Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple redovisar bästa resultatet på nio år

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple redovisar en femdubbling av iPodförsäljningen och det bästa resultatet för kvartal 4 på nio år.

Steve Jobs: "We are thrilled to report our highest fourth quarter revenue in nine years. We shipped over 2 million iPods, our Retail store revenue grew 95 percent year-over-year, and the new iMac G5 has received phenomenal reviews and is off to a great start.

Apple redovisade igår resultatet för sitt fjärde kvartal och det ser mycket positivt. Kom ihåg att följande siffror mäts mot samma kvartal tidigare år, inte helårsförsäljningen.

- Försäljningen ökade med 37% till $2.35 miljarder vilket är väldigt positivt.
- Vinsten för kvartalet blev $106 miljoner
- Bruttomarginalen ökade något och är idag 27%

Om man tittar på helåret 2004 ser det lika positivt ut:

- Försäljningen ökade ifrån $6.2 miljarder till $8.3 miljarder (34% ökning)
- Vinsten ökade ifrån $69 miljoner till $276 miljoner

Intressant i sammanhanget är förändringarna som sker i datorförsäljningen - stationära datorer redovisar stora minskningar men vägs upp av den bärbara försäljningen. "The year of the portable" har verkligen slagit igenom hos kunderna. Totalt såldes 836.000 Macar under kvartalet vilket är cirka 50.000 fler än förra årets kvartal 4. Vi noterar dock:

- Försäljningen av Power Macintosh har gått ner med 30%
- iMac och eMac försäljningen har gått ner 10%
- iBookförsäljningen har ökat med 74% (!)
- Powerbook har ökat med 21%

Om vi vänder siffrorna till rena pengar ser Apples intäkter ut såhär:

1. iPod: 23%
2. Powerbook: 18%
3. PowerMac: 14%
4. Bildskärmar och tillbehör: 12%
5. iBook: 11%
6. iMac & eMac: 9%
7. Mjukvara: 9%
8. iTunes Music Store och iPodtillbehör: 4%

Alla siffror för dig som gillar sånt

Debatt! iPod står nu för snart en fjärdedel av Apples försäljning och i den takt som utvecklingen har just nu kommer den siffran kanske nå 50% inom något år. Hur påverkar det datorplattformen Macintosh?

Verkligen fascinerande hur utvecklingen för iPod har förändrat Apple - jag märker tydligt vilket drag vi har på 99mac.se och iPod.se på ett sätt som vi aldrig haft tidigare.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-14 08:45

iMac minskar 10%

Lite förvånande när man först ser att iMac minskar. Men med tanke på faktiskt försäljnings- och leveransstopp under minst en månad motsvarar det väl de 10% i minskning. Under september - efter att nya iMac G5 presenterades - har väl inte leveranskapaciteten hunnit varvas upp, kan man misstänka.

iPoden får naturligtvis positiv påverkan på Macförsäljningen. Det är mycket troligare att en iPodägare köper Mac än en icke iPodägare som aldrig ägt en Applepryl. Det lär ju bl a ha lett till dramatiska ökningar i Apples marknadsandel på de amerikanska universiteten, till tal som gör Mac OS jämbördig med Windows i nyförsäljning.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-10-14 08:59

I världen:
>1. iPod: 23%

Kan någon ordna fram svensk statistik?

... Apple Sverige har förmodligen helt missat iPod som mjölkkossa...
Spelar liten roll att iPodden har fått mycket press - kan gemene man inte köpa den över disk så uteblir försäljningsboomen.

När till och med Wallmart säljer iPods är det väl själva f-n att i princip *inga* svenska hemelektronikkedjor säljer iPoddar. Enda fördelen jag kan se är att detta tvingar in musikintresserat folk på Apple-fokuserade butiker (ger dessa ett välförtjänt tillskott i kassan och kanske även öppnar ögonen på presumtiva iPod-köpare vad gäller Macens förträfflighet).

