Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: Dags att vända skutan

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

<div align=left>Foto: Mats Björnström</div>

Dags att vända skutan

Jag tror att dom flesta känner att det går bra för 99mac - vi är troligen den näst största Macsajten i Europa idag. Det väller in nya medlemmar ifrån alla håll och dagligen läser man nya presentationer och ser "Hej, jag är ny här". För oss som varit med sedan 2001 är det verkligen stor skillnad på många sätt. Jättekul - men utvecklingen har också sina klara nackdelar.

I takt med att forumet har växt har känslan av slutet sällskap - att vara utvald och känslan av att tillhöra en community minskat. Det har fått en del märkvärdiga effekter - trots att vi har större publik än någonsin är det färre medlemmar än någonsin som vill arbeta för 99mac inom olika områden. Fler medlemmar innebär oundvikligen mer jobb - det finns en hel del dagliga aktiviteter som sker bakom kulisserna. Om varje medlem kontaktar adminteamet en gång per år får vi fler än 20 olika uppgifter om dagen året om. Det har gjort att testlabbet, reportage och nyheter har blivit lidande på ett sätt som skadar 99mac. Vi lever inte alls upp till den bild jag har av vad vi ska representera och erbjuda medlemmarna.

Vi har blivit etablerade - idag är vi den stora sajten på samma sätt som MacPressen var giganten när vi drog igång 99mac. Det är typiskt för Macanvändare att alltid satsa på "the underdog" eftersom vi alla har valt att tillhöra "topp 2%" istället för att vara en av dom andra 98% av datoranvändarna. Resultatet har naturligtvis blivit att medlemmar startar egna sajter som "konkurrerar" om än i liten skala istället för att vilja jobba för 99mac.

Jag har inte heller varit tillräckligt duktig på att bygga upp ett starkt team bakom 99mac - det har varit väldigt svårt av flera anledningar. Dels har min roll varit för dominerande vilket skrämt bort en del duktiga förmågor. Dels har dom aktiva som jobbat med sajten varit spridda över hela landet (vi har faktiskt haft moderatorer stationerade i både Las Vegas och München tidvis) vilket försvårat gemensamma träffar och möten. Sen har vi ekonomi också såklart - eftersom vi inte hade några direkta intäkter förrän i höstas har vi aldrig haft möjlighet att ge ens mindre bidrag för väl utfört jobb.

Som sammanfattning kan man säga att skutan har varit på väg åt fel håll. Fler medlemmar har inneburit mer jobb, ökade kostnader i form av trafikavgifter + hårdvara, färre aktiva team-medlemmar och inga intäkter. Det paradoxala har varit att om vi gjort ett bra jobb med bildreportage (särskilt internationellt uppmärksammade nyheter) har vi fått en rejäl nota i form av trafikkostnader!

Den naturliga riktningen för 99mac är naturligtvis att ett väl utfört jobb skall ge positiva effekter.

Men hur gör alla andra?

99mac är inte ensamma om den uppkomna problematiken, tvärtom. Det som skiljer framtidens vinnare ifrån förlorare är hur man väljer att gå vidare. Internetforum är ett relativt nytt fenomen - i stort sett alla dagens forumjättar har startat mellan 1999 och 2002 då programvaror som PhpBB och vBulletin började utvecklas. Typiskt för forum är att många dras till det forum som är bäst etablerat inom en nisch - resultatet är ofta en eller två jättar inom varje målgrupp.

Jag har en känsla av att den tillväxt av nya medlemmar vi upplever idag kommer fortsätta öka under kommande år och att vi förmodligen har mellan 15.000 till 20.000 medlemmar vid årsskiftet 2005-2006. Det är inte möjligt för en privatperson att driva en sådan tjänst utan genomtänkt finansiering och ett sammansvetsat team.

