Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Glapp i skärmen på iBook, vad göra?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-09 15:29

Jag har en iBook 500 MHz (vit alltså), och jag har problem med skärmen, den slocknar när man vinklar den över 90grader. den blir som när man drar ner ljusstyrkan till noll. Någon som råkat ut för samma problem, eller vet något sätt att fixa det på?

MVH//André

Jag vet andra som har just det problemet på just den modellen. Känner du till problemet med svarta skärmar på iBook-modeller? Det är ett konstruktionsfel från Apples sida som går att få reparerat utan kostnad även om datorn är gammal, kolla in Apples egen sida om detta. Det är inte säkert att din dator har just detta fel, men där kan du läsa om din modell omfattas av reparationsprogrammet och där finns även ett telefonnummer till Apple dit du kan ringa för att få mera hjälp att komma fram till om du har detta fel.

Förut så har Apple bytt ut skärmen oavsett fel. Min ibook, som jag berättar om i den här tråden:

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=51363

hade samma problem. Nu så får auktoriserade Apple-återföräsljare laga dessa fel genom att endast byta ut kabeln. Skicka in den på kostnads-förslag till närmaste auktoriserade Apple-serviceställe.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Förut så har Apple bytt ut skärmen oavsett fel.

Skärmen? Det är väl logikkortet som byts ut så vitt jag vet...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-11 15:32

Ja ringde precis apple och sa att den blev svart i vinklar äver 90grader, och det hela slutade med att han skulle skicka en kartong så att jag kan skicka den till dom, och det hela skulle vara kostnadsfritt. Bara att hoppas att det går bra och att dom fixar problemet.

//André

  • Oregistrerad
  • 2004-10-11 15:35

Förresten, det här att dom fixar dom, är det för att det är glapp, eller vad är problemet?

MVH//André

Ursprungligen av Agazzie:

Ja ringde precis apple och sa att den blev svart i vinklar äver 90grader, och det hela slutade med att han skulle skicka en kartong så att jag kan skicka den till dom, och det hela skulle vara kostnadsfritt. Bara att hoppas att det går bra och att dom fixar problemet.

Vad bra, då är det nog det problemet jag skrev om från början!

Ursprungligen av Agazzie:

Förresten, det här att dom fixar dom, är det för att det är glapp, eller vad är problemet?

Problemet med de svarta skärmarna beror på, om jag förstått det rätt, att det blir ett glapp där ledningarna från skärmen är fastlödda på logikkortet i datorn. Någonting går sönder och enda sättet att fixa det är att byta ut hela logikkortet. En reparation som går på mellan 5.000 och 7.000 kr om man skulle få betala det själv.

Bered dig dock på en lång väntan, min iBook har varit borta i två och en halv vecka nu sedan UPS hämtade den. Och det ryktas på nätet om att Apple har en stor "backlog" på reparationer av bärbara (både iBook och PowerBook har reparationsprogram utöver garantin just nu).

  • Oregistrerad
  • 2004-10-11 16:26

Ok, enligt honom så skulle jag få kartongen på onsdag/torsdag, och att det därefter tar 5-7 arbetsdagar, om dom inte behöver skicka efter något (kanske är därför du fått vänta så länge, och kanske betyder att jag kommer att få vänta länge också)

//André

UPS hämtade min kartong den 24 september, sen registrerades den som ankommen till Holland den 29 september. Där fick den vänta på delar ("Hold - Awaiting Part") fram till den 4 oktober. Då blev statusen "Begin Repair" vilken den var i en vecka fram till nu ikväll då den blev klar och verkar ha skickats tillbaka. Så jag borde ha den inom några dagar.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-11 22:45

Ok, så ca 3 veckor då kan man säga, bara att hoppas på det bästa. Frågan är hur man ska klara sig :eek: Aja tur att det finns fler datorer i huset

Nu gick det snabbt att få hem den, UPS har redan varit förbi hemma en gång idag, så datorn är i stan. Tyvärr får jag vänta till imorgon när de kör ut andra gången...

Yes! Den kom visst idag ändå! My preeecious....

  • Oregistrerad
  • 2004-10-12 17:17

Och den funkar som den ska? Hur lång tid tog det mer exakt?

MVH//André

Den verkar fungera bara fint! Det tog från upphämtning till utkörning 19 dagar allt som allt, varav 12 dagar var arbetsdagar (antar att både UPS och Apple tar det lite lugnare på helgerna).

