Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

v5: Artikelroboten är alltid först med det senaste

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi vill presentera vår nya Artikelrobot. Han är alltid först med det senaste.

Vi Macanvändare har ett omättligt sug efter nyheter - helst vill vi läsa nyheterna INNAN dom är släppta. Nyheterna finns återgivna på ett otal sajter men det är ett fåtal sajter som står bakom huvuddelen av ursprungsnyheterna.

Det krävs en hel del manuellt jobb för att dygnet runt följa vad som händer och sedan blixtsnabbt översätta och skapa nyheterna här på 99mac. Ett perfekt jobb för en robot!

Vår artikelrobot använder RSS för att importera nyhetsrubriker ifrån MacNN, Think Secret, Slashdot och Engadget. Varje nyhet markeras med källan och en länk till själva nyheten finns alltid längst ner.

Alla dessa nyheter hamnar i vårt forum kallat "Artikelrobot". Dom bästa nyheterna översätts och får en bild innan dom hamnar i nyhetsforumet. Om du vill hjälpa till att översätta och lägga upp bilder är du jättevälkommen att anmäla dig som redaktör. Som tack får du bland annat ett 99mac Pro konto.

Vi har valt att exkludera dessa nyheter ifrån "dagens aktiva diskussioner" för att inte fullkomligen översvämma sökningen med nyheter av vår artikelrobot. Han är nämligen ganska effektiv - över 250 nyheter i veckan

Artikelroboten är ritad av Bob Nyström, du hittar hans ikoner och bakgrundsbilder här:
http://www.robot-frog.com/

Kommentera, debattera, diskutera redaktörsyrket och säg hej till vår nya Robot!

En detalj jag inte tog upp i nyheten är att den faktiskt tillför en hel del även för den som inte följer artikelroboten dagligen. Alla rubriker och nyheter indexeras i vårt enorma sökindex och gör det troligare att du hittar det du söker.

ALLA macnyheter hamnar på detta sätt i vårt sökindex vilket ger oss alla en ovärderlig och samlad sökkälla.

Ursprungligen av Björnström:

En detalj jag inte tog upp i nyheten är att den faktiskt tillför en hel del även för den som inte följer artikelroboten dagligen. Alla rubriker och nyheter indexeras i vårt enorma sökindex och gör det troligare att du hittar det du söker.

ALLA macnyheter hamnar på detta sätt i vårt sökindex vilket ger oss alla en ovärderlig och samlad sökkälla.

Det gillar jag!

Bra funktion!

Högsta poäng!

Kul att ni gillar den!

Målet är naturligtvis att vi ska kunna ägna vår tid att skriva om lokala ämnen - att vi själva ska vara en av dessa ursprungskällor av nyheter. Att hela tiden översätta amerikanska nyheter är tråkigt och inte så inspirerande.

Varför är roboten beväpnad?

  • Medlem
  • 2004-10-12 14:40
Ursprungligen av Joacim Melin:

Varför är roboten beväpnad?

Det ska du skita i. mkay?

Ursprungligen av Joacim Melin:

Varför är roboten beväpnad?

För att skydda sig mot troll och flamers!

Ursäkta de dåliga bilderna. Jag var bara tvungen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-12 15:03

Roboten samlar ju bara in information (precis som en RSS-läsare), den översätter den inte Vilket jag tycker är synd.

Då kan man ju redan använda sig av en tredjeparts RSS-läsare istället. Något som kommer att ingå i Safari för Tiger också.

Ursprungligen av Cypher:

Roboten samlar ju bara in information (precis som en RSS-läsare), den översätter den inte Vilket jag tycker är synd.

Då kan man ju redan använda sig av en tredjeparts RSS-läsare istället. Något som kommer att ingå i Safari för Tiger också.

Jo men då kan du inte följa kommentarerna här på 99mac - vilket för många är lika viktigt som själva nyheten om inte viktigare...

