Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt kunskapsprov: TCP/IP

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jonas Mellander har tagit fram ytterligare ett komplicerat kunskapsprov - idag kan du testa dina kunskaper inom TCP/IP

Provet heter TCP/IP #2 och kommer visa vad du egentligen vet om tekniken bakom Internet. TCP, UDP och portkunskaper rekommenderas

Idag finns 12 aktiva kunskapsprov med 12 frågor vardera inom spännande ämnen som "99mac historia", "Steve Jobs", "Powerbook", "iPod" med flera. Visa vad du går för - vi kommer återintroducera topplistan över vilka medlemmar som kan mest om Mac. En placering på topp 100 är imponerande, det finns en hel del Guru:s på 99mac.

Vi har delat in frågor i olika kategorier och varje prov består av 12 frågor. Du har endast 2 minuter på dig att besvara samtliga frågor - annars blir svaren diskvalificerade. Det ger dig 10 sekunder per svar och bör minska risken för fusk genom Google etc.

Resultaten visas öppet och alla kan se vem som klarat varje prov bäst (vi visar endast topp 20). För att få betyget "godkänt" krävs det minst 8 rätt av 12 frågor - du får ett mail efter varje prov. Du kan endast göra varje prov en gång.

Från och med nu kommer vi presentera nya prov löpande och för att skapa intressanta och givande prov behöver vi hjälp ifrån er medlemmar. Om du har frågor som du vill att vi inkluderar i kommande prov - maila dom till guru@99mac.com tillsammans med fyra svarsalternativ och det rätta svaret.

Kunskapsproven hittar du här eller i menyraden

Det buggar en del för mig, är det så för er också?

Jag fick börja på fråga 4...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-14 10:27

Går det på tid?!? Efter några sekunder får jag nästa fråga utan att ha hunnit svara.

Edit: Ja, så verkar det vara. Tycker dock att om man markerat ett svar (men inte klickat) så ska den ta det när tiden går ut. Nu står det bara Time-out och man får ett fel. (Det är ju svårt att veta hur lång tid man har kvar.) Fick 3 fel på detta sätt.

10 sekunder per fråga, står ovan. Annars skulle ju folk googla...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-14 10:35

Första försöket buggade ur, efter fråga två kom något som såg ut som html-koden för betygsättningssidan... Andra försöket gick åt h-e för att timeouterna var så korta att jag knappt hann läsa frågan, än mindre förstå den.

Ärligt talat, ska det finnas så här pass avancerade prov så får ni väl åtminstone ge oss lite betänketid. Frågor av typen "ett begrepp skiljer sig från de andra, vilket" kräver för de flesta några sekunders eftertanke. Om frågan varit "ett av följande protokoll använder UDP, vilket" hade betänketiden varit rimlig. Som det var nu kunde jag svaret på alla frågor men hann inte med fem av dem. Tråkigt!

Kort sagt: anpassa betänketiden efter hur avancerade frågorna är!

/Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-14 10:38

Såg precis att frågan hann komma upp medan jag skrev mitt inlägg. Mina argument står kvar: det här provet är inte anpassat efter formatet (10 s per fråga). Dessutom antar jag att det inte är 2 min totaltid som gäller, utan just 10 s per fråga - vilket är en delvis annan sak.

Ok - jag ändrar det till 20 sek per fråga. Ge mig en minut.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-14 11:18

Jag hinner inte få upp den första frågan innan det blir timeout... av någon anledning tar första sidan alltid för lång tid att ladda upp. Dessutom hinner man ju knappt läsa frågan + svarsalternativen på den tiden som man har på sig... jag är inte den snabbaste på att läsa.

Är det förresten så farligt om någon fuskar? Man vinner ju inte precis något om man svarar alla rätt?! 40sek-en minut vore nog lagom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-14 11:24

Tack, Björnström! I alla fall tror jag att 20 s räcker bra för min del (tyvärr kan jag ju inte testa, jag har ju redan gjort provet).

Timber, man vinner inget men det vore väl en del prestige i att ligga på topplistan?

Nu står det: "You can't answer the same question twice." Är det för att jag försökte göra testet för en timme sen men inte avslutade det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-14 14:21

Nu fungerar i alla fall första frågan för mig, men 20 sekunder hinner jag inte ens läsa frågan på...

När man bockat för ett alternativ men inte hinner klicka på knappen för att komma till nästa... räknas det som en timeout då? Jag fick fem sådana på ett prov som jag gjorde tidigare, vilket räknas som fel.

steli: Personligen skiter jag i hur andra ser på mina kunskaper, men jag vill gärna veta hur pass jag hänger med själv (som ganska ny mac'are), men detta blir ju svårt då jag inte hinner läsa frågan.

1
Bevaka tråden