Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför lansera imac G5 utan att kunna lev.

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har beställt en imac G5 1.6 standard 2/9 på macoteket.
Leveransdatum flyttas fram hela tiden=Sur kund.
Vad man undrar är varför apple lanserar en produkt som dom inte kan leverera?
Det är inte rimligt att det ska ta nästan 2 månader att få sin maskin.......
Någon annan som är drabbad....... Grrrr....

Inte för att det gör det mindre trist för dig, men Apple var nog tvungna att lansera iMacen och börja leverera i den takt de kunde. Om de hade stått helt utan en iMac-linje hade de antagligen förlorat rätt mycket, inte bara i intäkter, utan även på att investerare på börsen hade värderat dem som ett företag utan produkter.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-12 14:30

Håller med om att det är trist.
Detta gäller särskilt för mya datorer, och man tycker ju att Apple borde ha lärt sig att det inte är direkt kundvänligt att flytta fram lev-datum. Bättre att ge vettig info från början.

Dock är det inte ovanligt med ganska långa leveranstider i andra brancher heller. Vill man t.ex. köpa en Volvo XC90 kan man vara glad om den kommer till jul, och beställer man ett Älvsbyhus idag kan man kanske hoppas på att få flytta in om ett år.

Apple har ju sitt på det torra. De siktar förstås på att sälja med hög marginal. Den ökar om de inte sitter på lager. Om de inte sitter på lager och efterfrågan skjuter i höjden snabbt, som vid lanseringar, så växer leveranstiderna. Då framgår det klart att kunderna vill ha Apples produkter. Då stiger aktiekursen. Att Apple först och främst satsar på att sälja attraktiva produkter till ett högt pris visades tydligt när iMac/lampfästet tog slut och ingen efterföljare var produktionsklar. Hellre än att sälja en gammal produkt så satte Apple kunderna på "HOLD". Det torde vara ganska klart vid det här laget att Apple först och främst slår vakt om sitt "värde". Den image som gör att de kan överleva i en produktvärld som översvämmas av mjuka dussinvaror. De gör också klara val, kloka sådana som det ser ut, i form av att leverera produkter med begränsas funktionalitet i första omgången: Powerbook utan Usb, sedan med bara USB, sedan med USB+FW (men utan Airportkort), sedan med USB+FW+Airport i takt med att den "genomsnittlige" användaren är beredd att betala direkt vid hämtning från hyllan. De flesta användare har tid att vänta. De som inte har det har vanligen råd att köpa extraminne och extra batteri och extra allt.

Min brorsa fick sin iMac 20" BTO idag. Så till vissa levererar Apple i alla fall.

tyvärr är det väl så att applestore-kunder får sina tidigare OCH helst om man beställer som student/mecenat...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-12 16:21

> el gringo : Såklart satsar Apple hårdast på sina egna butiker på nätet samt de fysiska i USA.

Men menar du att student/mevenat har förtur? Tror jag knappast.

vad jag har sett sedan tidigar är att de som har mecenat här på forumet generellt har fått sina burkar tidigare än andra.

Givet situationen på marknaden så är det tyvärr ganska rimligt att man får vänta en dryg månad. iMac-försäljningen har varit nere hela sommaren, utvecklingen av förra iMacen stod i princip stilla i över ett år och Macanvändarna är därför fullständigt svältfödda på G5:or. Självklart är det tråkigt att vi får vänta, själv beställde jag samma dag som de lanserades och väntar fortfarande, men jag förväntade mig heller inget annat än att få vänta så länge. Hellre en G5:a som man får vänta på än ingen G5:a alls.

Håller med, men lite raka rör skulle inte skada. Säger dom 3 veckor från början så utgår man ifrån det. Hade dom sagt 1.5-2 månader så hade man utgått ifrån det. För min del som ska iväg 27/10 på jobb 2 månader och måste ha den med blir det lite surt.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-13 11:49

Jag beställde min den 15e förra månaden, och den skall senast skickas idag enligt Apple. Men inget har ändrat sig på statussidan än.... Om det inte hänt något imorrn när jag vaknar ska jag ringa Apple.

Beställde min 24/9 och skickades idag.

Det är väl alltid ett problem med lansering av heta produkter likt iMac G5 (eller iPod mini t.ex.), från början är efterfrågan större än tillgången nästan oavsett tillgången. Apple kan säkert bättre sig en helt del, men totalt oundvikligt går det nog aldrig att få. Apple är inte ensamma, Nintendo lär få samma problem med DS när den släpps framåt jul.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-14 13:07

I min korrespondens med AppleStore via mail har jag två gånger frågat hur det står till med leveranstiden i samband med några andra frågor jag haft. Lika många gånger har ett svar snyggt undvikits..

Det är jobbigt att inte veta när den kommer, men å andra sidan så spelar det väl mindre roll, den kommer när den kommer.. dessutom så har den ursprungliga leveranstiden inte passerats än. Jag är inte orolig!

Som jag nämnde i en annan tråd så berättade Apple under finansmötet igår att de skickar iMac G5 via flyg från Asien (istället för via båt antar jag), trots att det kostar dem 40-50$/iMac. Så Apple verkar jobba hårt för att få iväg dom så snabbt dom kan.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-14 15:24

Precis när jag skulle till att ringa Apple (den skulle skickats igår) så ser jag att status är ändrad till shipped!Tjoho! På vilken sida kollar man nu var datorn befinner sig?

1
Bevaka tråden