Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer avatarerna tillbaka, månne?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-07 08:00

Inte för att jag bryr mig så mycket om det kosmetiska, men dom är jättebra som "logotyper" när man spanar efter inlägg från en speciell person: Det är ju så mycket smidigare att hitta en särskild avatar än att läsa vartenda namn (och när man skrollar så tappar man liksom lätt bort var man är om tråden är lång).

Är dom temporärt borta , eller kommer dom tillbaka?

Visste ni förresten att "avatar" kommer från indiskan, Hinduismen och betyder ungefär "en förkroppsligad gud". Ordet hamnade i databranschen när en datanörd tyckte att "root" eller "superuser" inte tillräckligt kraftfullt påminde folk om det ansvar dom hade när dom var administratörer för ett unix-system.

<avd. för värdelöst vetande />

Du måste isåfall betala för ett plus medlemsskap, vet inte vad det kostar men då får man iallafall ha en avatar.Gå in under inställningar, där finns Abonnemang i menyn. Ser att det kostar 40dollar för ett år?

Ett smart sätt för Sheriffen & co att få skutan att gå runt... Det kostar ju några pistoler att driva denna webbplats.

PS. Björnström! Varför ange priset i dollar?? DS

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-07 09:00
Ursprungligen av mrsandin:

Du måste isåfall betala för ett plus medlemsskap, vet inte vad det kostar men då får man iallafall ha en avatar.Gå in under inställningar, där finns Abonnemang i menyn. Ser att det kostar 40dollar för ett år?

Ett smart sätt för Sheriffen & co att få skutan att gå runt... Det kostar ju några pistoler att driva denna webbplats.

PS. Björnström! Varför ange priset i dollar?? DS

Det hade jag missat helt. Jaha...då får man väl klara sig utan avatar, då, eftersom jag inte har nåt intresse av nåt Plusforum, Bildgalleriet, och profilbild samt 25MB lagringsyta i bildgalleriet.

Tumme ner.

EDIT:

PS. Rent marknadsföringsmässigt är det ju ett gammalt, beprövat och ofta lyckat knep: Man försöker på nåt smart sätt se till att det syns att en del betalat mer än andra för bättre "service" och delar därför upp folk i två (eller flera) klasser. Så jag förstår strategin, även om det är lite synd när den genomförs på ett sånt här ställe. Får bara önska lycka till...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-07 09:20
Ursprungligen av Danne V:

Så jag förstår strategin, även om det är lite synd när den genomförs på ett sånt här ställe. Får bara önska lycka till...

Har du något bättre förslag hur Björnström & Co. ska kunna få in pengar?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-07 09:25
Ursprungligen av svanerik:

Har du något bättre förslag hur Björnström & Co. ska kunna få in pengar?

Nej. Får man inte tycka att det är tråkigt att avatarerna försvinner annars?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-07 09:30
Ursprungligen av svanerik:

Har du något bättre förslag hur Björnström & Co. ska kunna få in pengar?

Kanske införa samma sak, men ändå tillåta avatarer för de som inte är intresserade av "Plusforumet"?
Känns som ett rätt snålt trick att ta till för att få folk att betala för sig. Plus att som Danne V säger... man kommer se vilka som är "eliten" - de goda betalande och vilka som är snåljåpar. Helt onödigt och som sagt en uppdelande funktion.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-07 08:52

Hmm. Det var lite synd, men jag förstår Björnström och kompani. Precis som du säger är avataren en bra logga. jag har precis bytt namn och hoppades att folk skulle förstå att jag är samme kille genom bilden. Nu får ni fatta det ändå!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-07 08:58

Lite tungt blev det. 400:- är trots allt 400:- och kampen i min plånbok mellan det och ett par nya skor vinns lätt av min blöta fötter.. :-/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-07 09:36

Att det nu kostar pengar att få extratjänsterna som bildgalleriet, större lagringsyta etc kan jag förstå. Men avatarerna??? Jag har aldrig sett ett forum utan avatarer. De finns i ett forums grund, man kan inte erbjuda dem som extratjänster.