Ursprungligen av kendoka:

När till och med Wallmart säljer iPods är det väl själva f-n att i princip *inga* svenska hemelektronikkedjor säljer iPoddar

skämtar du? onoff och siba säljer ipod, vet inte hur stora dom är på konsumentelektronik men det lär inte understiga 50-60 % av marknaden här i sverige

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-10-14 10:19
Ursprungligen av Björnström:

Verkligen fascinerande hur utvecklingen för iPod har förändrat Apple - jag märker tydligt vilket drag vi har på 99mac.se och iPod.se på ett sätt som vi aldrig haft tidigare.

Jag kan bara instämma i fascinationen. Men det gör mig lite rädd för framtiden eftersom det känns farligt att bli så beroende av en enda produkt som egentligen inte är huvudprodukten. Vilken mp3-spelare som är mest populär kommer att ändras förr eller senare men datorerna får ändå ses som huvudfåran för inkomster. Och där kunde det varit lite bättre väl?

Ursprungligen av Björnström:

Verkligen fascinerande hur utvecklingen för iPod har förändrat Apple - jag märker tydligt vilket drag vi har på 99mac.se och iPod.se på ett sätt som vi aldrig haft tidigare.

Ja, tänk om folk förstått det när den lanserades...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-14 09:00

74% iBook ökningen kommer antagligen just från universiteten

Jag menar ju att iPod snart är huvudprodukten. iMac lanseras ju som ett perfekt tillbehör till iPod, inte tvärtom

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-10-14 10:24
Ursprungligen av Björnström:

Jag menar ju att iPod snart är huvudprodukten. iMac lanseras ju som ett perfekt tillbehör till iPod, inte tvärtom

Jo det kan jag hålla med dig om men det är ju just det som oroar mig eftersom mp3-spelartroheten är som troheten till vissa märken av mobiltelefoner, mindre trogen

Det vore.. eh "roligt" om det till slut bli Apples egna produkt, iPod, som till slut tar död på Macen. Hoppas verkligen inte att det sker, iPod är en fin produkt - men face it, det är bara en MP3-spelare. Förr eller senare kommer någon taiwanesisk konkurrent att få överhanden, det går bara att innovera och förbättra en sådan simpel produkt till en viss gräns innan konkurrenterna kommer ikapp. I och med att iPod är en trendpryl kan det också bli så att den till slut bli "ohipp" när var och varannan har en.

Jag hoppas verkligen att Apple fortsätter att satsa på Macen, för där har de utrymme att ständigt utvecklas - ingen annan tillverkare gör en sådan solid dator som en Mac. iPoden däremot har prestandamässigt (funktion, batteritid etc) blivit omsprungen. Den dagen då någon gör en spelare som dessutom ser bätttre ut, då kan nog iPoden ligga brunt till. Vad ska Apple då falla tillbaka på om de har struntat i att hålla Macen uppdaterad?

Ursprungligen av Björnström:

Jag menar ju att iPod snart är huvudprodukten. iMac lanseras ju som ett perfekt tillbehör till iPod, inte tvärtom

Ursprungligen av Sundevall:

Det vore.. eh "roligt" om det till slut bli Apples egna produkt, iPod, som till slut tar död på Macen.

Hur mycket iPoden än säljer blir det aldrig huvudprodukten för Apple, däremot kanske huvudkällan för intäkter. iPoden är viktig för Apple, både ekonomisk och för att sprida varumärket, men man kan vara lugn när det gäller Apples fokus på macen.

Ursprungligen av Macx:

Lite förvånande när man först ser att iMac minskar. Men med tanke på faktiskt försäljnings- och leveransstopp under minst en månad motsvarar det väl de 10% i minskning. Under september - efter att nya iMac G5 presenterades - har väl inte leveranskapaciteten hunnit varvas upp, kan man misstänka.

Precis, minskningen av iMac har inget att göra med efterfrågan, bara Apples förmåga att leverera och producera. Ett uppdämt behov av iMac-köp kombinerat med den läckra nya iMac G5 borde ge Apple en superförsäljning av iMac under nästa kvartal (förutsatt att de får upp leveranserna).

