Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vår Bostad nr 10 oktober 2004

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-10-14 16:08

Tidningen Vår Bostad som man får om man är med i Hyresgästföreningen har i numret jag fick idag en liten artikel om internet och berör delvis farorna med det.

I vanlig ordning så nämner man inget om att man slipper virus och modemkapningar om man väljer Mac.

I samma vanliga ordning så reagerade jag och skickade ett "gnäll mail" dit:

Apropå artikeln "Våga kasta dig ut på internet" Nr 10 Oktober 2004:

Det är trist att se artiklar som är så enögda så att de inte alls nämner att Apples Macintosh som alternativ när ni tar upp virus och modemkapning, i synnerhet när ni väljer att låta artikeln starta med en bild på just en Mac.

Visserligen är de inte den vanligaste sorten och kanske är de något dyrare. Men de nackdelarna vägs snabbt upp av att det idag inte finns några kända virus till Mac, brandväggen ingår i systemprogrammet, att modemkapningsprogrammen bara fungerar till Windows och att det är stabilare med mindre krascher. Jag upplever att min först ganska dyra dator snabbt betalade sig både tidsmässigt och pengamässigt till skillnad från de i bekantskapen som har en Windows PC.

"Jerker"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-14 19:16

Om man har en bild på en mac när man beskriver virus och modemkapningar är det mycket dåligt av dem. Jag vill gärna se den här artikeln!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-10-14 19:19
Ursprungligen av xerent:

Om man har en bild på en mac när man beskriver virus och modemkapningar är det mycket dåligt av dem. Jag vill gärna se den här artikeln!

Då får du gå till bibblan eller köpa tidningen eftersom artikeln tyvärr inte verkade finnas på nätet.

Bedrövligt dåligt... Visst, det är en bostadstidning men artikelförfattaren då? Ska man skriva artiklar i det där ämnet bör man veta bättre.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-14 20:36

Antingen så undviker han/hon bara att nämna det. Eller så har han/hon inte gjort några efterforskningar.
Lite konstigt är att om man får i uppdrag att skriva en sådan artikel så bör de ju ha ngn slags kunskap i ämnet, eller?

Ursprungligen av iggy:

Tidningen Vår Bostad som man får om man är med i Hyresgästföreningen har i numret jag fick idag en liten artikel om internet och berör delvis farorna med det.

I vanlig ordning så nämner man inget om att man slipper virus och modemkapningar om man väljer Mac.

I samma vanliga ordning så reagerade jag och skickade ett "gnäll mail" dit:

Apropå artikeln "Våga kasta dig ut på internet" Nr 10 Oktober 2004:

Det är trist att se artiklar som är så enögda så att de inte alls nämner att Apples Macintosh som alternativ när ni tar upp virus och modemkapning, i synnerhet när ni väljer att låta artikeln starta med en bild på just en Mac.

Visserligen är de inte den vanligaste sorten och kanske är de något dyrare. Men de nackdelarna vägs snabbt upp av att det idag inte finns några kända virus till Mac, brandväggen ingår i systemprogrammet, att modemkapningsprogrammen bara fungerar till Windows och att det är stabilare med mindre krascher. Jag upplever att min först ganska dyra dator snabbt betalade sig både tidsmässigt och pengamässigt till skillnad från de i bekantskapen som har en Windows PC.

"Jerker"

Hyresgästföreningen är en sosseförening och då är det ju ingen större idé att Vår Bostad skriver om Mac! Sossar är väl inte direkt kända för att gilla Mac och andra ickegrå livsnjutarprodukter.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-14 20:45
Ursprungligen av Ian Curtis:

Hyresgästföreningen är en sosseförening och då är det ju ingen större idé att Vår Bostad skriver om Mac! Sossar är väl inte direkt kända för att gilla Mac och andra ickegrå livsnjutarprodukter.

Så kan man väl också se det.

Ursprungligen av Ian Curtis:

Hyresgästföreningen är en sosseförening och då är det ju ingen större idé att Vår Bostad skriver om Mac! Sossar är väl inte direkt kända för att gilla Mac och andra ickegrå livsnjutarprodukter.

Jag stöter på många olika politiskt aktiva genom olika konsultuppdrag och det är fler Macar hos S än hos M. Fp verkar dock gilla Mac mest.

Ursprungligen av thevil:

Jag stöter på många olika politiskt aktiva genom olika konsultuppdrag och det är fler Macar hos S än hos M. Fp verkar dock gilla Mac mest.

