Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

snickers och itunes?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-13 13:37

Var inne på chokladval.se där man kan vinna en ipod mini om man röstar på deras nya smaker. MEN, det intressanta är att om man vinner en ipod vinner man också 500 låtar. Från vad? Kan det vara ett tecken på att music store är på väg hit?
lite långsökt kanske, men man kan ju alltid hoppas

  • Oregistrerad
  • 2004-10-13 13:52
Ursprungligen av julius:

Var inne på chokladval.se där man kan vinna en ipod mini om man röstar på deras nya smaker. MEN, det intressanta är att om man vinner en ipod vinner man också 500 låtar. Från vad? Kan det vara ett tecken på att music store är på väg hit?
lite långsökt kanske, men man kan ju alltid hoppas

Låter klart intressant. Det känns som att det definitivt är på g. med itunes sweden.
Bara det händer något snart. Mitten på oktober och inte ett ljud från svenska apple.
Ingen media händelse, ingenting.

Ursprungligen av julius:

Var inne på chokladval.se där man kan vinna en ipod mini om man röstar på deras nya smaker. MEN, det intressanta är att om man vinner en ipod vinner man också 500 låtar. Från vad? Kan det vara ett tecken på att music store är på väg hit?
lite långsökt kanske, men man kan ju alltid hoppas

Stämmer nog inte, de håller veckovinster och flera har redan vunnit en "ipod + 500 låtar". Kolla "tidigare vinnare".

  • Oregistrerad
  • 2004-10-13 18:15

ah! det är ju sant! synd, jag hoppades verkligen att det skulle vara ett tecken...
men det står ju i och för sig "innehållar 500 låtar från iTunes"......
skumt det här!

Ursprungligen av julius:

ah! det är ju sant! synd, jag hoppades verkligen att det skulle vara ett tecken...
men det står ju i och för sig "innehållar 500 låtar från iTunes"......
skumt det här!

Om du tittar på copyrighttexten längst ner står det att Mars, Inc är ansvarig för sajten - kanske kommer spelarna och låtarna från USA?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-13 21:12
Ursprungligen av superduperjacob:

Om du tittar på copyrighttexten längst ner står det att Mars, Inc är ansvarig för sajten - kanske kommer spelarna och låtarna från USA?

Det kan väl aldrig vara riktigt.
I så fall skulle det ju inte vara något hinder för oss att handla på ITMS USA t.ex.

Ursprungligen av kjelle:

Det kan väl aldrig vara riktigt.
I så fall skulle det ju inte vara något hinder för oss att handla på ITMS USA t.ex.

Jo, om du inte har kreditkort registrerat på adress i USA går det inte att handla på ITMS USA ... eller missförstår jag vad du menar?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-10-13 23:32

Om man får ett Gift Certificate är det ju inget problem, självklart kan man tanka ned från USA även om man bor/är t.ex i sverige.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-13 23:35
Ursprungligen av superduperjacob:

Jo, om du inte har kreditkort registrerat på adress i USA går det inte att handla på ITMS USA ... eller missförstår jag vad du menar?

Ja. Musikrättigheter.
Om man i sverige kan vinna musik, låtar, från USA, sätts ju distributionsrättigheterna som gäller för varje land ur spel. Det är ju just av den anledningen vi inte kan köpa musik över nätet från andra länder. Om man kan "vinna" låtar i sverige i AAC eller vad nu formatet heter måste ju ITMS sverige vara i stort sett klart för publikt släpp. Annars hade inte ett sådant pris varit möjligt att dela ut för ett företag som i det stora hela försöker hålla sig till de lagar som gäller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-14 00:20
Ursprungligen av kjelle:

Ja. Musikrättigheter.
Om man i sverige kan vinna musik, låtar, från USA, sätts ju distributionsrättigheterna som gäller för varje land ur spel. Det är ju just av den anledningen vi inte kan köpa musik över nätet från andra länder. Om man kan "vinna" låtar i sverige i AAC eller vad nu formatet heter måste ju ITMS sverige vara i stort sett klart för publikt släpp. Annars hade inte ett sådant pris varit möjligt att dela ut för ett företag som i det stora hela försöker hålla sig till de lagar som gäller.

Jo, fast jag tror det är så att sålänge betalaren är i USA så går det bra. Det är ju betalningen som problemen gäller, inte själva leveransen.