Min vän Edin som driver Sweclockers - ett internetforum med inriktning mot landets PC-användare - har upplevt samma utveckling som vi gör idag men startade ett par år tidigare än vi. Idag har Sweclockers över 46.000 medlemmar registerade och tack vare rejäla annonsintäkter har dom verkligen ett framgångsrikt koncept. Vi har betydligt svårare att finna annonsörer - tyvärr är inte landets Appleåterförsäljare kända för att marknadsföra sig själva. Macoteket var guldsponsor för 99mac fram till månadsskiftet men har valt att inte fortsätta samarbetet vilket gav ett rejält tapp i vår budget. Idag är vi beroende av att AppleStore ger oss provision på den försäljning som genererar av banners på 99mac.

En snabb titt på vad våra kollegor inom macsajt-branschen håller på med visar att någon har insamlingar via SMS: för 30 kronor sponsrar man sajten varav ungefär 45% hamnar hos mottagaren och resten äts upp av tjänsteleverantören. En andra sida erbjuder ett frivilligt stödmedlemskap "helst minst 100kr". I övrigt dominerar "skänk en slant" insamlingar i form av Paypal-knappar. Tyvärr räcker inte alla dessa intäkter tillsammans ens för att betala ett par månaders drift av 99mac. Jag vet att kollegorna på en annan svensk internetsida med ungefär samma upplägg som 99mac just nu planerar olika former av betaltjänster som påminner om mac.se - en ren nödvändighet för att kunna driva sajten vidare.

Det är egentligen ganska fascinerande vad vi lyckats åstadkomma med så liten budget. Jämför gärna med våra kollegor på svenska MacWorld som trots allt utför ungefär samma jobb som vi fast i form av en papperstidning som utkommer en gång i månaden och MacWorld.se. Trots en budget som är hundra gånger så stor som vår tycker jag personligen att vi kan jämföra oss med deras totalprodukt.

Det är dags att vända skutan

Redan 2002 började vi fundera på hur skulle kunna öka våra resurser i form av fler aktiva team-medlemmar och större intäkter. Hösten 2002 bestämde vi oss för att skapa mac.se - en egentillverkad version av Apples .mac-tjänster fast på svenska. Sedan mars 2004 står mac.se för huvuddelen av våra intäkter. Till skillnad ifrån mac.se är 99mac betydligt en betydligt knepigare tjänst att ta betalt för. Det speciella med att driva ett forum är att medlemmarna står för större delen av innehållet - vi står för samlingspunkten och allt administrativt jobb. Att ta betalt för forumet innebär troligen att vår största tillgång minskar mer i värde än intäkterna - tala om moment 22. Just därför har det aldrig varit ett alternativ för oss att ta betalt för att få tillgång till forumsidorna.

Vi har därför valt en väg där vi kommer premiera medlemmar som bidrar till vår utveckling. I fortsättningen kommer vi erbjuda två nya former av medlemskap som vi kallar Plus och Pro. Detaljerna kring dessa medlemskap kommer vi presentera nästa vecka i samband med att 99mac version 5.0 lanseras. Skillnaden mellan medlemskapen är att ett mac.se konto ingår i 99mac Pro. Det handlar inte bara om pengar utan om att bidra till våra tjänster. Den som bidrar genom att hjälpa till med nyheter, utveckling, tester, moderation eller andra arbetsuppgifter har 99mac Pro kostnadsfritt.

Idag lanserar vi en uppdaterad version av mac.se med 1GB lagring för epost, 11 nya domännamn att välja mellan och subdomänpekning - om ett par procent av våra besökare väljer att bli Plus eller Promedlem har vi säkrat vår gemensamma framtid här på 99mac.

Genom att vända skutan mot en ny riktning kommer vi få en naturlig och positiv utveckling av 99mac. Fler intressanta tjänster kommer ge fler medlemmar vilket ger större intäkter vilket i sin tur ger oss möjlighet att ta fram fler och bättre tjänster. Egentligen självklart och ändå en kursändring på nästan 180 grader.