Apple Insider har publicerat en artikel med intressanta notiser från Q4 conference call: Notes of interest from the Apple FY 04 fourth quarter conference call

Jag har lyft ut några punkter här:

Citat:

• Apple has shipped 5.7 million iPods since its inception, which compares to 300 million Sony Walkmans sold during the 80s-90s.

Detta ger lite perspektiv till hur framgångsrik försäljningen av iPod faktiskt är.

Citat:

• Apple has decided not to compete in the sub-$800 PC market and instead will focus its efforts in its booming music business and related products. "We don't think we can make a lot of money there."

Detta kan reta gallfeber på de som hävdar att Apple är för dyra och att de *måste* ha en lågprisdator. Men siffrorna idag kanske kan förklara för dessa personer att Apple går väldigt bra som företag (ärligt talat har Apple gått väldigt bra i ett antal år nu - det verkar svårt för många att förstå). Däremot kan jag tycka att en sub-$800-dator skulle vara bra för att sprida macen ännu mera, så Apple skulle kunna använda det som marknadsföring istället för att bara se på det utifrån hur mycket pengar de kommer att tjäna.

Citat:

• 45 to 50% of CPU buyers at Apple's retail stores remain PC converters or those new to the Macintosh.

En av de viktigaste skälen för att locka PC-ägare tror jag är att folk får se macar live. Dessa siffror visar hur viktiga Apples egna affärer är för att locka nya användare.

Citat:

• Apple retains a cash-pile of $5.564 billion, which is up approximately 500 million from the previous quarter.

Som vanligt en sanslöst stor kassa - men mycket för att det gör att Apple står på egna ben och kan klara av rejäla motgångar. Men det är svårt att ens föreställa sig hur mycket fem och ett halvt tusen miljarder dollar egentligen är...

Citat:

• During the previous quarter, all new iMac G5s were air freighted from Asia. This practice is expected to continue throughout the current quarter, costing the company between $40 to $50 per unit.

Så Apple väljer att förlora en ansenlig summa per iMac bara för att få iväg dem så fort som möjligt? Det betyder att Apple tar problemen med leveranserna på stort allvar.

Ursprungligen av Adrian B:

Detta kan reta gallfeber på de som hävdar att Apple är för dyra och att de *måste* ha en lågprisdator. Men siffrorna idag kanske kan förklara för dessa personer att Apple går väldigt bra som företag (ärligt talat har Apple gått väldigt bra i ett antal år nu - det verkar svårt för många att förstå). Däremot kan jag tycka att en sub-$800-dator skulle vara bra för att sprida macen ännu mera, så Apple skulle kunna använda det som marknadsföring istället för att bara se på det utifrån hur mycket pengar de kommer att tjäna.

Som vanligt en sanslöst stor kassa - men mycket för att det gör att Apple står på egna ben och kan klara av rejäla motgångar. Men det är svårt att ens föreställa sig hur mycket fem och ett halvt tusen miljarder dollar egentligen är...

Fem och ett halvt tusen miljoner dollar ska det väl vara. Inte miljarder.
Sen det här med att Apple inte ska hålla på med datorer för under 800 dollar så har de ju faktiskt redan en dator för under 800 dollar = eMac. Priset på eMac ligger ju på 799 dollar och tydligen under 600 dollar när de säljer i mängd till skolor o.s.v.

Det var ju inte *resultatet* som var det bästa på 9 år. Det var *omsättningen*. Rubriken på nyheten är ju inte helt sanningsenlig.

Resultat i finansmått är de pengar som tjänas (eller förloras) - inte omsättningen.

Sedan kvartalsredovisningen har Apple tagit ett ordentligt skutt på börsen, och är nu uppe i 45,5$.

Apple jämfört med Nasdaq.

Teknikmagasinet säljer också iPod, det är rätt trevligt (går ju inte att jämföra med OnOff eller liknande, men alla bäckar små...).

1
Bevaka tråden