Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra kalkylator till Palm OS

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-12 01:46

Äntligen!!! En oerhört kompetent grafritande kalkylator till Palm OS. Power48 heter den. Den emulerar Hewlett-Packard 48SX, 48GX och 49G-serierna, och skall även kunna köra en hel del program till dessa. Inte nog med att det är en vettig emulator/kalkylator, den går dessutom under GNU General Public License, och är fri att ladda ner.

Kan köras på: Palm Tungsten T, Sony PEGA-NX60, Sony PEGA-NX70V och Sony PEGA-NZ90.

Installationen består dels av ett program, samt rom-filer från de olika kalkylatorerna. Rom-filer lägger man på ett minneskort, vilka läses in i emulatorn. Jag hade inga som helst problem att komma igång. Jag använde dock en minneskortsläsare.

En notering gällande rom-filerna från sidan:
"The HP48/49 ROM images distributed with this emulator are the property of and copyrighted by Hewlett-Packard. Their inclusion in this package is for the convenience of the end-user only. If you (the end-user) are not legally permitted to use a particular ROM image you must not install that ROM image to the VFS storage mechanism."
Det vill säga du måsta äga den kalkylator till vilken du tänker använda ROM-filen till.

Jag rekommenderar denna starkt till alla som behöver en kompetent kalkylator! Detta var vad jag verkligen saknade till Palmen.

Mer info, samt nerladdning finns här:
http://power48.mobilevoodoo.com/

På sidan fanns även länkar till manualer för de emulerade HP-kalkylatorerna: HP 48 och HP 49.

Senast redigerat 2003-04-14 15:09
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-13 11:56

Den verkar populär. Man möts nu dessvärre av nedanstående på sidan av:

Bandwidth Limit Exceeded
The server is temporarily unable to service your request due to the site owner reaching his/her bandwidth limit. Please try again later.

Apache/1.3.27 Server at power48.mobilevoodoo.com Port 80.

var hittar jag ROM-filerna? ligger dom gömda i de små otäcka exe-filerna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-16 12:30

Nej, de verkar tyvärr ha tagit bort dem ur nuvarande version. Jag vet inte hurvida det berodde på lagliga aspekter eller om de gjort om saker och ting. Du skulle kunna försöka få tag på en gammal release, i den följde ROM-filerna med programmet.

Från http://www.mobilevoodoo.com/power48.htm:
Power48 requires the presence of a ROM image for each target (48SX, 48GX, and 49G) that the user wishes to emulate. These ROM images are the property of and copyrighted by Hewlett-Packard and are not distributed with this emulator. Please see the installation for directions on obtaining ROM images and how to install them. NOTE: The ROM images previously distributed with Power48 versions less than 1.5 will NOT work as is. They will need to be converted for use with version 1.5 with the included ROM conversion utility.

1
Bevaka tråden