Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar Apple Remote Desktop 2.1

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-10-12 04:12

Apple lanserade inatt Apple Remote Desktop 2.1

Apple har uppdaterat ARD med en del nya finesser, förhoppningsvis har programvaran även blivit snabbare än tidigare:

- Fullskärmsläge.
- Möjlighet att kontrollera datorer med dubbla bildskärmar
- Uppdaterat installationsprogram med automatisk omstart av klienter
- Förbättrat stöd för tredjeparts VNC-klienter och servrar.

Apple Remote Desktop används av serveradministratörer som vill hantera sina servrar via skrivbordet precis som om man satt vid servern trots att man kanske sitter på andra sidan jordklotet. ARD kan även användas i exempelvis skolmiljö eller företagsnätverk för att uppdatera klientdatorer eller erbjuda support.

Du hittar alla förbättringar på nerladdningssidan:
Ladda ner uppdateringen ifrån Apple.com

Varning!! Försäkra dig om att du uppdaterar Remote Desktop på dina servrar innan du gör det på din kontroller-burk!!

MacNN hade nyheten

Senast redigerat 2004-10-12 11:04

ARD 2.0 går segt på vår G5:a trots 8Mbit ADSL

  • Medlem
  • 2004-10-12 11:56
Ursprungligen av Björnström:

ARD 2.0 går segt på vår G5:a trots 8Mbit ADSL

8 Mbit/s åt vilket håll ?

ARD 2.0 eller 2.1?

ARD 2.0 på G5:an. Arvid har nog VDSL förresten - 13Mbit åt vardera hållen. Laggar så mycket att jag blir irriterad. Hoppas 2.1 fungerar bättre.

Ursprungligen av Björnström:

ARD 2.0 på G5:an. Arvid har nog VDSL förresten - 13Mbit åt vardera hållen. Laggar så mycket att jag blir irriterad. Hoppas 2.1 fungerar bättre.

Du borde nog kunna ladda ner ARD 2.1 gratis, eftersom 2.1 är gratis för alla 2.0 licens ägare.

Senast redigerat 2004-10-12 13:44

Ah - skönt att höra! Trodde du menade att nya försämrade, men att du skrev fel versionsnummer.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-10-13 13:01

Varning!! Försäkra dig om att du uppdaterar Remote Desktop på dina servrar innan du gör det på din kontroller-burk!!

Var Apple fulla när de gjorde 2.1 uppdateringen?! Uppdaterade min burk hemma häromkvällen och nu tänkte jag ansluta mig till G5an som 99mac ligger på och får felmeddelandet

Citat:

"X" has old Remote Desktop Client software

För sjutton apple! Vad håller ni på med? Man måste ju kunna kommunicera mellan 2.1 och 2.0!! Jag kan ha viss förståelse för att man kan få problem från en 2.0-kontroller till en 2.1-server, men från en 2.1-kontroller till en 2.0-server? Skärpning Apple!!

Går det inte att uppdatera klientmjukvaran från admin-versionen då? Det gick ju utmärkt att uppdatera från version 1 till 2 via admin.

Ursprungligen av Michael Nord:

Går det inte att uppdatera klientmjukvaran från admin-versionen då? Det gick ju utmärkt att uppdatera från version 1 till 2 via admin.

Det är nog tanken det... men jag lyckas inte göra det. Får inte ansluta till de klienterna...

Jag kan säga att Timbuktu åter är i min maskin och det är det som jag installerer när jag ska göra denna typ av administration. ARD håller inte måttet.
Det är inte utvecklat för systemadministration utan för lärare som ska kolla elevers maskiner känns det som.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det är nog tanken det... men jag lyckas inte göra det. Får inte ansluta till de klienterna...

Men du behöver väl inte ansluta. Markera klienten och Välj Upgrade client software i menyn Manage, eller funkar inte det?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-10-15 09:56
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det är nog tanken det... men jag lyckas inte göra det. Får inte ansluta till de klienterna...

Jag kan säga att Timbuktu åter är i min maskin och det är det som jag installerer när jag ska göra denna typ av administration. ARD håller inte måttet.
Det är inte utvecklat för systemadministration utan för lärare som ska kolla elevers maskiner känns det som.

Jo, nog är det så. Timbukto verkar vara mycket bättre framförallt snabbare. Den här uppdateringen borde ha varit nånting mycket mer än vad det var. Kommer nog att installera min gamla Timbukto igen jag också.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-10-22 17:37

Finns det en klient för PC som man kan styra en ARD-utrustad Mac med? I så fall - vill ha bums - please visa var en sådan klient finns...

