Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Thunderbird - Exportera/Lagra mail?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
undrar egentligen hur jag kan exportera/lagra mina mail om jag använder Thunderbird? Gillar programmet, men denna funktion är väldigt viktig för min. Någon som vet hur man ska gå tillväga? Vart lagras alla mail?

Tack på förhand.
/Sebastian

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-13 06:57

Rubbet för Thunderbird med alla inställningar, mail, news, etc i
User -> Library -> Thunderbird

Alla mail finns i:
User -> Library -> Thunderbird -> Profiles -> default.xxx (eller särskilt användarnamn om du skapat detta) -> Mail

Vad menar du med "exportera"? Vill du exportera till ett annat program? Vet inte om det går...
Vad menar du med "Lagra"? Vill du skapa back-ups nån annan stans?

Tack Danne,
precis det jag undrade över. Lite otydligt skrivet, med "lagra" menade jag givetvis vart mailen sparades på hårddisken.

Visst vore det bra om man kunde importera in mailen till andra mailprogram, men inte ett måste.

/S

Flytta adresser från Mail till Thunderbird

Hej
Hur flyttar man sina mejladresser från Mail till Thunderbird? Någon?
Peter

Ursprungligen av hoken1397:

Hej
Hur flyttar man sina mejladresser från Mail till Thunderbird? Någon?
Peter

Address Book To CSV:
http://www.hailstonesoftware.com/_software/AppleScripts/index.php
Ett script som exporterar från Adressboken till en fil som man spar som filnamn.csv och importerar i Thunderbird.
Scriptet var buggigt när jag körde det men man kan fixa det, det handlar om otillåtna mellanrum på flera ställen. Funkar jättebra

Mvh,
/HÖ

Flytta adresser till Thunderbird

Tack sacred-eagle men skriptet är så buggigt att det inte går att köra och eftersom jag inte kan hantera script så är det hela ganska meningslöst. Hur gör man?
P

Ursprungligen av hoken1397:

Tack sacred-eagle men skriptet är så buggigt att det inte går att köra och eftersom jag inte kan hantera script så är det hela ganska meningslöst. Hur gör man?
P

Jag kan skicka dig det redigerade skriptet som jag körde, om du vill. Med en beskrivning hur man gör.

/HÖ

Det vore tacknämligt sacred-eagle. Skicka till script@manusmedia.se
P

Ursprungligen av hoken1397:

Det vore tacknämligt sacred-eagle. Skicka till script@manusmedia.se
P

Nu äntligen är den skickad. Återkom om du har problem.

Mvh,
/HÖ

Flytta adressbiblioteket från Mail till Thunderbird

Om det är någon som har samma problem som jag nämligen att flytta över adressbiblioteket från Mail till Thunderbird så vill jag varmt rekommendera Sacred-Eagle's script. Suveränt enkelt och effektivt. Tack Sacred-Eagle!
P

Jag kan bifoga filen här när jag kommer til min Mac på kontoret.

/HÖ

Senast redigerat 2004-10-16 12:06

secret-eagle.. skulle bli glad om du kunde skicka det till kele(att)home.se också.. det enda problemet jag har är att inte kunna exportera min adressbok

tack tack

Här kommer skriptet, packa upp det och spar det i Bibliotek (Library) --> Scripts. Dubbelklicka på filen och då öppnas Adressboken, textredigeraren och Manusredigeraren. I manusredigeraren klickar du på kör och då sätter den i gång med att skapa en csv adresslista, när det är klart spar du listan med ändelsen .csv (adresslista.csv till exempel).
För att importera tex i Thunderbird: Tools --> Import --> Address Books --> Text file (LDIF....) --> Next osv. Klart!

Lycka till!
Fråga på om det inte går.

/HÖH

PS: Skriptet kommer ifrån Hailstone Software men det var buggar i det så att jag fick det inte att fungera så jag fixade buggarna. I skriptet står det "License: free to use how you choose." så det borde vara fritt fram och ladda det hit ut.

Senast redigerat 2004-10-18 11:16

tack.. det funkar sådär. Man får ställa in motsvarande fält en hel del. Så att hemtelefon synkar med ty telefon på den andra. Förmodar att det är som det ska. Men alla "ö ä å" blir helt spejsiga. Vad är det för fel?

Ursprungligen av zingoalla:

tack.. det funkar sådär. Man får ställa in motsvarande fält en hel del. Så att hemtelefon synkar med ty telefon på den andra. Förmodar att det är som det ska. Men alla "ö ä å" blir helt spejsiga. Vad är det för fel?

Inget av detta hände hos mig, kanske den inte tålde att komprimeras? Eller så har du ställt in teckenkoding på något vänster?

Senast redigerat 2004-10-19 08:19
Ursprungligen av zingoalla:

secret-eagle.. skulle bli glad om du kunde skicka det till kele(att)home.se

Det funkade inte alls att skicka till denna adress, mejlet studsade bara tillbaka.

jag har ett väldigt väldigt ickeförlåtande spamfilter tydligen. Sorry.

men jag laddade ner och testade det scriptet som du bifogade här i forumet. Och det funkade bra med undantag för att åäö blir sepetecken. Förmodar att det har att göra med att textredigeraren använder nåt konstigt format eller?

nu är din mejl iallafall kompis med mitt filter

1
Bevaka tråden