Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bärbara datorer med 17" skärm ingen försäljningssuccé

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Analysterna på DisplaySearch i USA rapporterar att försäljningen av bärbara datorer med 17" skärmar inte blivit någon succé.

Istället är det 15" bildskärmar som huvuddelen siktar in sig på och jag tror situationen är densamma här i Sverige. Det är nog bara jag som vill ha fler pixlar och ÄNNU större skärmar - helst 1920x1200 upplösning så att man får plats med alla paletter.

Vad tycker du? Vilken bildskärmsstorlek är optimal på en bärbar dator?

http://www.engadget.com/entry/6436656222265312/

Senast redigerat 2004-10-11 22:51
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-10-11 23:36

Saknade valet: 15" 1440x900

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-10-12 20:10
Ursprungligen av kendoka:

Saknade valet: 15" 1440x900

dito!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-12 07:44

Jag tycker att iBooken 14" är perfekt... 1024*768.

Jag hade en 17" PB förut, men jag tyckte den var för stor att åka omkring med, däremot fin när den stod på bordet. Men det kändes nästan som att stoppa ner en diskbänk när man la den i väskan. Jag tycker att 15" är optimalt på en PB.

hehe, stoppa ner en diskbänk... Jag har precis skaffat en 17" efter att ha kört iBook och PowerBook 12". Visst sjutton är den stor men det beror lite på hur ofta man flyttar den vad man prioriterar. Hade man kunnat köra 15" med högre upplösning vete dock katten hur jag valt

Jag flyttar på min varje dag, har en 15" nu, när den står hemma så är en CinemaDisplay inkopplad på den. Funkar perfekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-12 08:20

Jag har en "17" och den är perfekt att ta med sig när man jobbar ute hos kunder. Tar med en mus så jobbar jag obehindrat. Den är lite tung iof men det ger en extra dimension till min ögonsten

  • Oregistrerad
  • 2004-10-12 08:56

Jag kör en 12" iBook, och den är perfekt när man är ute och reser. På kontoret kopplar jag den till en extern 17" TFT.

Ursprungligen av Gislaved.net:

Jag kör en 12" iBook, och den är perfekt när man är ute och reser. På kontoret kopplar jag den till en extern 17" TFT.

Ännu nöjdare blir då du har använt http://wsmanager.sourceforge.net/ en stund. Lovande desktop hanterare i Alpha stadie.. .Funkat fint än!

En riktigt högupplöst 17" är nog min bärbara drömdator. Eller en 30" som går att vika ihop

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-12 11:44

Helnöjd med min PB 12".
Iofs gör jag inte mycket mer än att surfa och kolla mail..

Situationen är ju väldigt annorlunda för den som jobbar tex i Illustrator.

Skärmar är som garderober, aldrig tillräckligt många och alltid för små.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-10-12 15:58
Ursprungligen av Micke W:

Skärmar är som garderober, aldrig tillräckligt många och alltid för små.

- riktigt kul!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-10-12 20:11
Ursprungligen av Wiberg:

- riktigt kul!

.. och sant

/arvid med 2x23" Cinema HD

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-12 13:24

Nja, en bärbar dator ska vara så lätt som möjligt tycker jag. Helst ska den inte väga mer än 1,5 kilo. Annars kan man lika gärna köpa en stationär dator, till exempel en iMac G5 med den fina 20-tumsskärmen. Mina fem kopek.

kör en iBook G4 !4" nu, men när jag byter upp mej till en PB inom några år så kommer jag nog att välja 12".

Dels för att 12" väger lite och tar liten plats. 14"aren är osmidig eftersom jag pendlar på tåg och buss i ganska stor utsträckning (4-5 h/dag) och då tar den upp lite för mycke plats i knät. En powerbook går dessutom att få upp i högre upplösning på extern skärm och då kan jag jobba med den i photoshop/indesign.

Om jag blir av med pendlandet så blir det däremot en 15" eller 17"

PB 17" är rätt för mig. Jag har haft PB i olika modeller sedan "190" och även om Lombard var en riktigt höjdare i mått och vikt på sin tid, så slår PB 17" ut den rakt av. Jag hade en PB 15" Titanium innan. Den var visserligen lätt, men inte tillräckligt robust för att resa. PB 17" är inte någon lättviktare och inte heller den ideala knähunden. För mig som reser mycket mellan olika arbetsplatser och som vill ha skärmyta och processorkraft är PB17" den perfekta kombinationen. Att dra upp ett SPSS-blad i fullskärm, koda i Dreamweaver, redigera och webanpassa bilder i Photoshop, fungerar utmärkt. Omfattande beräkningar i SPSS går snabbt. Det går att klippa i Final Cut Pro, med FWdisk tillkopplad. Jag har inte testat att göra DVD-projekt, men misstänker att då märks det att det inte är en 2xG5 ... Och viktigt: en PB 17" är tyst och bränner inte vid handlovarna.

