Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Instabilt

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-08 08:45

Har B/W G3 med OS 9.2 och Zyxel 660HW router mot Telias 8000 bredband.

Har testat bredbandet i en vecka nu och tycker det fungerar dåligt.
Varje kväll blir jag nedkopplad 3-5 gånger och måste resetta ADSL-linjen för att kunna logga in på Telias server igen. Det tar ju längre tid än att koppla upp sig med det gamla modemet och man tappar ju snabbt känslan av att "alltid vara uppkopplad".

Tidigare har jag skrivit om att jag inte får ATM Loopback test att bli PASS. Jag får alltid FAIL då jag försöker göra testet på diagnostiksidan. På Zyxel menar man att "det inte gör något" om man ändå kommer ut på nätet.
Men min instabila uppkoppling kan kanske ha med det att göra?
Grannarna som kör PC surfar på utan problem och de bor t.o.m längre från telestationen än jag.

Kan det bero på att OS 9.2 på något sätt är dåligt förberett på denna typ av aktivitet via TCP/IP?

Jag har dessutom provat programvaran Mac/IC som "kopplar upp" mot Telia med jämna mellanrum men det hjälper inte.

Vem ska jag bråka med? Apple? Telia? Zyxel? Alla?

kolla detta

Har du satt modemet i första jacket? Det är telia väldigt noga med och sammtidigt kolla att det är "rätt" kopplat med Ingående lina underifrån och utgående ovanifrån.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-08 12:59

Jadå, det stadiet är sedan länge passerat.
Fick nyss veta att Zyxel häromdagen lagt upp en ny FirmWare som ska klara Telias login bättre med denna ganska nya routermodell. Ska ladda ned och testa den innan jag "går vidare".

  • Oregistrerad
  • 2004-10-08 21:44

Vad säger loggar från rotern? Har du återkommande blockering, eller har du för låg tröskel när det kommer till samtidiga förbindelser? I båda dessa fall stänger routern av all trafik i 10-20 minuter.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 01:48

Problemet som låg i botten av denna evighetshistoria var ett helt annat.

Efter tusentals telefonsamtalsminuter till höger och vänster, till modemtillverkare, Telia, pc-butiker, elgubbar osv osv, visade det sig att vi har för låg spänning in i huset från vårt elbolag (=Fortum).

Den låga spänningen i kombination med spänningsdippar som orsakas av strömrusning då stora maskiner (värmepump etc) drar igång får modemet att tappa kontakten.

När jag såg att modemet alltid kopplade ned en sekund efter att lampan i fönstret blinkade till pga dippen, började jag förstå. Fortum har gjort mätningar lovat att uppgradera strömtillförseln i området (= på landet). Vi hade stundtals spänningar på under 180 V och ett snitt på 209 när de mätt under en veckas tid. Samma sak gäller grannarna.

Under tiden kör jag ett modem som inte alls är lika känsligt för dipparna.

Är det inte det ena...så är det liksom... det andra.

Kolla lite på versiontracker.com.
Det finns en del saker där som kan hjälpa till att hålla en ADSL-lina på Telia online.
Den här kanske funkar:

Product.Description:
nMacADSL is an application for Swedish people who has Telia ADSL "broadband" connection. They/we have to login via a web page, and that's just plain annoying. So, instead of logging in manually each and every time, you can use this application to login automatically! Plus, if you leave your computer on, it usually disconnects after about half an hour. With this app, you can keep the connection online, by automatically relogging in each ten minutes.

Det finns fler om man Googlar lite.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 17:44

Jo, men det hjälper inte när modemet kopplar ned pga att den inte får någon spänning vilket var fallet här. Mitt nya modem har inte kopplat ned en enda gång.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 18:13
Ursprungligen av sirugo:

Jo, men det hjälper inte när modemet kopplar ned pga att den inte får någon spänning vilket var fallet här. Mitt nya modem har inte kopplat ned en enda gång.

Annars finns det ju små isolationstrafos med en sekundär på -10% -5% 0 +5% och +10%
Lite overkill iofs, speciellt som elbolaget är skyldig att hålla 230V +/- 20V (eller vad är det?), men en 1:1 med +10% skulle ju ge 230V om du har 209V in och 198V i "dippen" (och 275V när elbolaget plötsligt höjer till 250V in )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-27 17:56

Använd inte Telia.

- De är dyrast på alla sätt.
- De är de enda som har ett jobbigt inloggningssystem (com hem har avskaffat sitt).
- Lång väntetid för support.
- Du stödjer ett dåligt företag som utnyttjar sin position för att ta extra betalt av alla.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-28 17:47

Telia har säkert sina sidor men i detta fall hade det ju inte med Telia att göra.
Fortum har lovat att åtgärda spänningsproblemet och jag kör nu som sagt ett annat modem problemfritt.

1
Bevaka tråden