Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har jag hittat rätt?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-10-09 00:18

Hej, jag heter Ninni och har varit Mac-ägare sen 1996. Är inte duktig på datorer, men gillar att använda dem - programvaror, Internet osv, men inget tekniskt. Alla jag känner har pc och kan ingenting (heller) om Macar, vilket gör mig sårbar. Jag har en bra dator som jag inte kan använda fullt ut, eftersom jag inte har kunskapen - och är helt kass på det tekniska.

Har jag hittat rätt här? Är detta ett ställe där jag kan ställa frågor och få svar som kan hjälpa mig?

Mitt största intresse är grafisk formgivning och alla kompisar som delar mitt intresse har pc. De laddar hem massor med gratistypsnitt och "bra att ha grejer", men jag vet inte hur jag ska göra.

Är det någon här som kan förklara för mig varifrån och hur jag kan ladda hem gratis typsnitt - och hur jag installerar det på min dator?

Hälsningar Ninni

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-10-09 00:28

Hej Ninni!

Visst har du hittat rätt! Här kan man ställa frågor oavsett vilken nivå man ligger på i sitt kunnande, folk är i allmänhet väldigt hjälpsamma här.

När det gäller typsnitt så beror det lite på vilket system du har. Har du Panther, dvs Mac OS 10.3 eller högre, installerat? I så fall räcker det att dubbelklicka på typsnitten för att installera dem, mycket enkelt!

En ställe du kan besöka för att hitta gratis typsnitt är: http://www.dafont.com/en/

När du laddar ner typsnitt därifrån är de komprimerade, men antagligen räcker det att du dubbelklickar på filen/-rna, så sköter antingen systemet eller programmet StuffIt, som antagligen finns installerat, det hela.

Hoppas jag inte varit alltför övertydlig, bry dig inte om det isåfall.

Lycka till, och välkommen hit!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-09 00:28

Det borde du kunna få massa hjälp med.
Det finns lite länkar i olika trådar om typsnitt - så man får väl söka lie
(kanske eller kanske?)

Har du OS X.3 så har du ju typsnittsboken som hjälp, kör du OS9 så är det väl mest bara att "droppa" i den mappen.

Typsnitten på peze och Mac är ju ganska lika, TrueType funkar ju och PostScript är ju inget problem - enda abret är väl vissa "extended" tecken men det får man väl prova…

När det gäller OS X så får man inte ha typsnitts-set utan vissa tecken - fast det är samma där, en liten sökning ger säkert hjälp så det räcker… …och massa annan kunskap på vägen
(Exempelvis dethär underforumet…)

Kan du inte länka till lite skojiga arbeten?

  • Medlem
  • 2004-10-09 01:16

Tack snälla, för er hjälp!!! Jag har tydligen Panther på datorn (inte för att jag vet vad det är... ).

Nu kan jag ladda hem typsnitt! Åh, så roligt!!!

skamuel, tack för välkomnandet! Du var inte för övertydlig i ditt svar - det du skrev hjälpte mig så att t.o.m. en oteknisk person som jag kunde lyckas!

Och Pär, jag hade ingen aning om att jag hade något som hette typsnittsbok (så dålig koll har jag ). Har ännu inte kommit till det steget att jag kan lägga ut skojiga arbeten på nätet. De sitter fint i pärmen här hemma (dvs i pappersformat).

  • Oregistrerad
  • 2004-10-09 01:46

Välkommen hit Ninni! Så länge de sitter i pärmen så är de iallafall skyddade för eventuella idéknyckare! Själv gör jag musik och jag mår dåligt av att lägga den i byrålådan, så det mesta åker upp på min hemsida nuförtiden. En lättnad att iaf någon lyssnar så att säga...

  • Medlem
  • 2004-10-10 11:22
Ursprungligen av PF:

Välkommen hit Ninni! Så länge de sitter i pärmen så är de iallafall skyddade för eventuella idéknyckare! Själv gör jag musik och jag mår dåligt av att lägga den i byrålådan, så det mesta åker upp på min hemsida nuförtiden. En lättnad att iaf någon lyssnar så att säga...

Tack för välkomnandet PF!

Jag vet inte om det är någon som skulle vilja sno mina ideer på det som jag gör. Är inte så jätteduktig, men jag håller på mycket med bilder på mina barn, så det är främst för deras och familjens skull som jag pysslar. Och då funkar ju pärmen bra, för där kan ju de som är målgruppen se dem!

1
Bevaka tråden