Folk får en identitet med dem och man känner lätt igen folk. Det är jättetråkigt (och förvirrande) att läsa en tråd där alla inlägg är skirvna av nån anonym person vars namn man aldrig kommer att minnas...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-10-07 09:41

Även jag hade missat att det var därför avatarerna försvann. Trist även om jag också kan förstå att man behöver kosing.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-07 10:28

Jag har inget emot att dom försöker få in lite pengar för att driva siten. De e lungt.
Men eftersom det bara är avatarerna som jag är intresserade av så känns det lite för dyrt.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-07 10:35

Hade jag bara haft lite pengar, så hade jag gärna betalat för 99mac. Det måste finnas kvar och det får inte vara så att det kostar för att enbart använda, då skulle det vattnas ur snabbt. Vi vill ju fortfarande att allt på nätet ska vara gratis.

Allt det viktiga - själva informationen - blir ju kvar och är gratis. Ögongodiset är en bonus för de som väljer att stödja verksamheten. Jag tycker detta är rätt väg att gå, och troligen den enda som är praktiskt genomförbart (skulle man istället välja att blockera viss information skulle folk snabbt söka sig till alternativen.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-07 10:50

Tycker det är konstigt att man plötsligt behöver gissa sig till varför avatarerna inte finns och att det alls finns nånting som heter tillägstjänst eller plusforum. Har aldrig bangat för att stödja sajten ekonomiskt (har inte funnits så många möjligheter även om frivilliga alternativ föreslagits), skänka pengar till waptjänst eller skaffa mac.se-konto bl.a för att stödja forumet. Men tycker inte om att i smyg tvingas betala för att kunna fortsätta med en tjänst. Kunde det inte gått ut info om tillägstjänsten eller har jag helt missat nåt (är trots allt en ihärdig besökare)!?

Som sagt ett forum utan avatarer känns lite gammaldags och väl grått men men...

Ursprungligen av Earth:

Tycker det är konstigt att man plötsligt behöver gissa sig till varför avatarerna inte finns och att det alls finns nånting som heter tillägstjänst eller plusforum. Har aldrig bangat för att stödja sajten ekonomiskt (har inte funnits så många möjligheter även om frivilliga alternativ föreslagits), skänka pengar till waptjänst eller skaffa mac.se-konto bl.a för att stödja forumet. Men tycker inte om att i smyg tvingas betala för att kunna fortsätta med en tjänst. Kunde det inte gått ut info om tillägstjänsten eller har jag helt missat nåt (är trots allt en ihärdig besökare)!?

Som sagt ett forum utan avatarer känns lite gammaldags och väl grått men men...

Det skulle varit ännu mer smyg egentligen

(den där menyn skulle ingen ha hittat, glömde kryssa bort en ruta när vi testar lite grejer)

I övrigt se ovan, det finns en plan mina vänner!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-08 00:57
Ursprungligen av Björnström:

Det skulle varit ännu mer smyg egentligen

(den där menyn skulle ingen ha hittat, glömde kryssa bort en ruta när vi testar lite grejer)

I övrigt se ovan, det finns en plan mina vänner!

Låter hoppfullt! Jag baserade förstås mina fakta på tidigare inlägg i tråden. Och eftersom ingen här verkar ha en siffra rätt om vad som kommer eller inte kommer att finnas i den slutliga nya versionen så drar jag mig tillbaka och väntar med spänning på nya överaskningar... och avatarernas återkomst.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-07 11:58

Eftersom det verkar som om en del kanske missuppfattade vad jag menade med tidigare inlägg, så kanske det är bäst att jag förklarar bättre:

Det är klart Martin ska testa med olika betalningstjänster om han tycker att han vill dra in mer pengar. Det har jag absolut inget emot. Tvärtom.