Kravet för att få köpa från iTMS är att man har en faktureringsadress i USA. Inget om att man måste ladda ner till en dator i USA.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-14 00:23
Ursprungligen av Rajje:

Jo, fast jag tror det är så att sålänge betalaren är i USA så går det bra. Det är ju betalningen som problemen gäller, inte själva leveransen.

Kravet för att få köpa från iTMS är att man har en faktureringsadress i USA. Inget om att man måste ladda ner till en dator i USA.

Är det inte ett svenskt företag som delar ut priser i sverige i det här fallet?
Då gäller ju nationella lagar framför vad som tekniskt är möjligt.
Jag har svårt att tänks mig att Apple eller Mars.inc är villiga att riskera lagbrott och därmed riskera åtal och badwill i onödan. Det får nog hellre ta den tid det tar för att det hela skall bli rätt äben enligt lagboken. det som skiljer framför allt Apple från många andra föratag idag är att de verkar sätta kvalitetsmål före pengar.

I stor sett alla andra företag verkar sätta pengar på plats 1 och allt annat därefter.
Apple (enligt Mr Jobs) sätter "great products" på plats 1 och är mycket medvetna om att man dessutom måste tjäna pengar för att dels kunna fortsätta att göra det man tycker är kul, dels för att tillfredställa marknaden. Men det är i slutändan stor skillnad i hur man uppfattar företagens vision menar jag. Om man sätter pengar på plats 1 (som verkar vara det vanligaste idag) kommer man aldrig att tjäna tillräckligt med pengar. Det är dessutom inget långvarigt åtagande. Pengar är bara pengar. Papperslappar som bara har ett värde så länge tillräcklugt många tror på värdet. Great products kan tilltala din själ om du gillar sådant. Pengar tilltalar nog helt andra delar. Dessutom bygger spelat med pengar på balans. För att någon skall vinna måste någon anna förlora. Annars rasar systemet.

Senast redigerat 2004-10-14 00:41
Ursprungligen av kjelle:

Är det inte ett svenskt företag som delar ut priser i sverige i det här fallet?

Masterfood AB i Malmö står som ansvarig utgivare av sajten, men copyright-texten pekar mot Mars, Inc i USA. Om Mars, Inc står för tävlingen så är avsändaren amerikansk eftersom godiset ifråga tillverkas av dem och Masterfoods endast distribuerar i Sverige. Om du knappar in http://masterfoods.se/ visas samma sajt som om du skriver in http://www.mars.com/.
Jag tror att advokaterna på Mars, Inc sett till att detta är vattentätt innan tävlingen drog igång.

Därmed inte sagt att jag inte hoppas på iTMS i Sverige, tvärtom ... jag tror bara att denna tävling inte är ett tecken på det.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-14 13:40
Ursprungligen av superduperjacob:

Masterfood AB i Malmö står som ansvarig utgivare av sajten, men copyright-texten pekar mot Mars, Inc i USA. Om Mars, Inc står för tävlingen så är avsändaren amerikansk eftersom godiset ifråga tillverkas av dem och Masterfoods endast distribuerar i Sverige. Om du knappar in http://masterfoods.se/ visas samma sajt som om du skriver in http://www.mars.com/.
Jag tror att advokaterna på Mars, Inc sett till att detta är vattentätt innan tävlingen drog igång.

Därmed inte sagt att jag inte hoppas på iTMS i Sverige, tvärtom ... jag tror bara att denna tävling inte är ett tecken på det.

Ja det visar sig. Det blev ju ingen lansering under Ifra expo i Holland i alla fall.
Kanske det inte händer något förrän i november på MacExpo i London. Den 29 sept. uttalade sig väl en av de ITMS ansvariga för Europa att en bredare lansering skulle ske "nästa månad". Med tanke på att det var septembers näst sista dag, (då många -åtminstone jag -redan mentalt är i, eller på tröskeln till, oktober) kanske han därför egentligen avsåg november. Ungefär så skulle nog jag tänkt i det läget. Men som sagt. Det visar sig.
Det som jag tycker är intressantast med ITMS är ju ändå att det är den första riktiga internettjänsten som är värd namnet. Det är början på allt det som sedan slutet på 90-talet föresvävats berika våra liv i form av nya tjänster som skulle levereras över de nya snabba informationsvägarna. Därför tycker jag att ITMS är något mycket mycket större och mer betydelsefullt än "bara" en ruskigt bra modern skivbutik.

1
Bevaka tråden