Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Märke och modell på diskarna i iMac G5?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-11 13:37

Vilken sorts hårddiskar är det som sitter i era nya iMac G5-maskiner?
Jag är på väg att beställa en dylik 17-tummare och eftersom det bara går att ha en hårddisk i den tänkte jag sätta i en 250GB-disk redan från början.

Men:
Man sparar ju flera hundra på att köpa en ny 250GB Hitachi-disk i butik jämfört med att uppgradera från 80 till 250 GB på Applestore.
Ser även en annan stor fördel med detta: om hårddisken rasar slipper man skicka hela datorn till Holland, utan det räcker att man går tillbaka till försäljaren av hårddisken och får en ny på garantin. Under tiden kan man sätta tillbaka 80GB-disken man fick med i datorn och fortsätta använda datorn medan man väntar på sin ersättningshårddisk.

Undrar därför om det är nån sorts specialhårddisk som är bättre än Hitachi (vilka har haft lite tvivelaktigt rykte) som sitter i.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-15 15:59

Ingen som fått en iMac G5 med 250GB-disk?

Glöm inte att du kan skaffa ett SATA-chassi och köra med 80GB för extern lagring.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-15 16:44

>> Andersson : Vad är ett SATA-chassi? Kan man köra ut SATA kabel externt från iMacen?!?

>> C-mon : Sök lite här på 99mac, har stått här. Seagate om jag inte minns fel, ej helt säker. 7200 RPM:s SATA iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-15 16:50

Borde väl funka med vilken SATA-hårddisk som helst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-15 17:01

>> stry: Jo, har också sett att det varit Seagate-diskar i 80 och 160GB-modellerna, men det verkar inte vara någon skrivit vilken sorts disk som sitter i deras 250GB-iMac.
>> Andersson: Precis vad jag tänkte! Med firewire, så att man koppla den till den bärbara också.
>> Mondo: Det borde det, men det kan ju vara intressant om man betalar för något annat än monteringen om man beställer BTO hos Apple Store.

Min ovetenskapliga undersökningar i diverse webbutiker visar också att det inte verkar finnas 250GB Seagate-diskar. Mysteriet är ännu inte löst...

1
Bevaka tråden