Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör du med RAM-minnet i din nya iMac G5?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-09-24 13:00

Att döma av omröstningen "köper du nya iMac G5" verkar det ju vara lite drygt 300 pers här på forumet som beställt/ska beställa den nya iMacen. Och alla lär väl vilja utöka RAM-minnet i den, så jag tänker höra hur ni hade tänkt att göra detta? Skulle inte tro att särskilt många gör det på Apples beställningssida, där det kostar multum... Så hur gör ni? Vet att det finns många trådar om RAM/iMac G5 (som jag startat...) så det kan ju inte skada med en till.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-25 04:20

p.g.a. kass ekonomi (student) så köper jag datorn med 256 minne, sedan när jag får råd köper jag en engigsmodul - en bra av välkänt märke, från typ dialect eller så som garanterat kan ta in en likadan senare (ifall jag bryr mig om 128-bitsbusshistorien. 256 är alldeles för lite, men det tar förhoppningsvis inte ett år att skaffa pengar till en 1 GBare.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-26 19:31

Nu kanske jag har ändrat mig. udnrar om jag behöver mer än en gig ram, så jag köper nog 2x512 och hoppas på 128-bitars minneshantering istället.

Hade tänkt köpa en imac med 512 på ett minneskort och be en vän som forskar på MIT i Boston att köpa en 1gb där. men då antar jag att det blir 64bitars istället för 128.

Hade säkert inte brytt mig om detta om inte frågan kom på tal men nu finns alternativen i huvudet.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-26 19:39

Jag tar 2x512MB och tänker låtea det duga ett tag

Hade 1.5GB i min dual G4, men det kostar rysligt mycket att få mer än 1GB i iMac...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-26 19:46

Jag tänker också ta 2x512 MB och få 128-bitar. Dessutom kan man ju då sälja sin 256MB-modul till någon som vill ha 512 MB sammanlagt med 128-bitar.

Hört om folk som beställt 512 MB från Apple från början, för att sen sätta i en till 512 MB modul och hoppas få 128 bitar så. Det verkar dock tydligen inte vara så lätt. Jag föreslår att ni som ligger i denna situation gör upp med någon mer som är i er situation. Därmed kan den ena av er ta 2x512 av de som sitter i från början, och den andra får 2x512 av de som ni tänkt köpa (se då till att ni båda köper samma minne!) Ingen dålig lösning va?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-26 21:43

Jag köpte ett 512 MB-minne från Crucial häromdagen. Hade tänkt att kränga original-256:an och byta ut den med ytterligare en 512:a när jag får råd. Ska se hur det artar sig med prestandavinsten att gå från 768 MB till 1 GB - bäst att tänka efter en gång extra, man har ju inte alldeles för mycket att göra av med nu längre...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-26 22:04

javhe> Varifrån köpte du ett Crucial? Har hört att många köper det i USA, de säger att det är bra och billigt. Men jag hittade bara riktigt dyra, finns de billigt nånstans?

Såg också en undersökning mellan en iMac med 1,25 GB omatchat RAM och 1 GB matchat 128-bitars RAM. Prestandaökningen i Xbench (som kanske inte alltid säger så mycket, men just RAM är ju något man tycker att den borde kunna mäta bra) var 38%.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-27 10:01
Ursprungligen av Anders Båth:

javhe> Varifrån köpte du ett Crucial? Har hört att många köper det i USA, de säger att det är bra och billigt. Men jag hittade bara riktigt dyra, finns de billigt nånstans?

De har en europeisk hemsida:
http://www.crucial.com/eu/index.asp

Eftersom leveranserna kommer från UK, dvs. inom EU, tillkommer inga överraskningar som tull eller moms, det enda är väl valutakursen mot Euron. Crucial garanterar att minnena fungerar till iMac, och är faktiskt billigare än de flesta pc-minnen (som kan fungera, eller inte) här i Sverige även när man räknar med frakten. Det är lite luddigt på hemsidan, men frakten kostar 7 EUR. Då får man grejorna budade till dörren, det tål att jämföras med de flesta svenska internetbutikers fraktkostnader.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-27 10:10

Jag har beställt två 512-or från Komplett.se och hoppas nu att de ska funka med iMacen. Jag förmodar att de passar men det är väl som Steven Segal (denne intellektuelle gigant!) sa i Under Belägring 2: "Assumption is the mother of all fuck-ups."

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-27 12:34
Ursprungligen av Arnold Corns:

Jag har beställt två 512-or från Komplett.se och hoppas nu att de ska funka med iMacen. Jag förmodar att de passar men det är väl som Steven Segal (denne intellektuelle gigant!) sa i Under Belägring 2: "Assumption is the mother of all fuck-ups."

Jag har för mig att komplett.se iofs hade ett erbjuande på 512-minnen men numera kostar de billigaste 512-minnet 815 kr + 144 kr frakt. Crucial tar €95.16 för minnet (ca 878 kr) och €7 (ca 65 kr) för frakten. Dvs. 959 kr från komplett.se och 943 kr* från Crucial.

Prisskillnaden är fånigt liten, men jag värdesätter den 10:an (beroende på valutakurs) jag sparar då jag ska ha ett garanterat fungerande märkesminne. Å andra sidan, krånglar det ändå så blir det jobbigare att hantera eftersom man måste skicka grejorna långt utsocknes.

*)Jag har lagt på 2% över valutakursen i avgift (VISA-kort).