<a href=http://www.mac.se/registrering/>Skaffa 99mac Pro med 1GB mac.se konto idag - 37,50kr i månaden inkl moms.</a>

<a href=http://www.99mac.se/info/>Läs mer om 99mac, vår historia, finansiering, servrar och mycket mer.</a>

Kommentera och diskutera min krönika nedan!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-08 12:16

Intressant berättelse om hur det ligger till i dagsläget. Som jag förstår kommer dagens mac.se-medlemmar att automatiskt få 99mac-pro medlemskap också?

Ursprungligen av xerent:

Intressant berättelse om hur det ligger till i dagsläget. Som jag förstår kommer dagens mac.se-medlemmar att automatiskt få 99mac-pro medlemskap också?

Japp - precis så. Utan er mac.se-medlemmar hade inte 99mac klarat driften senaste halvåret.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-08 12:39

Det låter riktigt intressant faktiskt. Det är inte så att ni behöver mer folk till att hjälpa till och driva sajten ideelt? Jag hjälper gärna till och jag tror att flera andra kan dra ett strå till stacken om det behövs för 99macs överlevnad och den allmäna trivseln.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-08 12:51

Riktigt beslut

Till att börja med kan jag bara ge en eloge till Martin för att han är så ärlig och rättfram när det gäller hanteringen av 99mac och dess framgångssaga... Själv var jag en gång en mycket aktiv moderator som delade ansvaret för flera av de olika ämnestrådarna. Ett lika roligt som lärorikt uppdrag där större delen av den aktiva tiden gick åt att försöka styra upp trådarma ibland de "frispråkiga" medlemmarna och ge själ och inspiartion åt andra "tysta" medlemmar. Jag hade gärna sett en fortsättning på mitt uppdrag, men eftersom vi lever i en konstant tidsbrist så blir prioriteringar allt viktigare i valet mellan olika fritidssysselsättningar och andra intressen. Jag använder ordet 'fritid' då det är just vad 99mac ändå var för mig - visserligen var den kunskap och erfarenhet jag fick från 99mac både stor och nyttig även i mitt professionella liv, men min aktiva del som moderator skedde ändå under min 'fria tid'. Att på heltid sköta dessa åtaganden ställer helt andra krav på förhållningsättet på uppdraget och det är tillslut oundvikligt att börja tala om någon form av ersättning. Ideellt heltidsarbete är alltid bara temporärt för den enkilde individen - hur engagerad och entusiastisk man än är! Man får se upp bara så man inte alltförmycket gör för stor skillnad på 'pro' och allmän sajtdel...skillnaderna kan bli en avgrund som tillslut kommer den allmänna sajten till korta. 99mac's själ bör ju vara ändå en sajt för alla, må så vara att den är indelad i kategorier och ämnesområden - men den skall kunna blanda tung profesionell erfarenhet med klarögt entusiastiskt amatörintresse!

Beslutet att 'vända denna skuta' är därmed helt riktigt och jag stödjer den fullt ut!
Att man sedan mellan raderna personligen saknar 'pionjärandan' från det första året är en annan diskussion - det har ingenting med 99mac's framtid som framgångsrik sajt med att göra idag annat än som roliga minnen.

Lycka till med allt!
Mvh / Clavius

Senast redigerat 2004-10-09 11:59
Ursprungligen av Clavius:

Till att börja med kan jag bara ge en eloge till Mats för att han är så ärlig och rättfram när det gäller hanteringen av 99mac och dess framgångssaga...

Martin heter han. Mats är Martins bror.

Det ska bli spännande att se hur det utvecklar sig på 99mac den närmaste tiden! Tack för en bra och ärlig krönika, Martin!

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-09 12:03
Ursprungligen av Joacim Melin:

Martin heter han. Mats är Martins bror.

Man skäms ju ögonen ur sig... Men min enda ursäkt är väl att 32 timmars arbete i ett sträck alltid visar sig på något sätt! Mats är en hyvens prick också, men det är Martin jag ger den speciella elogen till. Förstås.

