Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows 3.1 på OS X

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-09 14:59

Kanske inte så jätteintressant, men då nyheter om OS X på XBox florerar kanske en nyhet om Windows 3.1 på OS X är intressant?

Länk till min alldeles egna nyhet:
http://hem.mac.se/svante/

DOS-emulator? Coolt, det ska jag leka med nu.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-09 16:13

Ja, vad skall man med dos/win3.11 till?
Spela Leisure Suite Larrry?
([font="times"]för en en gnutta barnförbjuden flash ripoff[/font])

Men denna var fin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-09 22:04
Ursprungligen av Pär:

Ja, vad skall man med dos/win3.11 till?
Spela Leisure Suite Larrry?

Eller nåt av de andra klassiska DOS-spelen... *drömma*
Om nu emulatorn är kompetent nog (och om jag lyckas lokalisera mina installationsfloppysar), så kan jag säkert bränna många timmar på Pinball Fantasies, TIE Fighter och Duke Nukem 3D.

Notera att problemen "ingen floppy på Macen" och "ingen game-port på Macen" tills vidare åsidosätts i närvaro av stark nostalgikänning.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-10-10 03:18
Ursprungligen av macce:

Eller nåt av de andra klassiska DOS-spelen... *drömma*
Om nu emulatorn är kompetent nog (och om jag lyckas lokalisera mina installationsfloppysar), så kan jag säkert bränna många timmar på Pinball Fantasies, TIE Fighter och Duke Nukem 3D.

Notera att problemen "ingen floppy på Macen" och "ingen game-port på Macen" tills vidare åsidosätts i närvaro av stark nostalgikänning.

Alla de där spelen tror jag finns till OS9..
Duke Nukem 3D har en OSX port.

Jag försökte detta för några år sen men jag hittade inte våra windows 3.11 disktetter som troligtvis ligger i en banankartong längst in i källaren.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-10-10 03:22

Till dem som vill ha:
http://newdos.yginfo.net/dosware/mwin3.zip

en floppy image av DOS 7.1 + Windows 3.1 på bara en diskett... rätt smidigt

  • Oregistrerad
  • 2004-10-10 08:35
Ursprungligen av Ricky:

…rätt smidigt


Å till och med en liten readme fick plats

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-10 09:04

Jag skulle gärna köra Win 3.11 på min Mac. På den tiden hade inte Bill Gates lagt under sig hela PC-världen ännu. Det fanns väldigt bra alternativ till MS-program.

Borland hade en Excell-killer som hette Quatro PRO, ett underbart kalkylprogram som jag än idag saknar. Sen fanns ju även Lotus 1-2-3.

Ordbehandlare fanns det flera stycken av, min favorit var Lotus Ami PRO. Vem kommer inte ihåg Word Perfect?

Alla dessa utomordenligt bra program har stilla insomnat pga "The big empire".

Jag har fortfarande kvar mina installationsdisketter så man kanske skulle prova bara för att det är kul. Win 3.11 borde ju gå snabbt som bara den på en modern Mac, även om det är emulerat.

Man blir lite nostalgisk när man tänker tillbaka, det var ju bara drygt 10 år sedan.

Själv var jag PC-användare på den tiden men några år senare började jag även jobba med Mac. Idag är jag bi-platform

Janne

-----------------------
Janne Suhr
Color Consult AB
Stockholm
http://www.colorconsult.se

  • Oregistrerad
  • 2004-10-10 09:23
Ursprungligen av jannes:

Jag skulle gärna köra Win 3.11 på min Mac. På den tiden hade inte Bill Gates lagt under sig hela PC-världen ännu. Det fanns väldigt bra alternativ till MS-program.

Borland hade en Excell-killer som hette Quatro PRO, ett underbart kalkylprogram som jag än idag saknar. Sen fanns ju även Lotus 1-2-3.

Ordbehandlare fanns det flera stycken av, min favorit var Lotus Ami PRO. Vem kommer inte ihåg Word Perfect?

Alla dessa utomordenligt bra program har stilla insomnat pga "The big empire".

Janne

De flesta programen finns kvar och är bättre än någonsin.
Lotus Smartsuit : med 1-2-3 och med wordPro (Ami).
WordPerfect Office : med WordPerfect och Quattro (finns oxå ett enklare "family"-paket).

Så vad väntar vi på? Kill Bill

Ursprungligen av Ricky:

Till dem som vill ha:
http://newdos.yginfo.net/dosware/mwin3.zip

en floppy image av DOS 7.1 + Windows 3.1 på bara en diskett... rätt smidigt

Tack för det, men hur installerar man det hela i DosBox? Jag har läst manualen utan att bli klokare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-12 09:07
Ursprungligen av magnusf:

Tack för det, men hur installerar man det hela i DosBox? Jag har läst manualen utan att bli klokare.

1. Välj vilken katalog du vill installera till (/Users/User/MS-DOS/C).

2. Lägg Windows installationsfiler i en annan katalog (/Users/User/MS-DOS/Windows).

3. Starta DOSBox.

4. Skriv följande:

MOUNT C "/Users/User/MS-DOS/C"
MOUNT A "/Users/User/MS-DOS/Windows" -t floppy
A:
INSTALL

...och följ anvisningarna. När du vill starta Windows öppnar du DOSBox, monterar C: och skriver WIN.

