Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dra av ny dator i deklarationen, hur funkar det?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-10-11 20:29

Jag startade tidigare i år en webbdesignfirma, dvs jag skaffade F-skattesedel, så jag antar att det jag har nu är "enskild firma". Jag har dragit in lite pengar och tänkte investera dessa i en ny dator, typ en Powermac G5. Har hört och läst massa om hur man drar av datorer i deklarationen, men alla säger olika!

Vissa säger att man kan dra av hela datorn på en gång (vilket jag skulle föredra), om man bara kan "visa" att den ekonomiska livslängden är högst 3 år. Andra säger att man alltid måste skriva av den på 3-5 år.

Men hur ska jag "visa" att jag bedömer att datorn kommer hålla för produktion i max 3 år? Ska jag skriva en kommentar i deklarationen och hoppas på det bästa? Och vad händer om dom inte godkänner avdraget? Kommer jag få betala massa extra skatt då?

Vore schysst att få klarhet i detta, berätta gärna om era erfarenheter av att dra av datorer på företaget. Tack!

Jag tror att det går bra att dra av datorn på en gång under förutsättning att man har datorn som direkt arbetsredskap. Detta tycks ju du ha. Jag vet att vissa dagstidningar har fått dra datorerna på en gång, som så kallade förbrukningsinventarier. Skriv ingen kommentar utan gör det bara. Godkänns det inte att du drar burken direkt, får du nog inte någon extra skatt. Det är först då som du ska skriva ev. kommentarer för att få det godkänt.

  • Medlem
  • 2004-10-11 21:03

Okej, tack för svaret! Tror jag köper datorn och drar av direkt, och om dom börjar bråka om det så lägger jag fram mina argument som jag tycker känns tillräckliga.

  • Medlem
  • 2004-10-11 21:24

Om du använder den som kontorsdator så ska du ta upp den som en inventarie, och skriva av på 3 år. Det har däremot kommit att bli en slags praxis bland folk som jobbar med grafik, film etc att skriva av direkt. Jag är osäker på om det är helt OK, men dels är risken att du kollas minimal, och som enskild frima riskerar man knappast några reprisalier. Dessutom är det inte ens säkert att det slås ned på om det granskas.

Jag skriver av allt direkt, och har inte dåligt samvete för det.

Enligt vad jag vet så drar man på 5år.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-10-12 01:58

Någon gång under mitten av 90-talet prövades det skatterättsligt huruvida datorer verkligen hade en livslängd på tre år inom grafisk verksamhet, och den överklagande vann. Därefter har det blivit praxis i stora delar av branschen att dra av hela kostnaden på ett år.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-10-12 03:53

Det var Östgöta Corren som fick igenom att dra av datorerna direkt då de menade att de inte hade en ekonomisk livslängd på tre år.

Mitt tips är dock att yrka öppet på avdraget, ex.vis genom motivering. På så vis slipper man risken för skattetillägg pga felaktiga avdrag.

Observera att du skriver inte av den alls eller gör något avdrag. Du bokför bara datorn som en förbrukningsinventarie, dvs kontonr 5410. då kostnadsförs beloppet direkt och datorn hamnar inte på tillgångskontot (maskiner & inventarier)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-12 08:31

Varning: Sitter du hemma och jobbar så kan skattemyndigheten mycket väl säga att du även använder den privat och KAN därför t.ex. anse att du har en löneförmån. Beror lite på.

Ring till myndigheten o fråga, be om broschyrer, gå till http://skatteverket.se/ och kolla länken "För dig som är..." -> Företagare -> och skrolla ner en bit så hittar du mycket matnyttigt.

Tycker det låter underligt att man ska kunna dra av datorn direkt istället för på 3 eller 5 år osv.
Om det är på det viset så tackar jag och tar emot, men var går då gränsen för förbrukningsmaterial och inventarie.
Kan man då dra av program till datorn också, då dessa säkert inte har en ekonomisk livslängd på 3 år heller? Eller rentav all elektronisk utrustning eftersom utvecklingen går så snabbt?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-12 10:01
Ursprungligen av Killergull:

Kan man då dra av program till datorn också, då dessa säkert inte har en ekonomisk livslängd på 3 år heller?

Såvitt jag vet har man alltid dragit av programvara direkt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-12 10:22

Det är 3 år på datorer,, men du kan dra den direkt om du kan bevisa att du måste uppdatera dig men en ny maskin varje år,,
,,då måste du köpa en ny dator efter ett år annars så blir det strul..