Men det känns lite olustig och fel att ta bort avatarerna av två skäl:

1. Dom är inte alls bara "ögongodis" utan ett perfekt sätt att hitta inlägg från någon speciell medlem. Nu - utan avatarer - är alla lika anonyma och det är avsevärt svårare. Det handlar alltså om relativt grundläggande användbarhet.

2. Jobbet Martin & Co lagt ner är självklart inte oviktigt. Men det är medlemmarna som trots allt gjort 99mac till vad det är. För egen del har jag postat ungefär 2.500 inlägg (jo, det står vid min signatur att jag blev medlem i januari 2003, men jag var faktiskt registrerad ett år tidigare men sumpade inloggningsdetaljerna vid en systemuppgradering och fick skaffa ett nytt användarkonto), och tippar att hälften av dom är frågor, medan den andra hälften är mer eller mindre lyckade försök att hjälpa nån annan Mac-ägare nånstans i Sverige. Andra har ännu fler inlägg och somliga har färre - men alla har vi tillsammans faktiskt "gjort" 99mac.

Om vi då inte har användning för extratjänsterna, så får vi inte ha nån avatar. Då känns det litegrann som att våra bidrag inte är värda särskilt mycket. Istället ska det visas upp offentligt vilka som är "duktiga" och har gett ett "godkänt" bidrag och vi andra avatarlösa stackare får känna oss litegrann som "snyltare".

Naturligtvis är det ovan tillspetsat. Men det är därför jag inte tycker att strategin att inkludera avatarerna i extratjänsten är särskilt lyckad i ett sånt här forum.

Danne

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-10-07 12:19
Ursprungligen av Danne V:

Om vi då inte har användning för extratjänsterna, så får vi inte ha nån avatar. Då känns det litegrann som att våra bidrag inte är värda särskilt mycket. Istället ska det visas upp offentligt vilka som är "duktiga" och har gett ett "godkänt" bidrag och vi andra avatarlösa stackare får känna oss litegrann som "snyltare".

Naturligtvis är det ovan tillspetsat. Men det är därför jag inte tycker att strategin att inkludera avatarerna i extratjänsten är särskilt lyckad i ett sånt här forum.

Danne

Känner precis likadant. Snopet skulle jag vilja säga (skrev jag)!

Nu tycker jag ni diskuterar utan grund. Anledningen till att avatarerna är borta just nu vet vi inget om. Om ingen här har märkt det än, så kan jag påpeka att v5 av 99mac ännu ej är färdigt, utan arbete pågår.

Så klaga inte på något som ej är färdigt ännu. Och framförallt kanske man ska låta Björnström svara på grundfrågan innan man börjar kritisera...

Men det är bara vad jag tycker, så klart.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-07 13:06
Ursprungligen av Leftrustle:

Nu tycker jag ni diskuterar utan grund. Anledningen till att avatarerna är borta just nu vet vi inget om. Om ingen här har märkt det än, så kan jag påpeka att v5 av 99mac ännu ej är färdigt, utan arbete pågår.

Så klaga inte på något som ej är färdigt ännu. Och framförallt kanske man ska låta Björnström svara på grundfrågan innan man börjar kritisera...

Men det är bara vad jag tycker, så klart.

Nä du, slarver. Det där får du tillbaka direkt eftersom det passar bättre på ditt eget inlägg. Kolla i dina inställningar, under "Abonnemang", så står det:

99mac Plus ger dig tillgång till vårt Plusforum, Bildgalleriet, personlig avatar och profilbild samt 25MB lagringsyta i bildgalleriet.

..vilket "mrsandin" påpekade i trådens andra inlägg.

Ursprungligen av Danne V:

Nä du, slarver. Det där får du tillbaka direkt eftersom det passar bättre på ditt eget inlägg. Kolla i dina inställningar, under "Abonnemang", så står det:

99mac Plus ger dig tillgång till vårt Plusforum, Bildgalleriet, personlig avatar och profilbild samt 25MB lagringsyta i bildgalleriet.