Ursprungligen av xerent:

1. Välj vilken katalog du vill installera till (/Users/User/MS-DOS/C).

2. Lägg Windows installationsfiler i en annan katalog (/Users/User/MS-DOS/Windows).

3. Starta DOSBox.

4. Skriv följande:

MOUNT C "/Users/User/MS-DOS/C"
MOUNT A "/Users/User/MS-DOS/Windows" -t floppy
A:
INSTALL

...och följ anvisningarna. När du vill starta Windows öppnar du DOSBox, monterar C: och skriver WIN.

Tack för hjälpen. De två första stegen gick bra, men nu kan jag inte få till :-tecknet. Jag har en iBook med svenskt tangentbord. Någon som vet hur man ska göra?

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-10-12 23:31
Ursprungligen av magnusf:

Tack för det, men hur installerar man det hela i DosBox? Jag har läst manualen utan att bli klokare.

Det går inte installera... eller ja klart att det går men det är ingen mening med
Allting körs från disketten eller diskettimagen

Ursprungligen av Ricky:

Det går inte installera... eller ja klart att det går men det är ingen mening med
Allting körs från disketten eller diskettimagen

Hur bär jag mig då åt för att köra ett program från en CD?

Ursprungligen av xerent:

Kanske inte så jätteintressant, men då nyheter om OS X på XBox florerar kanske en nyhet om Windows 3.1 på OS X är intressant?

Länk till min alldeles egna nyhet:
http://hem.mac.se/svante/

vad har hans mac gjort för någonting ont?

visst en gammal pentium 100 med typ 16 mb minne och ett 3d grafikkort (lyx på den tiden) + dos 6.22 som man kan köra alla gamla hederliga dos spel på, men fan inte på en mac

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-10 13:11
Ursprungligen av ingemarl:

vad har hans mac gjort för någonting ont?

visst en gammal pentium 100 med typ 16 mb minne och ett 3d grafikkort (lyx på den tiden) + dos 6.22 som man kan köra alla gamla hederliga dos spel på, men fan inte på en mac

Det är en sak att installera ett annat operativsystem på en mac och att köra en emulator på en mac. Jag vill peka på att macen är fantastisk som klarar av allt möjligt, inklusive detta. Om du vill anse att jag är ond mot min mac då så är det din rätt att tycka så.

Ursprungligen av xerent:

Det är en sak att installera ett annat operativsystem på en mac och att köra en emulator på en mac. Jag vill peka på att macen är fantastisk som klarar av allt möjligt, inklusive detta. Om du vill anse att jag är ond mot min mac då så är det din rätt att tycka så.

fast det är inte din mac som klarar av det, det är emulatorprogrammet

det känns som om dom som inte själva var med under dos tiden hyser vissa nostalgiska känslor kring det, det gör inte jag, för jag kommer ihåg vilket skräp det var (gäller även systemen på mac på den tiden)

som sagt en gammal pc som tjänstgör som dos-spel box, visst, men emulator på mac, nej tack

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-11 13:19
Ursprungligen av ingemarl:

fast det är inte din mac som klarar av det, det är emulatorprogrammet

det känns som om dom som inte själva var med under dos tiden hyser vissa nostalgiska känslor kring det, det gör inte jag, för jag kommer ihåg vilket skräp det var (gäller även systemen på mac på den tiden)

som sagt en gammal pc som tjänstgör som dos-spel box, visst, men emulator på mac, nej tack

Jag har kört väldigt mycket MS-DOS på 90-talet som pojkspoling, så jag känner en del nostalgi över det, ja.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-11 18:44

För alla nostalgiker så borde det väl vara enklare att skaffa/ta fram sin gamla PC och sen "börja om från början".

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-11 21:53

En emulator tar ingen plats, väsnas inte och är inte grå och ful.

Ursprungligen av xerent:

Jag har kört väldigt mycket MS-DOS på 90-talet som pojkspoling, så jag känner en del nostalgi över det, ja.

jag har kört väldigt mycket ms-dos på 80-talet som pojkspoling, så jag känner inte någon nostalgi över det, nej

på 90-talet var det först win-on-dos och sedemera real-win-on-nt som gällde, dos storhetstid var på 80-talet

Klarar inte att skriva / i mitt fönster... Är det någon speciallayout på tangentbordet som jag inte fattar?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-12 09:20

Du kan prova att köra programmet med amerikansk tangentbordslayout (ändra i Systeminställningar, Internationellt). Då kommer / på knappen -.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-12 09:21

Kanske måste du först läsa in svenskt tangentbord? ("keyb sv" kanske kan funka.)

Annars är ju det lättaste att använda /-knappen på den numeriska delen av tangentbordet (om du har sån).

Ja, den numeriska hade jag missat... Tack. Nu blir det Gunboat!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-13 08:04

ohh,.. detta var intresant.. jag som älskar emulatorer, Sitter o kör SNES på iBooken, kopplad till TV:n med 2 st USB handkontroller. Jag o flickan älskar o köranåra varv mariocart. Emulatorer är GUD. utan dom hade ett stort arv av gamla spel gått förlorad. Och orka skaffa sig den riktiga konsolen som ändå bara buggar ur nu, går knappt att starta, tappar bort sig på TV:n osv osv osv.

Nae. då kör jag emulatorer för hela slanten, -undrar om jag kan emulera OS Tiger PÅ min mobil-

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-13 08:22

Det fungerar visst att göra en installation som ligger kvar, dock vet jag inte hur diskimagen ser ut. Jag hade alla installationsfiler i en mapp på skrivbordet. Montera installationsdisketten som A:, din virtuella hårddisk som C: och valfri mapp tex så här:

[CODE]MOUNT D "/Volumes/CD-skiva" -t cdrom[/CDROM]

1
Bevaka tråden