Clavius (som nu har fått sin djupsömn)

Jag tror för övrigt inte att det startats nya macsajter, som exempelvis min egen (macpro) för att 99mac inte längre är underdog. Jag tror snarare att det startats massor med nya macsajter för att det saknas något hos 99mac eller att det funnits de som inte velat inordna sig i "99mac-familjen" utan velat köra sitt eget race. Jag ser inte min egen sajt som en konkurrent till 99mac eftersom jag täcker en smal niche som inte 99mac täcker. Ännu.

För även om 99mac:s storlek är dess styrka så är det också en belastning i och med att 99mac som sajt kan bli för dominant. Martins ambition att hela tiden bredda 99-nätverket med nya sajter gör kanske också att 99mac blivit lite av mac-sveriges Microsoft med en naturlig vilja att hela tiden försöka växa.

Fler macsajter är bra för konkurrensen och bra för de som väljer att besöka dem. Konkurrensen driver sajterna till att förbättra sig och hitta på nya saker för att gå framåt och det ser jag verkligen inte som en nackdel.

Sen är jag inte sen med att berömma Martin och resten av gänget som gjort vad 99mac är idag. Det har kostat pengar och tid och sånt är det inte självklart att alla är beredda att satsa.

99mac är helt klart inte samma sak som en gång i tiden, när det var litet och nytt. Men vi kan inte dra tillbaka klockan utan får försöka göra det bästa av läget idag istället. Nu är 99mac stort och etablerat och då får man försöka hitta fördelarna med detta.

Då är det bara att hålla tummarna för att den nya inriktningen ger en hållbar utveckling!

Är priset för Plus, och vad den typen av medlemskap kommer att innehålla, klart?

- "Macvärldens Microsoft" (vad var det jag skrev om underdogs)

- Jag tror att 99mac Plus kan hitta tillbaka till våra ursprungliga rötter, det är ett absolut mål.

- Priser och fakta kring Plus och Pro kommer nästa vecka, det återstår en del jobb fortfarande. Även själva version 5.0 uppdateringen är ju inte klar ännu.

jag är på så fort jag skaffat mac eller varför inte vid nästa månadskifte (pengabrist)

Bra krönika. Jag tycker att förändringen som 99mac.se genomgår handlar om professionalism, vilket visar att Björnström och Co har höga ambitioner, och vill kombinera pionjäranda med entreprenörsskap.
Pionjärandan brukar gå över, men behovet av ett professionellt skött forum finns kvar.

"There's no such thing as a free lunch."

Jag är gärna med och stöttar i framtiden också (har mac.se-konto som jag använder dagligen), 99mac erbjuder så bra support jag kan tänkas behöva - allt jag behövt veta när något strulat har ordnat sig tack vare 99mac.

Bra jobb!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-08 14:22

Det ligger redan information om 99mac Pro-medlemskap ute.

Verkar riktigt bra!

Kontakta mig om det är OK att skriva ut den eller om det hela ska hemlighållas tills nästa vecka.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-10-08 15:26

Jag skulle bli mycket bedrövad om 99mac skulle läggas ner, jag hjälper hjärna till så gott jag kan, hur vet jag inte, men jag kan ju börga med att skaffa ett Pro medlemskap! Man får ju mycket roligt godis då också, utöver forumet.

  • Medlem
  • 2004-10-09 00:48

Jag har fått känslan att 99mac har blivit lite för stort. Grunden i 99mac är forum som finns här. Jag tycker det är det viktigaste. Sedan stödjer jag gärna 99mac genom att handla på Apple via 99mac. Att börja ta betalt för tjänster tror jag kan döda mycket av vad vad som gjort 99mac så stort och så bra.

Tycker det är rätt bedrövligt att Apple inte registrerat de domännamn som ingår i mac.se. Om nån ska använda ibook.se. emac.se, G5.se osv är det Apple och ingen annan. Vi får ju heller inte glömma själva mac.se. Nog för att idén inte är originell men att även använda samma namn men i en annan domän känns ju bara för billigt. Snacka om att vilja få gratisskjuts på ett inkört namn. Rätt kackigt....

vänta hellre till nästa vecka så vi undviker missförstånd.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-08 14:51

Tycker det låter kanon.

