Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: Dags att vända skutan

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av thevil:

Vem/vilka är 'persona non grata'?

Jag vet inte heller vad han talar om. Skapade en separat diskussion om detta här:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?p=428930

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-09 04:54

Plus och Pro låter väl lite 80-tal.
Varför inte ett 99Mac Extreme?
Då kan de som är extremt rika, extremt generösa och har en del extrema åsikter kanske känna sig som hemma.

Whatta

Ska man med 1gb mail till??, ett mail ligger väl på drygt 2k så det lär bli en del mail man lär spara, o många kommer ju inte fram till min brevlåda ens.
Ok om det var hemsideutrymmet villket jag hellre skulle valt att få utökatt, men mail?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-09 10:20
Ursprungligen av appletalk:

Ska man med 1gb mail till??, ett mail ligger väl på drygt 2k så det lär bli en del mail man lär spara, o många kommer ju inte fram till min brevlåda ens.
Ok om det var hemsideutrymmet villket jag hellre skulle valt att få utökatt, men mail?

Om man har liten mailkonto då blir "brevlådan" fullt och nya mail kommer inte in.
De som skickat mail får svar att din mail inte fungerar.
Bara ett enda mail får lådan bli fullt, hur då ?
Jo det är dessa bilagor som följer med mail som kan sätta propp.
Jag skulle hellre ha 1 GB, då kan det klara av jättestora bilagor.
Samt man kan låta mail vara kvar på server (som säkerhetsbackup).
Det är säkert flera till fördelar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-09 10:24

99mac pro medlemskap är mycket intressant !
Jag måste hänga med

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-11 22:45
Ursprungligen av Macus:

Plus och Pro låter väl lite 80-tal.
Varför inte ett 99Mac Extreme?
Då kan de som är extremt rika, extremt generösa och har en del extrema åsikter kanske känna sig som hemma.

Men då! 99Mac Extreme låter ju helt...90-tal. Kowabunga!

Annars så är jag självklart på att hjälpa 99mac, som det ser ut nu är gratisarbete ett bättre alternativ än betaltjänster. Eftersom jag är RSS-narkoman och aspirerar på att bli vetenskapsjournalist låter det ju som en bra idé. Ska kontakta kapten eller styrman inom kort.

Ska också tjacka en iPod mini (äntligen!) och dra köpet genom 99:s banner. Det borde alla göra!

  • Medlem
  • 2004-10-12 08:36

Vilka är skillnaderna mellan .mac och mac.se? T.ex.:

•Går det att använda iSync (helst) eller dyl. för att synkronisera adresser, bokmärken och kalenderhändelser? Går dessa att komma åt om man sitter vid en annan dator? Kan man dela kalendrar med andra?
•Ingår antivirusprogram?
•Finns det stöd (för den ovane användaren) att snickra hemsidor med t.ex. fotoalbum och nedladdningssidor?
•Går det att skicka något som liknar "iCards"?

Andra likheter/skillnader?

Just möjligheterna till synkronisering/publicering m.h.a. iSync, enkel hemsidehantering samt iCards känns för mig som det viktigaste bitarna. Funkar dessa går jag mer än gärna över till mac.se för att stödja vårt community.

/peter

  • Medlem
  • 2004-10-09 13:04

Som den journalist jag är kan jag lite om mycket, och ser inte direkt var jag skulle kunna gå in som expert/moderator/utvecklare/annat här på 99mac. Möjligen på dagspresslayout och språkfrågor. Men om Sheriffen är intresserad är jag tillgänglig. Han kanske har behov jag kan tillfredsställa.

edit: behov på 99mac alltså...

  • Medlem
  • 2004-10-09 14:03

Så mycket som 99mac.se gett mig i form av direkt hjälp från användare eller genom att läsa gamla trådar så betalar jag gärna för ett pluskonto och gärna också för pro men då skulle jag önska att jag kunde flytta mina existerande domäner till mac.se vilket tydligen inte är möjligt i dagsläget. Kommer det att bli möjligt?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-10-09 17:01

Vi har fått en hel del frågor kring detta och testar nu med två medlemmar som köpt ett slags "familjekonto" bestående av 10st mac.se konton och egen domän. Fungerar ju fint (Magnus Krantz ovan är en av dom).