Roboten har ännu inte lärt sig svenska men vi tränar honom genom att kolla på barnprogram

Ursprungligen av Cypher:

Roboten samlar ju bara in information (precis som en RSS-läsare), den översätter den inte Vilket jag tycker är synd.

Det finns tyvärr ingen bra automatisk översättning. Jag tror vi svenskar förstår engelska långt bättre än den svenska som skulle genereras av nån typ av automatiskt översättning.

Ursprungligen av Cypher:

Då kan man ju redan använda sig av en tredjeparts RSS-läsare istället. Något som kommer att ingå i Safari för Tiger också.

Ja, själv skulle jag rekommendera NetNewsWire. Men tanken med att integrera det med 99mac är att intressanta nyheter kan diskuteras också, vi är ju ett forum i första hand. Och de riktigt intressanta nyheterna kan enkelt plockas upp av redaktörer och göras till nyheter på svenska.

Ett annat problem som jag ser däremot är att vissa RSS-feeds bara tar en del av artikeln (det är rätt vanligt) så man måste besöka ursprungssajten för att läsa hela artikeln.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

För att skydda sig mot troll och flamers!

Ursäkta de dåliga bilderna. Jag var bara tvungen.

För hur skulle det se ut om det blev stora driftstopp pga. att någon attackerat honom?

(förlåt.. nu blir det som Offtopic )

Har han något namn? Artikelroboten låter så anonymt.

Låt oss döpa honom. Han kan bli maskot

Ursprungligen av Björnström:

Låt oss döpa honom. Han kan bli maskot

'mac scott' bör det väl ändå bli!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-12 15:31

Hos robot-frog heter han Nebulorn.

Tre personer har anmält sig som redaktörer idag - intressant och MYCKET positiv utveckling!

Ursprungligen av Björnström:

Tre personer har anmält sig som redaktörer idag - intressant och MYCKET positiv utveckling!

Jag funderar faktiskt lite på att anmäla mig som redaktör. Kan isåfall översätta nyheter, klippa och klistra bilder osv. Men, det finns alltid ett men. Jag vet ju inte vad ni har för kriterier eller vad man ska säga. Ni vill kanske ha någon lite äldre än mig (är 16 år). Så vad säger du Björnström, är jag för ung?

Senast redigerat 2004-10-12 20:43
Ursprungligen av FileX:

Jag funderar faktiskt lite på att anmäla mig som redaktör. Kan isåfall översätta nyheter, klippa och klistra bilder osv. Men, det finns alltid ett men. Jag vet ju inte vad ni har för kriterier eller vad man ska säga. Ni vill kanske ha någon lite äldre än mig (är 16 år). Så vad säger du Björnström, är jag för ung?

Jag var ganska hyperaktiv när jag var 16 så åldern är inte ett problem - däremot krävs goda kunskaper i svenska och engelska. Plus att du ser insatsen i ett lite längre perspektiv, då är du varmt välkommen!

Vi fick faktiskt fem nya redaktörer igår - vi sitter och funderar över hur vi ska lägga upp nyheterna i fortsättningen. Kul med ett nytt litet team faktiskt.

Ursprungligen av Björnström:

Jag var ganska hyperaktiv när jag var 16 så åldern är inte ett problem - däremot krävs goda kunskaper i svenska och engelska. Plus att du ser insatsen i ett lite längre perspektiv, då är du varmt välkommen!

Vi fick faktiskt fem nya redaktörer igår - vi sitter och funderar över hur vi ska lägga upp nyheterna i fortsättningen. Kul med ett nytt litet team faktiskt.

Ok. Inte för att skryta men jag har goda kunskaper i både svenska och engelska. Jag anmäler mig som redaktör så får vi se vad det leder till.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-13 12:49

I-robot

Ursprungligen av AlnöTomas:

I-robot

Den var ju bra! Eller iRobot, det funkar ju också.

1
Bevaka tråden