Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linux nörd på Mac...:-)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla Macare!
Jag fick en Mac av en kund efter att ha reparerad den för honom, som inbiten Linux användare var jag inte det minsta intresserad av Mac OS9 så jag installerade genast OS X på burken. Jag hade varit väldigt nyfiken på OS X allt sedan den föddes, just för att den bygger på UNIX. Jag har inte varit besviken, jag har tom blivit ganska frälst kan man säga. Macen har blivit min favorit sedan dess.
Jag använder mig mycket utav UNIX delen, och skulle faktiskt inte vara det minsta road om inte den fanns där. Hittills har jag kunnat göra en hel del av det jag är van vid från Linux fast jag saknar fortfarande en del funktioner. Men OS X är ung och möjligheterna stora.

Kul att ha hittat ett svenskt forum för Macare.

Mvh,
Helgi Örn

*Nyfiken* har du nån lista på några specifika funktioner som du speciellt saknar?

Ursprungligen av Johan S:

*Nyfiken* har du nån lista på några specifika funktioner som du speciellt saknar?

Ja, för det första tycker jag att ordentligt stöd för svenska över hela systemet från grunden borde vara en självklarhet.

Jag saknar min kombination av Fetchmail, Procmail, Spamassassin, Razor, och Mutt ("All mail clients suck. This one just sucks less."). Jag vet att de finns tex. på Fink och DarwinPorts (som jag självklart har satt upp), men jag har inte än haft tid att konfigurera allt så att det blir smidigt.

Jag saknar ett bra fungerande paket för virtuella skrivbord, det finns ett par som jag har provkört men ingen som jag har fastnat för. Just nu använder jag ibland Desktop Manager när jag känner för det.

Jag saknar OpenOffice och Abiword, de finns där men fungerar inget vidare.

Det var något av det jag saknar för tillfället.

Puss,
/HÖ

VARNING!!!!

På detta forum kan svar ofta innehålla problemlösningar som innefattar användandet av GUI!

sorry... kunde inte hålla mig. Lycka till med macen.

Kanske inte så mycket nytt för dig, men jag snubblade över detta dokument från Apple härom dagen:

Mac OS X for UNIX users

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Kanske inte så mycket nytt för dig, men jag snubblade över detta dokument från Apple härom dagen:

Mac OS X for UNIX users

Den har jag nu skrivit ut och skall titta på i sängen...:-)

/HÖ

Senast redigerat 2004-10-07 23:39
Ursprungligen av Anders Täpp:

VARNING!!!!

På detta forum kan svar ofta innehålla problemlösningar som innefattar användandet av GUI!

sorry... kunde inte hålla mig. Lycka till med macen.

Tur att man då har en Mac med coolt GUI

Ursprungligen av thevil:

Är du duktig på Procmail?

*Duktig* skulle jag inte vilja kalla det, men jag har lyckats få den å göra vad jag behövt och har man en gång fått till det då behöver man inte röra .procmailrc mycket sedan. Grundfunktionen: att filtrera meddelanden dit man vill är tydligt i *man procmail*, *man procmailrc* är ännu utförligare. Man kan också hitta en massa exempelfiler med Googles hjälp. Och Den här är bra: PROCMAIL QUICK START

Tuus,
/HÖ

Ursprungligen av sacred-eagle:

Hej alla Macare!
Jag fick en Mac av en kund efter att ha reparerad den för honom, som inbiten Linux användare var jag inte det minsta intresserad av Mac OS9 så jag installerade genast OS X på burken. Jag hade varit väldigt nyfiken på OS X allt sedan den föddes, just för att den bygger på UNIX. Jag har inte varit besviken, jag har tom blivit ganska frälst kan man säga. Macen har blivit min favorit sedan dess.
Jag använder mig mycket utav UNIX delen, och skulle faktiskt inte vara det minsta road om inte den fanns där. Hittills har jag kunnat göra en hel del av det jag är van vid från Linux fast jag saknar fortfarande en del funktioner. Men OS X är ung och möjligheterna stora.

Kul att ha hittat ett svenskt forum för Macare.

Mvh,
Helgi Örn

Ifall du är van att använda många desktops i Linux. Så kommer du att finna detta desktop manager program mycket coolt! (för OS X)
http://wsmanager.sourceforge.net/

1
Bevaka tråden