Det är ganska givet

Att dom inte säljer så bra (17") hur många svenskar har råd med en sådan månne, o har men det känns det nog bättre att lägga pengarna på en stationär som inte är lika begränsad.
/låst till hårvaran.

  • Medlem
  • 2004-10-12 15:20

Storleken säger allt

Ju större ju bättre Dammit!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-12 15:30

Jag köpte min 15" powerbook enbart för att 17" var nästan 10tusen kronor dyrare men erbjöd samma prestanda, annars hade jag garanterat gått på 17"

Nämns det något om Apple's 17-tummare inte är någon försäljningssuccé? Jag har full förståelse för att folk inte vill ha en PC-laptop med 17" tum som väger sju kg, men Apple's 17-tummare fungerar väldigt bra. Jag är i alla fall extremt nöjd med min. Jag tror dock man måste fundera noga på sina behov innan man köper en. Om man, som jag, tar med mig datorn på morgonen sitter med den hela dagen och tar hem den på kvällen så är den perfekt.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-12 20:46

För mig är allt över 2 kg inte bärbart... Det känns rejält i axelremsväskan när man gått någon timme på stan. Nej det blir PB 12" om jag får önska.

  • Avstängd
  • 2004-10-22 17:28
Ursprungligen av Ciryon:

Nämns det något om Apple's 17-tummare inte är någon försäljningssuccé? Jag har full förståelse för att folk inte vill ha en PC-laptop med 17" tum som väger sju kg, men Apple's 17-tummare fungerar väldigt bra. Jag är i alla fall extremt nöjd med min. Jag tror dock man måste fundera noga på sina behov innan man köper en. Om man, som jag, tar med mig datorn på morgonen sitter med den hela dagen och tar hem den på kvällen så är den perfekt.

Ciryon

Sju kilo? Min farsa har en 17" widescreen PC-laptop (med 2,8 GHz P4 Mobile) som väger fyra kilo. Någon på sju kilo har jag aldrig sett, låter sjukt.

Hans är inte en Boxx men den ser likadan ut. Den på bilden är en Boxx bärbar (släpbar?) 3D-workstation.

Själv skulle jag gärna ha en PB 17" om de varit lite billigare.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-12 21:31

12" är onekligen smidigt om man bär runt på den mkt, själv kör jag med en 12" iBook, men jag skulle nog klart föredra en med lite större skärm, dock inte förstor, 15" hade jag valt idag, om jag haft råd att köpa ny, sitter mest hemma i soffan eller liknande inte så mkt ute o går med den.

//André

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-12 21:55

Vill ha en 17" men jag har bara inte råd. Budgeten säger stop. Sitter här med min TiPB/400 1152x768. Men eftersom jag har en bärbar redan så är det en iMac 20" som ligger närmast till i anskaffnings listan. Men kanske det blir en 30" iMac när man väl skaffar.

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-10-12 21:56

En powerbook med en 13" wide skärm vore ju inte så tråkigt, Sony har ju en 13" wide som väger under 2 kg och har helt ok upplösning se bifogad url.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010072438

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-22 21:45
Ursprungligen av Adl:

En powerbook med en 13" wide skärm vore ju inte så tråkigt, Sony har ju en 13" wide som väger under 2 kg och har helt ok upplösning se bifogad url.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010072438

Sitter med en san just nu, hade vart nice med os x istallet for xp 1280x800 pa 13tum ar guld.

  • Medlem
  • 2004-10-26 12:37

Sitter på en 15" powerbook. Fungerar bra men lite högre upplösning hade jag nog klarat av. Större dator hade jag nog inte orkat släpa på dock.

Gör alltid ett 'Annat'-alternativ på nästan alla omröstningar. Jag hittade inte ett passande alternativ själv.

1600x1200 är nedersta gränsen om jag får bestämma, gärna på en 17" men det fungerar prima på 15" också.

Bevaka tråden