Ingen vill väl jobba gratis !??!

Skall absolut registrera mig för ett pro nästa vecka

//Magnus

100% stöd till omläggningen av 99mac - ni som inte redan har e-posten via mac.se kan gärna veta att SPAM-filtreringen är ruggigt effektiv, tjänsten är klart snabbare än den Apple erbjuder. En del kanske tycker att det är skitsamma vem som bjuder på e-post tjänster så länge den är gratis, fast OM man vill ha maximal prestanda så kan i alla fall inte jag hitta en både bättre och snabbare tjänst via IMAP... kostnaden för 1 år är ju försumbar och kostar säkert mindre än vad man lätt bränner på 1 eller 2 kvällar på puben.

Ursprungligen av [email protected]:

100% stöd till omläggningen av 99mac - ni som inte redan har e-posten via mac.se kan gärna veta att SPAM-filtreringen är ruggigt effektiv, tjänsten är klart snabbare än den Apple erbjuder. En del kanske tycker att det är skitsamma vem som bjuder på e-post tjänster så länge den är gratis, fast OM man vill ha maximal prestanda så kan i alla fall inte jag hitta en både bättre och snabbare tjänst via IMAP... kostnaden för 1 år är ju försumbar och kostar säkert mindre än vad man lätt bränner på 1 eller 2 kvällar på puben.

Kan bara stämma in i lovsången över spamfiltret... Där jag tidigare hade min privata mail fick jag ca 50 spam om dagen, ofta mer, men sedan jag bytte till mac.se har jag inte fått *något* sapm!

Jag är sugen på ett Pro-membership, nu när min Safari™ är över

Jag bör ännu räknas som en av de nyligen tillströmmade. Jag är redan nu så tacksam över all hälp jag oftast hittat genom att endast söka i gamla trådar att det nog blir ett plus-medlemskap för mig.
Att ha allför mycket olika reklamfönster på sidan av är nog ett av de mest avskräckande saker jag vet för att dra in mer pengar, så det är uppskattat om ni undviker detta alternativ så länge som möjligt. Detta internetforum är det som jag hänger näst mest på sedan tre månader tillbaka, men som ni kan se av länkningen nedan så finns det andra sätta att försöka få in lite pengar av medlemmar utan direkta donationer. Jag tror dock att det inte är så många här som ens på resande fot använder modem i någon större utsträckning eller ...?

Modemsponsring på DVDforum

mac.se är uppenbarligen ett genialiskt drag, 99macs egen iPod! Man behöver någonting som betalar räkningarna, och om mac.se drar in pengarna som behövs (någorlunda i alla fall) så är det bara att gratulera. Man får väl fundera om man skulle ha ett mac.se-abonnemang, men jag har redan flera andra.

De andra Mac-forumen upplever jag inte alls som konkurrenter. Hard Mac Cafe, där jag är mest, är just en "community" (vad heter det på svenska?) med 20-30 egentligen aktiva, en helt annan sak. 99mac är ganska opersonligt, man känner inte att man är "med" utan mer att man tittar in i nåt IKEA-liknande med oräkneligt många avdelningar och mitt i alltihop ett par Björnströmare som på något vis har koll på allting.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-10-08 21:11

Trevlig och bra krönika. Särskild eloge att du klarar av att vara vettigt självkritisk. Det minns jag inte sist när jag såg någon som klarade av med den äran. Nästan så jag börjar överväga en mac.se adress, eller två.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-10-08 23:15

Nu är det ju ingen större svårighet längre att skydda en server från spam!
Och inte behöver jag någon gb lagringsutbyte, domäner och epost har jag så det räcker och blir över, men tillgången till en sådan här sajt skulle jag sakna väldigt mycket om den möjligheten försvann, så jag hoppas att det kommer nått sätt för mig också att ge stöd.

