Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inkomstskatt och skattekontot

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-10-10 19:15

Hej,

jag har ganska nyligen startat en enskild firma. Har aldrig tagit ut någon "lön" (det kallas tydligen privat uttag eller liknande i enskild firma), men det börjar bli dags för det nu. Jag har sedan registreringen betalat in en preliminär skatt till skattekontot. Vad kallas denna skatt? Vinstskatt? Den är relaterad till omsättningen.

Nu till huvudfrågan; var betalar jag inkomstskatten? Betalas även den in på skattekontot?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-10-10 21:37

Du måste ansöka om F-skatt först. Har du din huvudinkomst från en anställning ska du ha FA-skatt. När du gjort det vet du svaren.

  • Medlem
  • 2004-10-10 22:28

Hmm... skatten borde väl kallas "inkomstskatt med avgifter" eller något liknande, eftersom det är det som det är frågan om.

När du har en enskild firma så är firmans resultat (före skatt) samma sak som din inkomst, och den inkomsten ska du betala skatt för. Eftersom ingen betalar in din preliminärskatt åt dej (som en arbetsgivare gör) får du göra det själv.

När du registrerat din firma gör du ju en bedömning av hur mycket pengar du kommer att dra in på firman, vilka kostnader du har m.m. Detta använder Skatteverket för att räkna ut firmans resultat före skatt och utifrån det beräkna hur mycket skatt du borde betala. Sen lägger man på moms och annat, delar summan med 12 månader och skickar ett papper till dej där det står hur mycket du ska betala per månad. Alltså preliminär inkomstskatt plus moms och andra avgifter.

Man kan säga att en enskild firma inte betalar någon företagsskatt alls. Alla pengar firman tjänar läggs på din inkomst, och sen betalar du inkomstskatt på det.

Man kan säga att det lilla man får över när man betalat in till skattekontot kan räknas som lönen...

Så här har jag räknat i snart tio år och det brukar stämma.

Intäkter
- Utgifter
= Resultat

Ingående moms
- Utgående moms
= Moms att betala

Resultat
x 0,50 (jag räknar alltså med totalt 50% i sociala/skatt)
+ Moms att betala
= Skatt att betala

Skatt att betala
- Redan erlagd preliminärskatt
= Underskott/överskott på "skattekontot"

  • Medlem
  • 2004-10-12 00:22

Tack för alla bra svar.

Adrian: Men beloppet som jag betalar in på skattekontot är en (av mig) uppskattad siffra, som jag antar motsvarar kvarstoden i företaget efter utgifter och utgående moms. dvs det som är vinst (och därmed min lön). Denna uppskattning gjorde jag när jag ansökte om FA-skattesedel om jag minns rätt. Det är den siffran man kan ändra med blanketten "Preliminär självdeklaration" hos RSV. Vad jag inte insåg innan var att vinsten i företaget inkluderar även min lön.

Har jag förstått det rätt då?

FYI; jag har redan registrerat FA-skattesedel.

1
Bevaka tråden