Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Ny 60GB iPod erbjuder bildvisning

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

After three years of being synonymous with "digital music player," Apple's iPod will widen its horizons and gain photo-viewing capabilities within the next 30 to 60 days, highly reliable sources tell Think Secret.

The new iPod, which will sit at the top of Apple's fourth-generation line-up, will pack Toshiba's new 60GB 1.8-inch hard drive, a 2-inch color liquid crystal display, iPhoto synchronization, audio/video-out capabilities, and will sell for $499.

The new iPod is currently in production in Asia after delays from Toshiba in delivering its new 60GB drive hampered a planned early-September ramp up. Sources confirm Toshiba started shipping the drive to Apple in mid-September and iPod manufacturer Inventec began building the new device in the last two weeks.

The new iPod's form factor will be identical to the existing 4G iPods, sources report, but will be two millimeters thicker than the current 40GB iPod and marginally heavier.

The 2-inch color screen is identical in size to other iPods, but will sport a higher resolution for photo viewing. However, the new device's real shining feature will be its video-out port, which will enable users to tote their photo galleries with them, ready to be plugged into any television for big-screen viewing.

The 60GB iPod will feature only rudimentary built-in software for viewing photos, with no editing tools, sources say. Photo albums will be navigated in a similar fashion to music playlists, and a slideshow feature will provide transitions with user-specified background music, similar to iPhoto. Synchronizing features similar to iTunes will also be added to iPhoto.

The new iPod won't feature built-in flash memory stick slots for downloading photos from digital cameras, although such a feature will presumably be able to be employed through Belkin's $99 Media Reader.

Sources indicate that Apple will market the new photo iPod as being capable of storing 20,000 music tracks and 25,000 photos. As an added bonus for music fans, album artwork will be displayed on screen when it's available for a selected track.

Rumors of a 60GB iPod first surfaced in June, when Toshiba said that it was in the process of developing a 60GB drive and, much to the ire of Apple, confirmed that the iPod maker had already committed to buying it in quantity.

http://www.thinksecret.com/news/0410photoipod.html

Senast redigerat 2004-10-08 11:30

Ny monster-iPod på väg

Verkar som Apple ska släppa en 60GB iPod till slut. Men inte som vilken iPod som helst.

Denna ska tydligen utrustas med en färgdisplay och video-utgång. Meningen är att man ska kunna synka iPoden med iPhoto och kunna förvara foton i den, som man sedan ska kunna visa upp på en TV.
För musiklyssnare kommer även möjligheten att kunna se skivomslaget på det som avlyssnas.

Formen ska vara identisk med 40GB iPoden men vara 2 millimeter tjockare.

Ska komma ut inom 30-60 dagar, allt en Thinksecret

Läs mer på: http://www.thinksecret.com/news/0410photoipod.html

  • Oregistrerad
  • 2004-10-08 09:59

Verkar lite för bra för att vara sant eller????

Ursprungligen av MsB:

Verkar lite för bra för att vara sant eller????

Eftersom det är Think Secret så vågar jag sätta en slant på att det faktiskt är sant. De kan ju ha fel i nån detalj, men det är sällan de är helt ute och cyklar med sådana artiklar.

Hmm..grymt intressant... kan alltid hoppas.. men - tror att den skulle kunna integreras grymt snyggt med iPhoto...

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-10-08 10:46

SWEET! O jag som tänkte byta upp mig... köpa en G4 40GB o sälja min G3 40GB... men jag tänkte ju göra det i dec i N.Y.... får hoppas den nya har kommit ut då så får jag köpa en sån istället

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-10-08 10:49

Think Secret är en av de mest pålitliga källorna för rykten, har en mycket gedigen historia om träffsäkra avslöjanden.

My 3G iPod, prepare to face your destiny...

OM en sådan verkligen ser dagens ljus så hoppas jag på att man kan göra playlists av bilderna. Skulle också vilja se en funktion där man lägger keyframes så att man till musiken eller pratet får exakta övergångar mellan varje enstaka bild. Perfekt verktyg att ha vid presentationer. Gick det sedan att koppla ihop den med de där nya mini-sublimeringsskrivarna så vore lyckan fullständig.

