Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes Music Store i Sverige snart!?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-29 23:50

Aftonbladet har nyheten.
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,64006982_854__,00.html

Itunes expanderar i Europa
Dator- och elektroniktillverkaren Apples musikförsäljningstjänst Itunes kommer att introduceras i en rad europeiska länder nästa månad enligt bolagets vice vd Eddie Cue.

Itunes har sedan lanseringen i USA, Storbritannien, Frankrike och Tyskland hittills sålt 125 miljoner nedladdningar av musikfiler till kunder. Framgångarna har varit betydande i USA och Storbritannien, men måttligare på den europeiska kontinenten, uppger TT.

Senast redigerat 2004-09-30 09:00
  • Oregistrerad
  • 2004-09-30 09:02

Wohoo!
då gåller det att skaffa ett sånt konto.. mäst bara för man kan
hmmm går det att sätta upp det på ett vanligt maestro kort tro?
Hoppas. jag skall juhe bara köpa en låt. bara för att ha jort det

För att vara jante... så nej jag tror inte Sverige kommer med. Jag önskar inget hellre men med tanke på hur snabba våra svenska skivbolag är så tror jag de bromsar just nu. De har ju satt upp egna saker tillsammans med bl.a. Aftonbladet.
Så de vill inte ha en jättekonkurrent som är billigare än vad de är...

Usch jag nästan kräks på vad jag säger.

  • Medlem
  • 2004-09-30 11:00

Sveriges näringsliv verkar vara förälskade i wma. Åhlens har en annars hyfsad tjänst också. Men eftersom den inte går att använda tillsammans med vare sig iPod eller Mac, så går den ju bort direkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-02 17:20
Ursprungligen av stfm:

Sveriges näringsliv verkar vara förälskade i wma. Åhlens har en annars hyfsad tjänst också. Men eftersom den inte går att använda tillsammans med vare sig iPod eller Mac, så går den ju bort direkt.

Sant, en bieffekt av den kärleksaffär mellan microsoft och svenskt näringsliv som har pågått i snart tio år nu. Sen tror jag även att Mattias har rätt, Apple blir en konkurrent till svenska skivbolag och då är de inte direkt stressade att släppa in Apple på den svenska marknaden. Fy bubblan...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-09 23:30
Ursprungligen av stfm:

Sveriges näringsliv verkar vara förälskade i wma. Åhlens har en annars hyfsad tjänst också. Men eftersom den inte går att använda tillsammans med vare sig iPod eller Mac, så går den ju bort direkt.

Tack för tipset om Åhléns! Sajten verkar ju schysst. De skriver att wma går att spela på de vanligaste spelarna... iPoden är väl rätt vanlig?

Jag skickade genast ett mail till deras kundtjänst för att fråga om musiken jag köper hos dem kan spelas på min iPod. Ska bli intressant att se hur de svarar.

iTMS Sverige inom 3v?

Ursprungligen av Emil Rimsby:

Tack för tipset om Åhléns! Sajten verkar ju schysst. De skriver att wma går att spela på de vanligaste spelarna... iPoden är väl rätt vanlig?

Jag skickade genast ett mail till deras kundtjänst för att fråga om musiken jag köper hos dem kan spelas på min iPod. Ska bli intressant att se hur de svarar.

Du kommer tyvärr få ett tråkigt svar av dem;
iPod/iTunes klarar varken av att hantera wma eller dess drm-system.

Detta är dock inget man kan klaga på Apple för. WMA är ett slutet format som endast hanteras av spelare vars tillverkare har licens av Microsoft (som jag har förstått det).

Villkoren för tjänsten tycker jag dessutom är ganska usla. När du kopierat en fil mer än tre gånger blir den obrukbar. Till skillnad mot iTunes där man kan registrera och avregistrera de datorer man vill ska kunna spela filen.

Ursprungligen av Kristofer G:

Du kommer tyvärr få ett tråkigt svar av dem;
iPod/iTunes klarar varken av att hantera wma eller dess drm-system.

Detta är dock inget man kan klaga på Apple för. WMA är ett slutet format som endast hanteras av spelare vars tillverkare har licens av Microsoft (som jag har förstått det).

Mnja, det är väl en sanning med modifikation. Det finns inte något som hindrar Apple från att sluta upp med AAC + Fairplay och istället skaffa licens för WMA + DRM från Pyttemjuk. iPod skulle också fixa det med lite ny firmware. Men då har Pyttemjuk vunnit ännu en monopolmarknad - och hur kul är det?

Ursprungligen av Pegges:

Mnja, det är väl en sanning med modifikation. Det finns inte något som hindrar Apple från att sluta upp med AAC + Fairplay och istället skaffa licens för WMA + DRM från Pyttemjuk. iPod skulle också fixa det med lite ny firmware. Men då har Pyttemjuk vunnit ännu en monopolmarknad - och hur kul är det?

Ok, om man resonerar så, så har du rätt

Ursprungligen av Emil Rimsby:

Tack för tipset om Åhléns! Sajten verkar ju schysst. De skriver att wma går att spela på de vanligaste spelarna... iPoden är väl rätt vanlig?

iPod har (per enhet räknat) över femtio procents marknadsandel bland portabla digitala musikspelare. Då räknas alltså även reklam-minneskort-mp3-spelare som är värd några hundralappar in. Så, ja, den är rätt vanlig.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-10-10 23:55

Itms

Det är konstigt att det ska vara så eftersatt att få igång saker i Sverige....

Ursprungligen av stfm:

Sveriges näringsliv verkar vara förälskade i wma.

Var inte så säker på det. I oktobernumret av M3 säger Peter Holmlund som är ansvarig för Poplife att de vill ha ett filformat förutom WMA. Både för att öppna tjänsten för mac-ägare och för att konsumenter inte gillar WMA. De har bl a tittat på aac-format men han säger inte vilket.

Han säger också att det är upp till skivbolagen hur det blir.

Som jag ser det, vill skivbolagen att musikförsäljning via nätet ska öka och få den olagliga nerladdningen att minska måste de ju välja ett format som inte gör att användarna blir avskräckta. Jag säger inte att det måste vara apples fairplay men just nu känns det som en vettiga alternativet.

Jag hoppas Apple licencierar fairplay till de som vill använda det och inte fortsätter vara så j-a tjurskalliga. En del företag har ju mer eller mindre bett och bönat att få använda fair-play men Apple säger nej. Vad använder de istället? Jo WMA. Jättebra tänkt Apple. Verkligen....

Jag hoppas verkligen att Music Store kommer hit. Så skivbolagen kan få se hur det ska gå till.

Jo det vore ju ganska bra så att fler inser att man kan tanka musik från nätet LAGLIGT!!

jag kommer definitivt köpa! jag köper bara cd's on in i hyllan med dem...efter att ha rippat dem i iTunes :rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-01 13:36

Det er typisk om det kommer til Danmark, Finnland og Sverige, men IKKE Norge.

Velvel, om vi går itms her så kan det hende jeg kjøper en låt av og til, men om jeg skal ha et helt album kjøper jeg cd som jeg kan rippe i iTunes OG spille på anlegget. 128 kbps acc er ikke godt nok for et bra anlegg(hifi), synes jeg da.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-10 20:15

Jag brukar använda ITMS till att preview-lyssna innan jag köper skivor. Om tjänsten kommer till Sverige kommer jag att få hålla hårt i VISA-kortet.

Hoppas hoppas.

Finns ju alltid www.mela.se, fortfarande i beta stadiet men..

Vad tjänar Apple på att licensiera ut fairPlay i dagsläget?

1
Bevaka tråden