Ok, vad gäller för regler med mjukvara då? Förväntas man köpa nytt varje år där eller räknas uppgradering också?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-12 11:01

Killergull: I mitt förra inlägg föreslog jag att du kontaktar skattemyndigheten direkt, eller laddar ner broschyer/kolla info på deras webbplats. Du kan ju också snacka med nån redovisnings- eller revisionsfirma.

Trots att en jädra massa medlemmar på 99mac.se kan en hel del om sånt här, så ska du aldrig lita till 100% på uppgifter som du inte fått från myndigheten direkt eller från någon som jobbar professionellt med detta (knappt då, förresten).

Genom att göra det lätt för dig och ta genvägen att fråga här riskerar du att få en massa otrevliga bekymmer längre fram. Det funkar inte. Du måste ta reda på hur det ligger till "på riktigt" och faktiskt offra några timmar då o då på att läsa igenom alla dessa regler och instruktioner.

  • Medlem
  • 2004-10-12 12:04

Haha, inläggen i denna tråd blev precis lika tvetydiga som jag trodde. Nu har jag i alla fall mailat skatteverket med en detaljerad beskrivning av min situation. Så vi får se vad dom säger.

För mig skulle det inte kännas bra att göra ett avdrag som är olagligt, eftersom det faktiskt finns en risk att dom kollar ens avdrag. Skulle bli en hård smäll för mig att betala tillbaka halva värdet av en powermac, vilket är vad jag får betala tillbaka om avdraget inte godkänns antar jag?

Ja, men syftet med diskussionen, åtminstone för min del , var ju att känna av lite hur folk i kreativa branscher går tillväga. Med det menar jag inte göra nåt olagligt.
Det kan ju också samtidigt vara skillnad på vad skatteverket vill och säger vi ska göra och vad som sen är praxis/vedertaget.

Ett stort problem är vad jag upplevt att man får olika svar beroende på vem man snackar med på skatteverket. Får du någon instruktion av dem så kräv den skriftligt. Jag fick hjälp med ett avdrag men det blev inte godkänd i deklarationen. Jag hävdade att de hade upplyst mig fel men då jag inte hade det på papper hade jag inget att sätta emot.

Ett tips är att fråga flera personer på skatteverket, eller låta en revisionsbyrå hjälpa dig.

Mycket är redan sagt, men jag lämnar lite lösryckta kommentarer i alla fall. Allt enligt mina personliga erfarenheter och med reservation för att jag på inget sätt är expert inom området:

  • Det bör inte vara några problem att göra direktavdrag för en dator. Jag har dragit av en PowerMac G4/533MHz m.t, en PowerBook G4/1Ghz m.t. samt en Dell (yack(!) ) Dimension 2,6Ghz direkt sedan jag startade min firma hösten 2000. Min motivering är att jag, eftersom jag arbetar med webbutveckling, multimediaproduktion, ljud, bild & video, alltid måste ha uppdaterad hårdvara för att kunna vara konkurrenskraftig.

  • Specificera dina avdrag! Om man gör en hög avdrag utan att tala om vad man gör avdrag för riskerar man straffavgifter för att man försöker fuska (om det vid kontroll skulle visa sig att avdraget inte var OK). Har man berättat vad man drar av för är det värsta som kan hända att man får avslag och får komplettera med lite mer skatt, samt ev. lite ränta. Detta fick jag lära mig på en deklarationsgenomgång för nyföretagare hos skatteverket

  • "Fribeloppet" för inventarier som kan dras av direkt är 5000:- ex. moms.

  • Om ditt yrkande på direktavdrag för datorn inte skulle rassla igenom beror det inte på ett underkännande av avdraget i sig utan på att det måste delas upp på flera år. Det innebär att du måste betala hela datorn i år, men kan bara dra av en tredjedel av värdet. Nästa år drar du av ytterligare en tredjedel osv. Det kapital du sätter i i firman genom att köpa inventarier genererar sedan avdrag kommande år utan att du behöver peta in mer kapital. Därför jämnar det ut sig med tiden, även om det kan kännas som tunga utgifter det första året. Du får dock lyfta hela momsen direkt.

  • Tänk på att du kan kvitta underskott i näringsverksamheten mot inkomst av tjänst de första fem åren om du har en anställning parallellt med firman.

