Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Server som router?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick enorma problem med min airport basstation (graphite) och gav till sist upp. Den ville bara inte låta våra datorer ansluta.

Istället kopplade jag min bostream-lina via ethernet till en gammal powerbook som ändå alltid står påslagen. Och så använde jag funktionen "Internet Sharing" (Sharing your built-in ethernet connection) istället. Nu fungerar den gamla pismon som router åt en iBook och en TiBook.

Och det funkar ju busbra. Nu är bara frågan:

1) Finns det några uppenbara nackdelar med det här? Om inte, varför köpa en airport basstation?

2) Finns det något sätt att fixa NAT med den här lösningen?

Göran, som alltid tacksam för svar från bättre vetande.

Jag ser inga nackdelar om det är så att du har en dator över för detta ändamål. Tvärtom, du kan få den
att bli mer kompetent än en Airport basstaion. Du kan exempelvis skapa ett DMZ med ett extra nätverkskort i datorn och logga all trafik i brandväggen. Hur du aktiverar och konfigurerar natd kan du hitta här: afp548

Precis vad jag hoppades få höra. Tack.

En fråga till: Vet du (eller någon annan) om trafik till portar som inte är bundna till någon särskild intern ip knyts direkt till servern? Alltså, om jag kör apache och ftp på denna server/router, behöver jag då NAT:a trafiken överhuvudtaget eller fungerar det "right out of the box"?

Underbart forum detta.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-12-22 15:38
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Göran Segeholm:
En fråga till: Vet du (eller någon annan) om trafik till portar som inte är bundna till någon särskild intern ip knyts direkt till servern?

Ja, det ska det göra. Om det är portmappning du menar. Dvs om du utifrån gör ett anrop på port 21 på ditt publika IP så kommer servern/routern att ta hand om det så länge du inte aktivt gjort en mappning av den porten till ett internt IP.

1
Bevaka tråden