OK, jag har väl fel då. Men det var lite på skämt också.

Ursprungligen av Ian Curtis:

ickegrå livsnjutarprodukter.

Ickegrå!? En gråare produkt får man ju leta efter. Iallafall min powerbook.
Men föralldel. Klatchigt blått utan innehåll kan väl göra ngn glad antar jag...

FP är jättestora på Mac - deras datoransvarige är ju medlem här på 99mac.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-14 23:56

John Kerry har ju PowerBook G4 Titanium, så smarta killar verkar ha smarta datorer...

Ursprungligen av xerent:

John Kerry har ju PowerBook G4 Titanium, så smarta killar verkar ha smarta datorer...

Bara för att man är smartare än Bush så betyder det inte att man är smart

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-10-17 15:45
Ursprungligen av Leksvin:

Bara för att man är smartare än Bush så betyder det inte att man är smart

Men om man är dummare än Bush då är man DUM!

Är man verkligen så dum om man lyckats få världens mäktigaste post!!!

  • Medlem
  • 2004-10-15 00:04

Men artikeln handlar ju inte om man ska välja pc eller mac faktiskt. Den handlar om internet.

Ursprungligen av gupen:

Men artikeln handlar ju inte om man ska välja pc eller mac faktiskt. Den handlar om internet.

Vad har detta med saken att göra?

Om man skriver en artikel om hur man bäst skyddar sig för faror på internet och inte ens nämner alternativet Mac OS som bevisligen är helt besparat från alla dessa plågor - då är man ute och cyklar.

  • Medlem
  • 2004-10-15 00:27

Artikeln utgår ifrån att man har en dator. Det står att man ska installera ett virusskydd och helst en brandvägg, vidare står det att om man använder PC och Windows finns risken att man råkar ut för modemkapare. Det är ingen skaffa internet från grunden, tror inte att många drar ner på stan och handlar en ny dator för att de läser en artikel i vår bostad om hur man kopplar upp sig på nätet.

Ursprungligen av gupen:

Artikeln utgår ifrån att man har en dator. Det står att man ska installera ett virusskydd och helst en brandvägg, vidare står det att om man använder PC och Windows finns risken att man råkar ut för modemkapare. Det är ingen skaffa internet från grunden, tror inte att många drar ner på stan och handlar en ny dator för att de läser en artikel i vår bostad om hur man kopplar upp sig på nätet.

Om dom som du säger utgår från att man redan har en dator så är ju statistiskt sett 5-10% av läsarna mac-ägare. Bör man inte nämna vad som gäller för den läsekretsen alltså?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-15 07:29
Ursprungligen av Anders Täpp:

Om dom som du säger utgår från att man redan har en dator så är ju statistiskt sett 5-10% av läsarna mac-ägare. Bör man inte nämna vad som gäller för den läsekretsen alltså?

håller med. om jag jämför de reaktioner jag möter bland pc-användare idag med de jag mötte för några år sedan, så är det betydligt vanligare att man är positivare/nyfiknare på macplattformen nu än tidigare.
"virusfritt", "stabilt" och "proffsigt" är ord som har brutit igenom mångas "windowsimpregnerade" sinnen.
mycket är ju tack vare den trojanska hästen; iPod.
så jag tycker det är direkt svagt att inte ens nämna en mac-användares vardag på nätet.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-15 08:02

Har inte läst artikeln, men om man nämner Mac och Mac OS X bör man väl nämna andra alternativ också? Det är väl ingen direkt virusrisk med Lunix heller? Och hur många procent använder Linux? Tycker det viktiga är att nämna att det finns alternativ till Windows och som iaf. i dagsläget är säkrare. Sen det är synd att inte Mac nämns det håller jag ju med om.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-10-17 17:52
Ursprungligen av iggy:

Politik får ni snacka nån annanstans. Personligen tycker jag Bush är bra mycket smartare än en del svenska partiledare och ungdomsförbundsledare vänsterut.

Ciryon

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-10-17 22:15
Ursprungligen av Ciryon:

Politik får ni snacka nån annanstans. Personligen tycker jag Bush är bra mycket smartare än en del svenska partiledare och ungdomsförbundsledare vänsterut.

Ciryon

Du snackar ju själv politik precis efter att du sagt att vi inte ska snacka politik. Snacka om kort minne

1
Bevaka tråden