Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Världens vackraste notebook inte från Apple?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle vilja ha en mycket lätt notebook som komplement till min PB 15, men lättare än PB 12. Sony X505 väger klart under ett kilo är ser ju ruggit cool ut, borde inte Apple göra nåt liknande? (Annars får det bli en Sony).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-08 19:11

:eek: :eek: :eek:

J****rrrrr, vad tunn den var!

Det kan omöjligen finnas plats för CD-brännare eller nån särskilt stor HD i den där? Och hur mycket kostar den?

Sålänge den kör Windows skulle jag hursomhelst inte vilja påstå att den är ett bra alt till någon PB...

Ursprungligen av Rajje:

:eek: :eek: :eek:

Det kan omöjligen finnas plats för CD-brännare eller nån särskilt stor HD i den där? Och hur mycket kostar den?

Kostar 2999 USD, 20 GB HD, extern CD/DVD-R. Nej, den har inte allt men är som sagt apliten.
Inte ska väl Sony köra om Apple i designracet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-08 20:09
Ursprungligen av Crille:

Kostar 2999 USD, 20 GB HD, extern CD/DVD-R. Nej, den har inte allt men är som sagt apliten.
Inte ska väl Sony köra om Apple i designracet?

Om man måste ha en extern HD och CD-spelare att bära runt på, så blir den väl i längden större och klumpigare än en PB?

Antagligen därför som Apple inte gjort en sådan dator. En PB har allt man kan behöva inbyggt, men är ändå väldigt väldigt tunn och mycket tunnare än alla konkurrenter (förutom Sony då).

  • Medlem
  • 2004-10-08 19:26

Det är nackdelen med Apple. De här nischprodukterna ser aldrig dagens ljus. Det där är ju inte en komplett dator, utan kan väl ses just som ett komplement. Apple har nog inte tillräckligt stor marknadskaka för att kunna komma undan med sådana saker.

Sonys marknadsandel är ju inte heller jättelik, men med en unik produkt får de en nischprodukt i en enorm marknadskaka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-08 20:17

Liten smal och lätt, javisst. Snygg? Nej.

Ursprungligen av acke:

Liten smal och lätt, javisst. Snygg? Nej.

Jo den är skitsnygg både på bild och i verkligheten. Apple ligger i lä. Sony har alltid haft mycket bra design på nästan alla sina produkter.
Jobs har ju till och med uttalat att han ser Sony som Apples förebild på flera områden.
Men Apple leder ju vad gäller "bäst" operativsystem. Sony har ju bromsats av MS något som Sony nu försöker göra något åt genom att ta fram ett "eget" operativ.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-08 20:20

Saknaden av minnesplats, WiFi och användandet av pcmia-diskar gör väl att X505 närmast konkurrerar med Palm Treo snarare än powerBook

Ursprungligen av Pär:

Saknaden av minnesplats, WiFi och användandet av pcmia-diskar gör väl att X505 närmast konkurrerar med Palm Treo snarare än powerBook

Wifikort sitter iofs som standard i X505 och hårddisken är en ATA100 så den står sig nog jämförelsevis ganska bra. Fler coola ultralätta bärbara finns på
http://www.dynamism.com
Synd att Apple la ned sin DUO serie för länge sedan , hade de inte gjort det så hade nog Apple varit bland de ledande tillverkarna även på ultralätta bärbara.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-08 21:45
Ursprungligen av Errol Garner:

Wifikort sitter iofs som standard i X505 och hårddisken är en ATA100 så den står sig nog jämförelsevis ganska bra.

Aha… på produktsidan jag såg så stod det att WiFikort saknades innbuggt, men att ett Wifi-kort följde med liksom en kortplats i en lös mus…
(Fan vet hur dom tänkt det? Måste vara USB2 mus eller?)
Hanterar PCMIA ATA100??? Det var som fan

En sådan med linux. Mumma!

Ursprungligen av Pär:

Aha… på produktsidan jag såg så stod det att WiFikort saknades innbuggt, men att ett Wifi-kort följde med liksom en kortplats i en lös mus…
(Fan vet hur dom tänkt det? Måste vara USB2 mus eller?)
Hanterar PCMIA ATA100??? Det var som fan

Frågan är om hårddisken ansluts via PCMCIA , ser ut iofs så men enligt spec så är den interna PCMCIA platsen till för Wifikortet.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2004-10-08 23:52

Cool, men inte snygg. Story of my life.

-- Patrik

Ursprungligen av Poopster:

Cool, men inte snygg. Story of my life.

-- Patrik

Hahaa - fan va skön du är!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-09 09:03

USCH... visst är den liten och säkert behändig, men... nä. Jag tycker inte den är vidare snygg (i alla fall inte på profilbilden). "Hjulet" som fäster ihop skärmen och resten är fyra gånger tjockare och har en färg som inte passar med resten av datorn (något som även gör att den blir konformat när den är ihopfälld).

Det ser mer ut som en leksak än en dator... Visserligen är processorn helt OK, men hårddisk-utrymmet var inte direkt något att jubla för och att det saknas cd/dvd-läsare (internt, alltså) är en extrem försämring, då man måste gå runt med en extern om man vill kunna läsa/skriva skivor.

Den skulle kanske passa för ett Göran Kropp-äventyr att skriva logg och så och kanske även för runtresande föreläsare på skolor för inkoppling till projektor, men knappast att ha med sig till skola/jobb samt delvis använda som hemdator... bl.a. p.g.a. HD samt skärmstorlek på 10.4".

Utseendemässigt ligger PB fortfarande före (vilket jag definitivt anser som världens snyggaste bärbara).

Sedan att den kör med Windows har egentligen inte med diskussionsämnet att göra... men personligen skulle jag inte välja den ens om den kunde köra Mac OS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-09 10:03

Har kollat på Sonys grejor och är inte imponerad. Snygg? Kanske, det beror på. Men för mig är formen alltid underordnad funktionen, och dessutom är Apples datorer snygga. Det finns andra bärbara PC som är bättre i så fall, men oavsett vad man väljer finns det inte många som slår Apples bärbara. Men ja, Apple borde ha en Powerbook i viktklassen kring 1,5 kilo.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-09 11:40

Apples ingeniörer får jobba på så vi kan komma under 822 gram!

Finns att köpa på www.sony.se gå till onlineshopen och kostar 28200kr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-09 20:39
Ursprungligen av wrongturn:

Finns att köpa på www.sony.se gå till onlineshopen och kostar 28200kr.

Jisses... För det får man två iBook 12 tum fullsmockade med minne eller en maxad Powerbook 15 tum.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-10 09:44
Ursprungligen av Mondo:

Jisses... För det får man två iBook 12 tum fullsmockade med minne eller en maxad Powerbook 15 tum.

Ok, den är liten, men jag hade lätt tagit en fullsmockad PowerBook 15"

1
Bevaka tråden