Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Roligt program för att kolla av trådlösa nätverk!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-01 18:40

Kom hem från en vän för ett tag sen, Han har ju en pc! suck!...

Men han hade dock ett roligt program till sin peecee.

Alla som använde hans nätverk va helt ovetande om att allt registrerades i ett litet fönster. Så han såg allt dom gjorde användar namn, koder, mail adresser, hemsidor osv.

Det roliga va att han sa att det programet fans inbyggt i mac, men visste såklart inte vad det hette.

Fins det något sådant? Eller finns det något sådans å ladda ner?

mvh tobias

Ursprungligen av thevil:

Inbyggt i Mac tror jag inte. Nätverksverktyg finns ju iof. Etherpeek kanske?

Tja, tcpdump kommer med OS/X... Inte ett fnaskigt grafiskt gränssnitt så klart, men all information finns tillgänglig..

Skriv "man tcpdump" från en terminal för att lära sig mera.. Annars kan man ju ta hem Ethereal genom Fink och få ett grafiskt litet gränsnitt för tcpdump.

Faktiskt kul att sitta i Starbucks eller Tullys och se vad andra "surfar" på för web sidor ....

/CMH

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-03 00:00
Ursprungligen av Christian Hansson:

Tja, tcpdump kommer med OS/X... Inte ett fnaskigt grafiskt gränssnitt så klart, men all information finns tillgänglig..

Skriv "man tcpdump" från en terminal för att lära sig mera.. Annars kan man ju ta hem Ethereal genom Fink och få ett grafiskt litet gränsnitt för tcpdump.

Faktiskt kul att sitta i Starbucks eller Tullys och se vad andra "surfar" på för web sidor ....

/CMH

Jag måste faktiskt såga att jag inte förstod mycket utav fink....
Än mindre Tcpdump! haha

Ursprungligen av atomlab:

Jag måste faktiskt såga att jag inte förstod mycket utav fink....
Än mindre Tcpdump! haha

Installera Fink, öppna terminal, skriv in

/sw/bin/apt-get ethereal

Det installerar ethereal

Se till att du har X11 (http://www.apple.com/downloads/macosx/unix_open_source/xfree86.html funkar bra.. fast du kan också installera det direkt från OS X installations DVDn), starta X11, vilket startar xterm, skriv in 'sudo /sw/bin/ethereal' Och där har du Ethereal.. Läs dokumentationen på http://www.ethereal.com/ för att lära dig hur man använder det ...

/CMH

  • Oregistrerad
  • 2004-10-02 00:09

Är lite nyfiken. Vad hette programmet till PC?
Om man vågar fråga.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-02 10:48

KisMac, kanske?

Programet heter ... nä jag tänker inte ens skriva det för att det är så jävla lågt, och jag tror man förgriper sig fett på diverse lagar om man använder sig av det. För övrigt tycker jag att man är en mes om man använder sådant.

Datorer är till för att göra livet enklare och om program som dessa börjar spridas så kommer folk bli rädda och sluta använda sina datorer. Rent integritetsmässigt så tycker jag att alla har rätt till sin privata sfär utan att bli kränkta i den (så länge man inte gör något som skadar andra iaf).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-02 20:04
Ursprungligen av Kellogs:

Programet heter ... nä jag tänker inte ens skriva det för att det är så jävla lågt, och jag tror man förgriper sig fett på diverse lagar om man använder sig av det.

Hehe men nog kan du ändå säga vad det heter

mvh

Jag tycker det är helt okej att man har möjligheten att se vad andra har gjort inom MITT nätverk.
Att snoka i andras kanske inte är lika berättigat, men å andra sidan så gör ju kanske spridningen av ett dylikt app att någon fixar ett annat app som maskerar trafiken. Inget ont som inte för något gott med sig

KisMac skrämde mig lite, jag försökte byta min MAC-adress, och datorn frös
Borde såklart inte ha pillat på sånt jag inte förstod mig på, men det var svårt att låta bli.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-03 10:37

Vi använder KisMac å yrkets vägnar för att hitta lediga frekvenser åt våra kunder. Det är också ett flertal ägare av basstationer som döljer SSID, vilket gör det svårt att se vad som är ledigt.

Lite OT.

Men är det möjligt att byta mac-adressen på ett airportextreme-kort ?
Har hört att det bara funkar på de gamla airport-korten.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-07 06:37

Vad e det som gör/ eller ej gör att ngn kan lyssna av min trafik över det trådlösa nätverket. Tex om jag ej har wep, kan dom se vilka sidor, koder , o vad jag skriver på en sida? om man bara tillåter vissa macadresser, men ingen wep, kan dom också då lyssna av? Har ingen wep inne hemma just nu, pga den gamla pismon får jag inte att funka med wep!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-10-07 22:08
Ursprungligen av tratter:

Vad e det som gör/ eller ej gör att ngn kan lyssna av min trafik över det trådlösa nätverket. Tex om jag ej har wep, kan dom se vilka sidor, koder , o vad jag skriver på en sida? om man bara tillåter vissa macadresser, men ingen wep, kan dom också då lyssna av? Har ingen wep inne hemma just nu, pga den gamla pismon får jag inte att funka med wep!

Jepp, du har bara blockerat vilka maskiner som får ansluta och gå ut via din accesspunkt. Däremot kan jag fortfarande lyssna av signalerna som går mellan din dator och din accesspunkt.

Om man har känslig information och inte använder någon form av kryptering av länken ligger man risigt till...

Tänk på att WEP kan man knäcka... http://www.google.se/search?hl=sv&q=crack+wep&meta=

-J

1
Bevaka tråden