Ursprungligen av [email protected]:

OM en sådan verkligen ser dagens ljus så hoppas jag på att man kan göra playlists av bilderna. Skulle också vilja se en funktion där man lägger keyframes så att man till musiken eller pratet får exakta övergångar mellan varje enstaka bild. Perfekt verktyg att ha vid presentationer. Gick det sedan att koppla ihop den med de där nya mini-sublimeringsskrivarna så vore lyckan fullständig.

Vet att HP har numera stöd för direktkoppling mellan sina skrivare och iPoden. Så ja, den kommer med all sannolikhet att kunna kopplas till en sublimeringsskrivare.

Förhoppningsvis kan man även koppla in sin kamera direkt i iPoden med USB/Firewire och tömma sitt kort.

iPhoto till Windows, vad tror ni? Mycket troligt, om en sådan här iPod kommer.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-10-08 11:47
Ursprungligen av Leftrustle:

iPhoto till Windows, vad tror ni? Mycket troligt, om en sådan här iPod kommer.

Känns väl så va? För de gör väl ingen MusicMatch-pryl igen va? Skulle vara en deal med Adobe om AdobeAlbum, men det är ju ett kommersiellt program. Om de "bundlar" den nya iPoden med AdobeAlbum kanske.

Men jag tror nog mer på iPhoto för Windows.

Det stod inget om en ny funktion för att kunna "streama"
direkt från ipoden till en stereo via airport express?
För det är en funktion jag verkligen saknar.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-08 11:36

Vore bra med stöd för annan video också; xvid divx mpgs och så vidare. annars tror ja att de gör sig en otjänst... Faktiskt.

Airport drar väl rätt duktigt med ström, eller?

Däremot vill jag se att apple släpper en iPod med bluetooth inbyggd (om batteriproblem går att lösa), + en trådlös hörslursmottagare som dubblerar som handsfree till mobilen med automatisk avstänging av musiken vid inkommande samtal... Vore inte det smutt?

Ursprungligen av JonesH:

Däremot vill jag se att apple släpper en iPod med bluetooth inbyggd (om batteriproblem går att lösa), + en trådlös hörslursmottagare som dubblerar som handsfree till mobilen med automatisk avstänging av musiken vid inkommande samtal... Vore inte det smutt?

Det liknar något jag önskade för ett bra tag sedan även om jag då var inne på att Koss borde göra det.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-08 13:06

Jag tycker att det låter lite konstigt. Det låter inte som något man säljer jättevolymer av. 60 gb är mer än de flesta behöver. De flesta kommer nog aldrig att använda foto-funktionen (särskilt om man behöver en Belkin reader), så då återstår skivomslag. Vill man betala $100 mer för det och få en klumpigare iPod? Sen undrar man över batteritiden..

iTunes för Windows var en förutsättning för att iTMS skulle bli något. iPhoto för Windows är en förutsättning för... vad?

Vad tror ni? Sanning?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-08 11:45

Låter som en pryl Apple vanligtvis inte vill tillverka, än mindre tror på. För mycket PC-pryl över den låter det som. För mycket, helt enkelt!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-08 13:13
Ursprungligen av Schuckert:

Låter som en pryl Apple vanligtvis inte vill tillverka, än mindre tror på. För mycket PC-pryl över den låter det som. För mycket, helt enkelt!

Håller med!

dröjer inte länge innan apple slår sig in på smartphone marknaden

Nu är det mcyket dubbla trådar, slå ihop!

Ursprungligen av Leftrustle:

Nu är det mcyket dubbla trådar, slå ihop!

Fixat! Det blev "din" tråd som fick ryka... Men inläggen finns i denna numera, förstås.

Well, jag tror både MsB och Schuckert kommer visa sig ha fel... men vi får se.