Ursprungligen av Tobbe Hj:

Jo, nog är det så. Timbukto verkar vara mycket bättre framförallt snabbare. Den här uppdateringen borde ha varit nånting mycket mer än vad det var. Kommer nog att installera min gamla Timbukto igen jag också.

Jag tycker den nya versionen är snabbare än Timbuktu. Sitter iofs på ett LAN med gigabit nätverk.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-10-13 18:10

Precis nu när jag läste de här inläggen kom jag på varför min uppdatering inte gick. Jag har flyttat programmet ard 2.0 till en mapp där jag har alla adminprogram. Uppdateringen hittade inte programmet dår och gav en kryptisk hänvisning till nr 18. Fick en flashback till "Fel av typ11"
Dåligt apple

Nån som vet hur man kan avinstallera ARD 2.0 Har lyckats strula till nått och vill ha bort det och börja om från början. Har letat igenom hela hårddiskem ett par gånger efter filer som har med ARD att göra, men endå missar jag tydligen nått, för när jag försöker installera det på nytt så vill den inte göra en ny installation utan bara uppdatera sina filer. Och nu kan jag inte ens starta ARD igen

Ursprungligen av johan.valterson:

Nån som vet hur man kan avinstallera ARD 2.0 Har lyckats strula till nått och vill ha bort det och börja om från början. Har letat igenom hela hårddiskem ett par gånger efter filer som har med ARD att göra, men endå missar jag tydligen nått, för när jag försöker installera det på nytt så vill den inte göra en ny installation utan bara uppdatera sina filer. Och nu kan jag inte ens starta ARD igen

I samma situation; hur börjar man om ifall man strulat till det från clean 2.0?

  • Medlem
  • 2004-10-14 10:37
Ursprungligen av scooterbabe:

I samma situation; hur börjar man om ifall man strulat till det från clean 2.0?

jag gjorde som det står här

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20040917120247831

Ursprungligen av love:

Och det fungerade för dig?

Det gör det inte för mig...

  • Medlem
  • 2004-10-14 16:31

Andra VNC?

Hej!

Någon som har erfarenheter av att köra VNC till en Windows-maskin? Dvs sitta vid sin Mac och få upp PC-maskinens Windows i ett ARD-fönster.

/hpe

Ursprungligen av hpe:

Hej!

Någon som har erfarenheter av att köra VNC till en Windows-maskin? Dvs sitta vid sin Mac och få upp PC-maskinens Windows i ett ARD-fönster.

/hpe

Funkar klockrent för min del.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-14 21:14
Ursprungligen av scooterbabe:

Och det fungerade för dig?

Det gör det inte för mig...

Dra igång ARD 2 installeraren och klicka dig fram till du kommer till
"Select a destination" - markera disken som du vill installera på och välj
sedan "Show Files" från "File"-menyn. Jag tog bort alla dessa filer och då
kunde jag installera om 2.0

Har dock inte försökt att uppdatera 2.1 än - efter förra försöket så funkade inte
mitt licensnummer längre

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-15 06:11
Ursprungligen av eric:

Dra igång ARD 2 installeraren och klicka dig fram till du kommer till
"Select a destination" - markera disken som du vill installera på och välj
sedan "Show Files" från "File"-menyn. Jag tog bort alla dessa filer och då
kunde jag installera om 2.0

Har dock inte försökt att uppdatera 2.1 än - efter förra försöket så funkade inte
mitt licensnummer längre

Inga problem - det är ju inte så många mappar som man behöver ta bort -
Gör typ så här - obs listan är ej fullständig (bland annat så tillkommer /Library/Recipts/RemoteDesktop* )

sudo rm -rf /var/db/RemoteManagement
sudo rm /Library/Preferences/com.apple.RemoteDesktop.plist
rm ~/Library/Preferences/com.apple.RemoteDesktop.plist

sudo rm -rf /System/Library/CoreServices/Menu\ Extras/RemoteDesktop.menu
sudo rm -rf /System/Library/CoreServices/RemoteManagement/
sudo rm -rf /System/Library/PreferencePanes/ARDPref.prefPane
sudo rm -rf /System/Library/StartupItems/RemoteDesktopAgent/
sudo rm /Library/Preferences/com.apple.ARDAgent.plist
sudo rm /Library/Preferences/com.apple.RemoteManagement.plist

Hur gjorde du för att ta bort dem? Det är ju 5000 filer...

ARD ska ju va vnc-kompatibelt, så du ska kunna styra en ARD-mac med en vnc-viewer från en PC

1
Bevaka tråden