  • Medlem
  • 2004-10-09 17:30
Ursprungligen av Arvid:

Vi har fått en hel del frågor kring detta och testar nu med två medlemmar som köpt ett slags "familjekonto" bestående av 10st mac.se konton och egen domän. Fungerar ju fint (Magnus Krantz ovan är en av dom).

Det låter som det inte är alltför avlägset innan alla som önskar kan flytta domäner till mac.se.

Om detta vänder skutan vet jag inte, men en av de bättre förslagen på senare tid. Jag hoppas att tillräckligt många ser fördelen, både i hänseendet att 99mac kan leva vidare, och rent egenyttigt i form av större lagringsutrymme än du kan hitta någon annanstans (typ).

För övrigt tycker jag att fotot på Martin var väl komponerat och kristallklart. Så jag ger en liten eloge till Mats.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

För övrigt tycker jag att fotot på Martin var väl komponerat och kristallklart. Så jag ger en liten eloge till Mats.

Sällan har sommarsnaggen vuxit så snabbt på någon

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-12 09:35

För mig var mac.se ett självklart val efter att ha provat .mac. Jag störde mig på .mac eftersom det var allmänt krångligt att bruka utrymmet som webarea. iDisk i sig är en bra grej om man ska flytta mellan olika macar hela tiden. Som hemsidealternativ är det en total katastrof och dessutom är det onödigt dyrt.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-13 23:04

Bra Martin! Du gör ett jättejobb och är värd all uppskattning!
Keep up the good MacWork!

För mig som arbetar på en stor arbetsplats som är 100% pc, men som använder Mac till allt hemma, från forskning till foto och musik, har 99mac gett massor i form av tips, idéer osv. Känns självklart att stödja denna kroniska bruksanvisning som 99mac är för mig. Jag är ju inte datapro så plus kanske är lagom? Får se.
Undrar varför Macoteket inte är med längre. Där brukar jag köpa alla mina grejor; funderar på ett par Ipod mini till mina barn till jul. Man kanske ska handla solidariskt, var isåfall? Apple store?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-09 08:32

"Genom att vända skutan mot en ny riktning kommer vi få en naturlig och positiv utveckling av 99mac. Fler intressanta tjänster kommer ge fler medlemmar vilket ger större intäkter vilket i sin tur ger oss möjlighet att ta fram fler och bättre tjänster. Egentligen självklart och ändå en kursändring på nästan 180 grader."
(Citat från sheriffen.)

99mac.se....

Personligen använder jag den som startsida. Men det räcker ju inte för mig utan det brukar bli ytterligare ett tiotal besök under dagen. För mig var det alltså självklart att teckna mig för ett "sponsoravtal" =pro. Varför inte? Min Powerbook med div. program kostade i runda slängar 35.000kr
då känns det ju förbaskat fjuttigt att inte "ha råd med" ca. 35kr / månad. Eller 1-1.50/ dag. Vafasen en Aftonbladet kostar ju 8 spänn!!

Jag tycker att man kan driva tankarna med Plus/Pro sidorna lite längre.

Man kan t.ex.

på första sidan ofta läsa om någon intressant händelse relaterade till våra Maccar. Längre ner i artikeln brukar det komma en länk "Läs mer". Bryt där!
Informationen på förstasidan är till för alla, vill du läsa mer , välkommen men då tecknar man sig för ett medlemsskap.

Vidare kan man också behöva ett medlemsskap för att göra inlägg i dom olika forumen. Läsa= gratis...Delta= medlemsskap.

Skulle detta vara en utveckling som realiseras kommer ju nästa stora possitiva överaskning...
Eftersom då ett betydligt större antal medlemmar skulle tillkomma kommer ju själva avgiften att kunna reduceras ner till en ännu lägre nivå. Kanske rent av 10-20kr / månad.

Det tycker jag verkar bra för framtiden.

Tack för den här gången,
men jag är snart tillbaka.... som så många andra.

iTomas

Senast redigerat 2004-11-10 12:48
Bevaka tråden