  • Programvaror dras alltid av direkt, trots att de ofta kostar betydligt mer än datorn. Undantaget är om man köper specialskriven programvara som t.ex. ett skräddarsytt e-handelssystem eller något annat system som är framtaget specifikt för din firma. I de fallen handlar det mer om konsultarvode än programlicenser och sådant hanteras annorlunda.

Fortfarande förvirrad, fast på ett högre plan (som jag... )?

/Göran

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-10-12 17:47

Om du frågar Skatteverket något, så anteckna för sjutton namn på den du talar med. Spela gärna in samtalet. De svarar ibland väldigt olika på samma frågor!!...och man kan råka illa ut, om man inte passar sig. Ring tre gånger och fråga om vad som räknas som hobbyverksamhet så förstår du.

Jag anser det bästa är att skaffa sig en revisor, som rådgivare, och behjälplig vid deklarationen. Jag har detta, och det kostar under 5000:-/år. Den summan tjänas lätt in, mha hans kunskap, vid deklarationen.

JAg tycker att Görans råd var goda. Vad gäller skatteverket så räcker det inte med ett namn om du skulle få trassel trots deras råd. Du behöver det skriftligt och det lär du inte få.
Du gör inget fel i din deklaration så länge du inte ljuger. Du kan försöka dra av vad som helst så länge avdraget är baserat på fakta. Om myndigheten godkänner avdraget är en annan sak.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-12 21:01
Ursprungligen av Micke W:

Du gör inget fel i din deklaration så länge du inte ljuger. Du kan försöka dra av vad som helst så länge avdraget är baserat på fakta. Om myndigheten godkänner avdraget är en annan sak.

Nja, det är nog en sanning med modifikation. Om du inte är tydlig med vad du gör genom att tala om i deklarationen hur du gjort riskerar du skattetillägg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-25 00:56

Säger som andra. Läs, lyssna och bilda dig en egen uppfattning.

Så här ligger det till för mig.

Ringt och talat med Skatteverket sporadiskt (5-6 gånger gällande din fråga) och fått lika många roliga svar som antal gjorda samtal. Sjukt, men helt sant. Om man skall till att dra en median är det nog 3-års regeln som gör sig mest gällande. Vidare har jag talat med personer från 5 oberoende företag med bokföring etc. som specialite och även där har svaren vart klart varierande. När de gäller dessa så verkar det helt klart ha en hel del att göra med deras erfarenheter av företag i branschen att göra.

Min lösning blev.

Handelsbolag med webb som huvudsysselsättning (dock med sidospår såsom reklam och print) testar att göra ett yrkande på direktavdrag (sk. öppet avdrag där man lyfter ut prytteln och exponerar den lite extra för herr mas) för en stycke dator. Resultat -> OK

Enskild firma med verksamhetsbeskrivning likt en bibel (Webb, dykarbeten, eventbyggnation, reklam, projektledning osv.). Samma lika här, yrkade på direktavdrag och fick ett OK på detta.

Leder sonika till att jag personligen inte tror att du behöver lägga burken din på mer än 1 år. Jag skulle då inte gjort det i alla fall. Du skall ju snart köpa en ny ;).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-12-07 11:25

Man kan aldrig och jag menar ALDRIG åberopa ett samtal med skattemyndigheten inför domstol. Sakttemyndigheten är ingen rättskälla utan kommer bara med rekommendationer vad gäller Skattelagsstiftningen.

Tänk även på att datorer och annan utrstning som inte ännu dragists av är en tillgång vilket skapar ett värde på företaget. Kanske inte alltid bäst att dra av allting...

Sedan gäller faktiskt 5000:- direktavdragsreglen per del vilket gör att om man plockar ihop en dator kan man dra av hela endast med hänsyn till det.

Skriv en egen policy om när du kan tänkas uppgradera och basera avdragen på den. tex 2 år. Får du föreläggande från skattemyndigheten kan du lätt skicka en policyn och då löser det sig till 99%.

/H

  • Oregistrerad
  • 2004-12-08 00:56

Jag vågar nog påstå att mobiltelefon och dator är klockrena treårsinventarier.

Jag känner ett par jurister som jobbat på Skatteverket som handläggare. De har berättat att handläggarna ofta nekar avdrag på ganska lösa grunder, för att sedan gör en ordentlig prövning i de fall där medborgaren klagar på beslutet. Tydligen klagar väldigt få.

1
Bevaka tråden