  • Oregistrerad
  • 2004-09-28 00:18

jahve> Det låter ju underbart bra! Det funkar även att få de budade till Danmark? Ska nog beställa nu i s f!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-28 00:38
Ursprungligen av Anders Båth:

jahve> Det låter ju underbart bra! Det funkar även att få de budade till Danmark? Ska nog beställa nu i s f!

Budades med UPS. Borde fungera i Danmark också.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-11 13:50

Om det någon som vill köpa mitt minne (256MB) från min iMac G5:a så det bra.
Jag stoppade in 2 stycken 512:or.

Lite osäker på priset men säg ca 450:-...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-11 16:05

heiko> Vad för två st 512or?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-11 16:26
Ursprungligen av Anders Båth:

heiko> Vad för två st 512or?

Jag köpte två stycken Samsungminnen
Samsung 512MB DDR PC3200, 400MHz 184-pin

Dem funkar klockrent och de köpte jag hos www.styggapojken.com

Kan väl tillägga att många av de som jobbar där kör med Mac och de har bra koll på vad som funkar och inte funkar till Macen.

jag måste ha missat ngt. måste man köpa samma minne får att det skall fungera - så det räcker inte med att jag beställer en iMac med 1 st 512 och köper till en annan 512 efteråt ifrån säg "macoteket"!?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-10-11 17:02

Har köpt 2x1 GB och en HD på 400GB. Någon som är spekulant på ett sprillans 256MB minne och en sprillans Seagate 160GB HD?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-11 18:29

Jag hade tänkt beställa 2 stycken parade 1GB-moduler från Komplett för 3500:-, som någon annan föreslog på forumet. Aldrig fel med mycket minne, och så är man säker på att det blir 128bit.

Ursprungligen av C-mon:

Jag hade tänkt beställa 2 stycken parade 1GB-moduler från Komplett för 3500:-, som någon annan föreslog på forumet. Aldrig fel med mycket minne, och så är man säker på att det blir 128bit.

Hur är kvaliten på dessa minnen???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-11 18:51

Det är TwinMos-minnen, de har bra rykte i PC-världen. Tror knappast att applestore-minnena är bättre.

Ursprungligen av C-mon:

Det är TwinMos-minnen, de har bra rykte i PC-världen. Tror knappast att applestore-minnena är bättre.

Det låter som ett bra val, står o väljer om man ska köra 2gb eller 1gb 2*512) - det blir en aningen saftigare peng för mig med 2gb - vi får se...

Jag har beställt 768mb till min 17" 1,6:a. Ska komplettera när jag testat den.
Borde få den nu i veckan. (beställd hos macoteket 2/9=Lååång väntan)

  • Oregistrerad
  • 2004-10-12 00:36

Detta står att läsa på Barefeats idag (http://www.barefeats.com/imacg5b.html):

MEMORY CONFIG DOESN'T MATTER -- As long as you have enough.
We've run tests using 9 applications in an iMac G5 with a single 1GB module versus dual 512MB modules. Average gain = 0%. More on this later.

Skall bli mycket intressant att se noggrannare resultat! För som sagt, vem bryr sig om vad Xbench visar? Ännu ett bevis på hur meningslöst Xbench är..

Jag har beställt 2*512 till min Imac 20". Sen hoppas jag att det kommer ett bättre grafikkort. Är inte så bra kompis med NVIDIA GeforceFX 5200 Ultra.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-12 11:50

Efter att ha hört vad barefeats skrev och efter vad andra skrev på apple discussions så slog jag till på 256 + 1024 MB.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-13 08:39

Jag köpte två av dessa 512:or: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=112666&cks=PRL på komplett.se. Jag fick iMacen igår och satte in dem. De funkade klockrent.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-13 11:47
Ursprungligen av JonesH:

Efter att ha hört vad barefeats skrev och efter vad andra skrev på apple discussions så slog jag till på 256 + 1024 MB.

Vilket 1GB-minne köpte du? Om jag hittar ett 1 GB som är billigare än 2x512 här nedanför (de som arnold köpte) så tror jag jag slår till på ett sådant, förutsatt att Barefeats visar de olika testerna de körde.

Ursprungligen av Arnold Corns:

Jag köpte två av dessa 512:or: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=112666&cks=PRL på komplett.se. Jag fick iMacen igår och satte in dem. De funkade klockrent.

Dessa verkar lovande! Bra pris.. Rapportera gärna om det är något som verkar krångla, så vi (jag ) som snart också ska köpa ramminnen till våra imacs g5or vet vad som är att satsa på. Får man be dig om att köra Apple Hardware Test som följde med på en CD till datorn? Vore super om det inte visade några fel! Tydligen ska testet ta ca 1 timma, men det kan det ju vara värt..

  • Oregistrerad
  • 2004-10-13 19:19
Ursprungligen av Anders Båth:

Dessa verkar lovande! Bra pris.. Rapportera gärna om det är något som verkar krångla, så vi (jag ) som snart också ska köpa ramminnen till våra imacs g5or vet vad som är att satsa på. Får man be dig om att köra Apple Hardware Test som följde med på en CD till datorn? Vore super om det inte visade några fel! Tydligen ska testet ta ca 1 timma, men det kan det ju vara värt..

Jag körde Hardware Test för en stund sedan (nå't ska väl datorn göra när jag äter...). Det tog en timme och allt var helt OK. Även minnena.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-13 12:05

Jag beställde hela apparajten från Dialect, som jag har haft bra kontakt med tidigare. De föreslog GEIL-minnen (tyska, levereras i plexiglasförpackning ), kostade ganska dyrt. Ville inte snåla med minnet dock, trist grej om det är kasst. De är INTE billigare än 2x512:orna från komplett, men... plexiglas

Bevaka tråden