Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

extern hd

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-08 21:45

Hej!

Jag har precis köpt en IDE hårddisk av märke Hitachi deskstar. Dessutom köpte jag en extern låda med USB 2.0 samt firewire. I den externa lådan la jag IDE hårddisken (160GB 8MB cache). En vän formaterade hd för windows och nu så har jag den kopplad till min mac. Macen hittade den externa hd direkt. Jag kan hämta saker ur den, men inte lägga in saker.
Någon som vet lösningen?

Jonas

  • Oregistrerad
  • 2004-10-08 21:50
Ursprungligen av Panaga:

Hej!

Jag har precis köpt en IDE hårddisk av märke Hitachi deskstar. Dessutom köpte jag en extern låda med USB 2.0 samt firewire. I den externa lådan la jag IDE hårddisken (160GB 8MB cache). En vän formaterade hd för windows och nu så har jag den kopplad till min mac. Macen hittade den externa hd direkt. Jag kan hämta saker ur den, men inte lägga in saker.
Någon som vet lösningen?

Jonas

När man dessutom tar info den externa hd så ser man att man bara har rätttighet att läsa. Det går inte att ändra rättigheter.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-10-08 21:55
Ursprungligen av Panaga:

När man dessutom tar info den externa hd så ser man att man bara har rätttighet att läsa. Det går inte att ändra rättigheter.

Han har troligen formaterat den med NTFS...
Det får nog bli så att du formaterar om den till HFS+ (Mac OS Extended) eller om du vill att din kompis också ska kunna läsa den så är det FAT32 som gäller.
FAT32 är ett av de klumpigaste filsystemen som finns (läs långsammaste)

  • Oregistrerad
  • 2004-10-08 23:33
Ursprungligen av Ricky:

Han har troligen formaterat den med NTFS...
Det får nog bli så att du formaterar om den till HFS+ (Mac OS Extended) eller om du vill att din kompis också ska kunna läsa den så är det FAT32 som gäller.
FAT32 är ett av de klumpigaste filsystemen som finns (läs långsammaste)

Ja, tanken är den att vi skall ha hårddisken både på mac och pc. Tack för tipset!

Jonas

Jahaja... en till. Hade xakt samma problem. Skrev bra men läste illa.
Skall bli intressant om någon lösning kommer upp den här gången.

Mina bryderier i samma ärende går att följa här: IDE till USB2 lådekrångel

Jag kan meddela att jag slaktat USB2 lådan och stoppat in ett Firewire kort från en låda med några år och en slamrig fläkt på nacken... (Ja det var pilligt -men har man bara en limpistol, en vass kniv och en skopa tålamod, så...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-09 00:40

Som nämts tidigare kan man använda FAT32, även om det är ett dåligt filsystem. Du kan också installera MacOpener eller MacDrive på PCn och formatera hårddisken som HFS Extended (journalförande). Då kan Windows-hojen läsa från och skriva till Mac-formaterade hårddiskar.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-09 00:45
Ursprungligen av Mondo:

Som nämts tidigare kan man använda FAT32, även om det är ett dåligt filsystem. Du kan också installera MacOpener eller MacDrive på PCn och formatera hårddisken som HFS Extended (journalförande). Då kan Windows-hojen läsa från och skriva till Mac-formaterade hårddiskar.

Nu hängde jag inte riktigt med. Så här arbetar vi. Jag sitter med mac. En del av våra redigerare sitter med pc. När de redigerat färdigt så skall de lägga materialet i en extern hårddisk. Sedan skall jag plocka upp det och bränna i iDVD. Men ibland skall vi även lägga in material till pc användaren via den externa hårddisken.

Om jag förstod dig rätt så finns det alltså ett sätt för pc användare att läsa machårddiskar? Men att det inte fungerar native i Windows. Man måste alltså hämta en programvara för att klara av macens formaterade hårddiskar?

Hmm, värt att fundera på. Det kan spara tid om det funkar. Värt att prova. I värsta fall får pc killen formatera om hela skiten igen?!

Jonas

1
Bevaka tråden