..vilket "mrsandin" påpekade i trådens andra inlägg.

Som sagt - vi jobbar med version 5.0 uppdateringen och gjorde beslutet att inte stänga ner sajten för att uppdatera (i typ 5 dagar) utan istället låta allting vara öppet.

Det är klart att vi inte har möjlighet att dölja alla nyheter men jag skulle uppskatta om ni inte diskuterar det öppet innan vi ens lanserat dom. Ni vet ju faktiskt inte vad ni snackar om ännu

Jag lovar att vi har försökt tänkt på er allihopa när vi skapat version 5.0 - vi har ungefär 8.100 olika viljor att bemöta och vi har gjort vårt bästa för att nå fram.

Håll ut en eller ett par dagar till nu

(har suttit 09.00-23.00 sedan i söndags och jobbat med detta, börjar bli lite sliten nu)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-07 14:19
Ursprungligen av Björnström:

Det är klart att vi inte har möjlighet att dölja alla nyheter men jag skulle uppskatta om ni inte diskuterar det öppet innan vi ens lanserat dom. Ni vet ju faktiskt inte vad ni snackar om ännu

Puhh, det var skönt att höra. Men formuleringen under "Abonnemnag" föreföll onekligen som kalla fakta, så det var ju lixom lite svårt att lista ut att att det inte alls var det.

Ursprungligen av Björnström:

Håll ut en eller ett par dagar till nu

Visst. Väntar med spänning.
Förresten kan man ju undra varför ni inte masar er upp före 9 på morronen...(OBS: Skämt)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-07 15:10
Ursprungligen av Björnström:

vi har ungefär 8.100 olika viljor att bemöta och vi har gjort vårt bästa för att nå fram.
)

uhu, och jag som trodde jag hade det tufft med 300 studenter.. tycker nästan synd om dej Martin. Här får du en kram som uppmuntran!
"Creops gives Martin a big cuddly hug!"

Så går det om man inte läser på...

Jaja, det var väl tråkigt, ca. 400 är pengar jag inte har. Oh well, har ivf. min snygga avatar kvar på offtopic.se räcker för mig.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-10-07 13:17

Då får väl vi som inte tycker att vi kan lägga 400:- på en avatar koncentrera oss på att bara hjälpa de som liksom vi inte har någon avatar. Kan man lägga 400:- på en avatar kan man lägga pengar på betald support också.

OBS!!!! SKÄMT

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-10-07 13:53

Håller med om att avatarerna borde få vara kvar. Nu tror jag iofs att det är på plats med ett förtydligande. Det står personlig avatar, inte ingen avatar. Visserligen är jag av den åsikten att om man inte kan ha en personlig avatar så kan det kvitta, är uppriktigt sagt less på alla Hulkar och Marior häromkring.

Men att börja med några pöbelfasoner och mobba ut dem med avatarer är ju inte så himla kul för oss som abonnerar på mac.se och får ett Plus-konto vare sig vi vill eller inte. Ska man då behöva avsäga sig sin avatar för att inte klassas som nån överklasstyp som trampar på det avatarlösa folket?

Sen tycker jag absolut att Martin ska få hitta på saker som drar in lite pengar. Det är en kanonsajt han driver. Och visst bidrar vi alla till att den är vad den är, men om Martin ledsnar på det får vi väl se om nån annan tar tag i det. Ska mycket till, tror jag.

Mina två øren.

Observera att ingen av er har några fakta ännu eftersom vi varken lanserat 99mac plus eller pro ännu (har inte ens läst diskussionen).

Ta det lite lugnt ett tag till

*martin springer genom korridoren*

  • Avstängd
  • 2004-10-08 08:49

"Bah, I don't give a fuck about avatars anyway...who NEEDS them?"

John Wayne från filmen Avatar Junction

Dagens krönika:

Dags att vända skutan

Vi låter ev diskussion fortsätta där!

1
Bevaka tråden