Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC och Mac till en extern hårddisk?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Lacie D2 extern hårddisk med USB2 och Firewire. Det fungerar utmärkt att koppla den till min iBook och det funkar även fint att koppla den till min stationära pc. Det som däremot inte går, men skulle vara bra om det gick är att koppla den till båda samtidigt. När jag stoppar in USB kontakten i min pc och Firewire i min iBook känner inte iBooken av att hårddisken är inkopplad. Går det över huvud taget att koppla en extern disk till två datorer samtidigt? Går det att koppla ihop mina två datorer samtidigt till hårddisken?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-10 16:34

Kan du inte koppla ihop datorerna istället? och sedan sätter du disken på den ena och tillåter att den är utdelad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-10 16:44

Om båda är nätverkskopplade kan du ju dela ut disken på pcn för att sedan mounta den med macen. Har inte så mycket med det du frågade om men är kanske ett alternativ?
Edit: Ops nån hann före

går det så går det

Ursprungligen av divander:

Jag har en Lacie D2 extern hårddisk med USB2 och Firewire. ... Går det över huvud taget att koppla en extern disk till två datorer samtidigt? ...

En LaCie D2 extern HD kan direktkopplad bara känna av en huvudenhet (dator) i taget. Du kan förvisso koppla ihop dem, men den dator som först monterar den "äger" HDn. Det finns externa hårddiskar som är "nätverkande". Jag har inte sett någon sådan som kombinerar FW/USB2. LaCie har Ethernetbaserade externa diskar. Till en sådan kan du även ansluta andra FW-diskar, som den du har nu och dela dem på flera datorer. Andra har redan tagit upp möjligheter att ansluta/dela i lokalt nätverk.

Att dela den i ett nätverk är ett alternativ som jag känner till, men eftersom hastigheten är lite snabbare än i mitt airportkort kunde det vara trevligt om det hade gåttt att dela på hårddisken den vägen. Jag skall till och bygga in min pc i ett skåp och tänkte att det kanske skulle räcka med att ha en Firewirekabel ut från skåpet där jag kunde plugga in min iBook. Jag får helt enkelt fixa en lösning där jag enkelt kommer åt kablarna till hårddisken.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-10-10 18:22

Nätverk via Firewire?

1
Bevaka tråden