Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Om du skulle starta ett nytt forum...

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om du fick välja ett diskussionsämne och en målgrupp för ett nytt diskussionsforum - vad väljer du och varför?

Jag börjar kunna det här med att driva diskussionsforum vid det här laget och MantaRay har en hel del färdiga lösningar som gör en nystart av ett forum betydligt snabbare och enklare.

Nu skulle jag vilja få lite uppslag och idéer ifrån er medlemmar på 99mac. Om ni fick önska er ett nytt diskussionsforum - vilken inriktning skulle du vilja att vi satsade på?

- Vilket diskussionsämne (gärna avgränsat)
- Vilken målgrupp
- Hur når man målgruppen
- Finns konkurrens?
- På vilket sätt skulle vårt nya forum skilja sig ifrån redan etablerade sajter?

  • Medlem
  • 2004-10-13 16:44

- Media och journalistik.
- Journalister, mediafolk, reklamare.
- Spamma alla medier, pressmeddelanden om att man tar över efter den självdöda Medialistan, som länge var mycket bra; pressmeddelanden till kulturredaktioner och -tidsskrifter; gå ut på befintliga medielistor, annonsera i Journalisten, Pressens tidning, Dagens media, Resumé.
- Ingen att tala om.
- Ett seriöst forum skulle kunna dra till sig journalister och andra som en sockerbit lockar flugor. Medialistan var bra, men led av att inte modereras nämnvärt. Nu finns en ny e-postlista, men den är inte särskilt aktiv. Känns lite småtrist. Ett forum skulle kanske funka skitbra. Det finns ingen bra sajt för journalister. Kontakta Mark Comerford (stavn?) på Stockholms universitet för mer info om Medialistan.

Täcker inte Bold.se detta område ganska bra?

  • Medlem
  • 2004-10-13 22:24
Ursprungligen av Björnström:

Täcker inte Bold.se detta område ganska bra?

Jo, men det känns som en rätt kraftig övervikt åt reklamfacket, och det praktiska.

Ursprungligen av thevil:

Journalister vill gärna ha eget rum utan tillträde för reklamare et al.

Reklamfolk och journalister går inte alltid så bra ihop nä Vad har Pressens Tidning för något? Inget forum eller..?

Forum för mobilanvändare borde ju bli populärt, dom flesta har ju mobiltelefoner

99mobil?

Ursprungligen av Björnström:

Forum för mobilanvändare borde ju bli populärt, dom flesta har ju mobiltelefoner

99mobil?

/Stefan

  • Medlem
  • 2004-10-13 22:22
Ursprungligen av thevil:

Journalister vill gärna ha eget rum utan tillträde för reklamare et al.

Vad grundar du det på? Jag tror inte att reklamare och journalister behöver tycka så illa om varandra. Vi är ju väldigt beroende av varandra. Vad jag efterlyser är ett mer intellektuellt orienterat forum där man kan dryfta annat än tekniska problem.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-13 23:17

4bannad.se

verkar ju vara ont om bra svenska film forum så 99film vore trevligt.

Jag använder ofta internet för att leta lite idéer till köket, med ganska dåligt resultat oftast, jag skulle föreslå ett 99mat eller 99recept, målgruppen är killar och tjejer från 20 och en bit uppåt som vill göra sushi för att få det å smaka som på sushikrogen. Göra riktigt god mat. Inte en barnfamilj som behöver tankehjälp när dom handlar, det finns det på arla.se och ica osv. Jag skulle iaf vara väldigt aktiv

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-10-14 01:39

Tycker du/ni skall se över de forumen ni har först. Känns som ni startar massa forum bara för ni har modulen färdig och har lyckats med några forum. Sen låter ni tiden gå de inte blir något av alla de idéer som först läggs fram.

Tänker på t ex: 99web.se

Japp, 99web behöver en rejäl uppfräschning och en liten kampanj för att få fart och nå den magiska brytpunkten.

Jag har inte möjlighet att pusha in eget content så ett eget admin/mod/redax-team vore en bra förstapunkt för den sajten.

Det har varit så genom åren - vi har inte egen drivkraft för att driva flera sajter så hårt att dom når brytpunkten (det finns inte tillräckligt med tid på dygnet). Vissa sajter lyckas och andra gör inte det, inget att gråta över. 99resor, 99reklam, 99forum är tre sajter som inte finns idag. Å andra sidan har iPod.se och Offtopic.se haft en explosiv utveckling utan speciellt många nerlagda arbetstimmar. Ibland hittar man rätt direkt och ibland krävs ett par års jobb.

Det är bättre att försöka och misslyckas än att inte testa överhuvudtaget.

Forum för tillväxt!

Det tokiga landet

Det bakvända landet:

Där SVT TV1 visar att solen går upp i väster och ner i öster i sin solfilm.

Där brevlådorna målats gråa på sidorna för att man skall slippa se dem.

Där hastighetsskylten 50 km/h tas bort och ersätts med en stadsprofil.

osv

  • Medlem
  • 2004-10-14 10:55
Ursprungligen av Saffran:

Det bakvända landet:

Där SVT TV1 visar att solen går upp i väster och ner i öster i sin solfilm.

I solfilmen går solen upp i söder och ner i norr...

Ursprungligen av Björnström:

99resor, 99reklam, 99forum är tre sajter som inte finns idag.

Riktigt så illa blev det väl inte?

99reklam blev Bold.se när Kenneth tog över.
99forum blev Offtoic.se.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-14 09:15

99dummies.se för PC-användare.

Jag skulle själv kunna svara på frågor.
Standardsvaret är ju att man måste formatera om hårddisken och installera om Windows. Gjorde det själv senast igår.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-14 11:30

Faktum är att solen varken går upp eller ner. Det är jorden som snurrar kring sin egen axel.

Har inte ni skaffat 3D-TV?

1
Bevaka tråden