  • Oregistrerad
  • 2004-10-12 19:09

Ok, skickar min imorgon eller på torsdag, beroende på när jag får kartongen.

//André

Umeå är lantbrevbärarområde så det tar två dar extra per väg.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-12 20:52

Ok...?

Det kan nog stämma det Micke W säger, vi ligger lite för långt norrut för att kunna få lika snabba leveranser som i södra Sverige och Mellansverige. Med andra ord är chansen stor att det går snabbare för dig.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-13 11:51

Hehe, jo jo, men jag bor nästan i Gbg, och Micke W hade inte skrivit nåt i tråden innan, d va därför jag blev lite fundersam. Fick min kartong idag förresten, ska ner och packa när jag är klar med säkerthetskopieringen.

//André

  • Oregistrerad
  • 2004-10-13 18:55

Adrian B: Vad hade din dator för symtom förresten? Svart hela tiden/vissa vinklar?

//André

Ursprungligen av Agazzie:

Adrian B: Vad hade din dator för symtom förresten? Svart hela tiden/vissa vinklar?

Helt svart. Från att ha fungerat utmärkt så kom en dag konstiga ränder och sen dog skärmen. Datorn startade men skärmen förblev helt svart. I övrigt fungerade den, jag kunde till exempel starta i "firewire target mode" så jag kunde ta backup på hela hårddisken. En gång lyckades jag få en bild efter flera omstarter, men när jag snuddade vid datorn försvann den igen. Sen fick jag aldrig tillbaka bilden. Apple-killen jag pratade med bad mig köra vissa grejer (som att starta med shift-kommando-P-R för att "zappa pram:et") men inget hjälpte.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-14 13:11

Ok, min blir svart bara i vissa vinklar, men det är samma problem ändå eller? Jag pratade ju med Apple och han sa ju att den föll inom rätt ram så det borde ju vara så.
//André

Jo, jag tror det ska vara tillräckligt, annars skulle de nog aldrig gå med på att ta in datorn på reparation utan kostnad. Men jag kan ju inte garantera något...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-14 15:30

Ne, precis. Bara att hoppas att det är sådan skada som dom fixar. Annars skulle han på apple knappast skickat en kartong etc.

UPS har precis vart här o hämtat
//André

  • Oregistrerad
  • 2004-10-15 19:36

Status: Repair Requested

på min nu

  • Oregistrerad
  • 2004-10-21 13:18

Status: In Repair

Nu har det gått en vecka sen jag skicka den, och nu börjar det bli jobbigt, blir snart tokig om jag inte får min dator tillbaka snart..

  • Oregistrerad
  • 2004-10-22 17:50

Äntligen!!! Fick min iBook idag, kom med flygfrakt, och jag måste säga att jag är imponerad, skickade den förra torsdagen, tog alltså 8 dagar inkl. allt. Bra jobbat apple! (även om man kan tycka att det inte borde vara något fel på skärmen från början , men dom fixade ju det som sagt smidigt). Nu är jag äntligen trådlös igen, och kan slippa den gråaburkem jag använt undertiden, inga namn om märken på den

//André

Ursprungligen av Agazzie:

Äntligen!!! Fick min iBook idag, kom med flygfrakt, och jag måste säga att jag är imponerad, skickade den förra torsdagen, tog alltså 8 dagar inkl. allt. Bra jobbat apple!

Oj, det var minsann betydligt bättre än mina 19 dagar! Även om man drar bort 2 dygn extra för att jag bor norrut så måste Apple har varit betydligt effektivare i ditt fall.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-23 20:36

Jappm man ska la ha lite flyt me'

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2005-02-03 22:35

Nu har min iBook-skärm börjat glappa den med! Blir svart när man vinklar den för mycket bakåt.

Har haft den inne på reparation tre gånger tidigare, nu senast under reparationsprogrammet för iBook, men då har det varit andra symptom som konstiga ränder och frysningar. Nu funkar datorn, förutom att skärmen inte lyser. Är det verkligen logikkortsfelet då?

Får ringa Apple i morgon om jag hinner. Ska bli intressant vad säger, sist lovade de en ny dator efter att den varit inne 3 gånger…

Tur i oturen är väl att den "bara" används som extradator efter att jag fått hem iMacen.

1
Bevaka tråden