Med tanke på de uteslutna / bannade / ignorerade tidigare medlemmar som framfört kritiska inlägg mot Apple skulle det hedra den 'vända skutan' om dessa kunde få ett återinträde i något forum.... För, som jag upplever det, har kritik mot Apple inte alltid fått den respekt och eftertanke den egentligen förtjänat här på 99mac.

Om någon varit för Apple, och varit med Apple, sedan 1983 och följt utvecklingen, skakat händer med Sculley, Wozniak, A. Hertzfeld, Bill Atkinson, Fred Ibrahimi mfl. så är det jag.

Apple har alltid varit ett framtidsskepp med briljanta lösningar och med en klar kurs mot ett paradis vi alla längtat efter. Samtidigt har det uppstått eldsvådor ombord hela tiden av olika orsaker. Många finns i skaran av de som för länge sedan förutsett Apples död och försvinnande:

1:a april 1986 skrev Viktor Pylypenko i Datavärlden på sid 4 följande citat av Seymour Rubenstein, MicroPro's grundare (bl.a. Word Star): "Apples Macintosh får svårt att klara IBM-konkurrensen". Vidare: "Den tillför inte något som inte IBM har." Då körde IBM med textprompt. Macintosh hade mus och menyer. Seymor sade vidare, i samma artikel: "Däremot kommer persondatorprogrammens användarvändlighet att förbättras avsevärt." Som om Apple inte redan gjort det...

Inga totalkatastrof-bränder har sänkt Apples skuta. Ännu.

Men många bränder har uppstått av oförmågan till att höra och ta till sig av kritik. Bitvis har motelden varit av näst intill religiös härkomst. Länge var 'högerklicket' och 'mushjulet' omöjligt att implementera på en Macintosh. Bara att ha ett tangentbord med numerisk del och, ve och fasa, ha funktionstangenter (!), satt långt inne hos Jobs (men det var 1985-1986). Nu kan vi ansluta en USB-mus med de funktionerna inklusive scroll-hjul. Men när introducerade Apple en 2-knapps mus med scrollhjul?

För flera år sedan besökte jag Apple personligen, som inoficiell representant för handikappade här i Sverige. Jag hade förberett mig ordentligt med saklig kritik. I ett konferensrum i Coupertino, "Infinity Loop" (namn på huset), gav jag uttryck för flera brister i Apples sätt att hantera de 'disabled'. Bara att låta buggen med tangentkontrollerade cursor-förflyttningen i 'textedit' modulen (gamla Mac ROM-toolbox) vara kvar år efter år.... Inget populärt mottagande. Om man säger så.... Men... tog de till sig kritiken? Jodå... Den försvann drygt 10 år senare i OS X.... Men fick vara kvar i OS 9.x.... Suck.

Nu vill Mats Björnström röra om i grytan. Mycket insiktsfyllt inser han att han inte i alla stycken producerat det resultat han eftersträvade. Sådana insikter kommer inte lättköpta och, framförallt, sällan publicerade! Hedersamt, minst sagt.

Jag både tycker och hoppas att det NYA mac99 skall bryta loss från gamla förlegade försoffade uppfattningar att allt som Apple gör och tycker alltid är världsbäst. För attt samla oss (jag räknar faktiskt in mig i sällskapet trots kritiken) bör inte allmänt missnöje bli sajtens 'pest'. MEN kritiken MÅSTE få ett andningshål!

Jag föreslår därför att ett, eller flera Apple-kritiskt/a (obs: EJ hatiskt) forum med relevanta sakinlägg bör inrättas. 'Devils Advocate Corner' med undergrupper.

Tidigare 'persona non grata's borde kunna bjudas in och debatten hållas på en saklig nivå. Där skulle många kunna argumentera och föra utvecklingen framåt och attrahera en betydligt större publik än bara HD-åkare. Oops... Jag menade Apple-anhängare!

Hoppas ni hängde med på sista misstaget..... ?

Vem/vilka är 'persona non grata'?

Bevaka tråden