Risken finns ju att jag får en sämre adapter. Har era fel dykt upp efter ett tag, eller har de alltid varit dåliga?

Båda mina har krånglat från första början.
Jag skickade dock inte tillbaka min gamla när jag fick en ny från Apple, så nu har jag två dåliga adaptrar.

/M

  • Medlem
  • 2004-10-17 03:39

Avvaktar tillsvidare då. Händer det igen så ringer jag supporten.

1
Bevaka tråden