Värt att notera är att Apple Insider hade en artikel redan i mars om en kommande iPod med ungefär samma egenskaper:

Unlike the recent capacity-centric revisions to the iPod line, the 4th-generation iPod will host a number of architectural advancements and new features. Most apparent, sources say, is the presence of a 2-inch color screen for displaying photos stored on the pod, from the palm of your hand.

The player will reportedly also adopt a video output jack that will allow users to connect their iPods to television sets, sources said. Meanwhile, no mention was made in regards to an output jack capable of relaying audio to a home entertainment center.

Sticking true to its form and identity, sources said the 4th-generation player reflects very few external changes, but will sport a revised set of navigation controls most similar to those found on the iPod-mini.

(Credits till en tråd hos MacRumors där jag såg länken.)

Nu har Apple Insider också en ny artikel om detta där de i princip citerar TS och hänvisar till sin egen rapport från mars.

Det är ytterst sällan som både TS och AI publicerar rykten som inte stämmer. Så ni som är skeptiska, ni har chansen att ändra er...

Klart det kommer, finns mycket som talla för det...

T.ex. varför de väljer en speciell Musik-meny i 4G iPoden? Om den som nu bara kan innehålla musik? Och varför släpper de inte 60GB på en gång, om inte den kommer vara annorlunda.

Äntligen, en mock-up!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-09 21:40

Snygg men den lär vara tokfejk

Det är den, självklart. Men det vore snyggt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-10 10:34

Givetvis så kommer Apple med en iPod med färgskärm med stöd för bildvisning och film. Givetvis utvecklar Apple en QuickTime Player för iPod. Då kan man ju kolla på musikvideos eller filmer när man vill. Inbyggd kamera är inte lika självklart, men vore inte fel. Det är tänkbart att en dyrare modell får kamera och en billigare säljs utan.

Andra tillverkare som Archos, Iriver och Thomson har redan lanserat liknande bärbara multimedia-spelare. Om några år så blir det lika ovanligt med svartvita skärmar på mp3-spelare som det börjar bli med s/v skärmar på mobiltelefoner.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-10 18:43
Ursprungligen av Macus:

Givetvis så kommer Apple med en iPod med färgskärm med stöd för bildvisning och film. Givetvis utvecklar Apple en QuickTime Player för iPod. Då kan man ju kolla på musikvideos eller filmer när man vill. Inbyggd kamera är inte lika självklart, men vore inte fel. Det är tänkbart att en dyrare modell får kamera och en billigare säljs utan.

Andra tillverkare som Archos, Iriver och Thomson har redan lanserat liknande bärbara multimedia-spelare. Om några år så blir det lika ovanligt med svartvita skärmar på mp3-spelare som det börjar bli med s/v skärmar på mobiltelefoner.

Jag tror också att färgskärm kommer att bli standard. Däremot har ju Jobs sagt upprepade gånger att han inte tror på bärbara videospelare.

Ursprungligen av Macus:

Givetvis så kommer Apple med en iPod med färgskärm med stöd för bildvisning och film. Givetvis utvecklar Apple en QuickTime Player för iPod. Då kan man ju kolla på musikvideos eller filmer när man vill.

Det kan hända, men jag tror inte det där är så givet som du tror. Jobs har uttryckligen sågat idéerna om att gå omkring och titta på musikvideo och film eftersom han inte tror på den typen av användning (och den skiljer ju sig radikalt mot hur man använder en iPod för musik och ljud). Däremot är video ut en perfekt användning för att visa digitalbilder på en tv t.ex. En intern färgskärm kommer nog i första hand att användas till att kunna bläddra bland digitalbilder, visa omslag och göra det allmänt trevligare att använda iPoden. Inte för att se Sagan om ringen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-11 17:57

Den verkar gå sjukt bra för iPoden i USA,, enligt denna undersökning så har dom 82% av marknaden...

**The iPod had an 82 percent share of the market in U.S. retail stores in the 12 months ended in August, up from 64 percent in the same period a year earlier, and 33 percent two years ago, according to Port Washington, New York-based NPD Group Inc.**

Läs mer här!

/F

Bevaka tråden