Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

röd=dåligt?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på med en ny webbsida och har valt röd som bakgrund. Men nu pratar min bildlärare om att rött är dåligt därför att färgblinda inte kan se den. Har för mej att dom brukar använda datorer med special-program för att ändra den. Stämmer det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-23 18:28

Rött är ju en signalfärg och ska nog inte användas som bakgrund. Vitt, grått eller någon annan mer diskret ljus färgton är bättre.

  • Medlem
  • 2003-10-23 18:31

Äh, använd det du tycker är snyggt. Det är ju inte så att färgblinda inte kan se rött, det ser bara annorlunda ut för dem. Om du inte lägger grön text på, så är det väl lugnt. Gör precis som du känner för, sen kan du testa det på folk och se vad de tycker.

Bäst att inte förarga de färgblinda för då ser de rött

  • Oregistrerad
  • 2003-10-23 18:48

Läste en bok om konst häromdagen och där skrev dom gång på gång att rött är färgen som man verkligen ska akta sig för.
När det gäller konstnärer ska man bara ge sig på rött om man verkligen vet vad man sysslar med (jag är dock ingen konstnär).

  • Medlem
  • 2003-10-23 19:00

Visst, rött är en intensiv färg, men akta sig för den? Om man inte kan avgöra vad som passar ihop, så kan man ju använda sig av en av de färgmatchningsguider som finns i både tryckt och digital form... eller fråga en tjej, som per genetik inte kan vara färgblind.

Röd är en fantastisk färg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-23 19:11

Rött e snyggt,,
men det får tiden att gå snabbare,, höjer din puls, och om man lever i rött ljus längre en tid så blir man sjuk,, tappar håret och lite annant,,, läste det i någon bok... helt onödig kunskap jag vet,,,

ser rött

  • Medlem
  • 2003-10-23 19:14

Enligt nya rön får man hår på handflatorna av grönt.

  • Medlem
  • 2003-10-23 19:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Visst, rött är en intensiv färg, men akta sig för den? Om man inte kan avgöra vad som passar ihop, så kan man ju använda sig av en av de färgmatchningsguider som finns i både tryckt och digital form... eller fråga en tjej, som per genetik inte kan vara färgblind.

Röd är en fantastisk färg.

Tjejer kan visst bli färgblinda, men chansen är mycket mindre. Det beror på att deras kromosom (är det nu y eller x) är längre än den manliga och att anlaget sitter i den delen som är "över" den manliga, om ni förstår vad jag menar. Tänk er så här iI, och att anlaget sitter i den del av kromosomen som inte det lilla i:et räcker upp till. Alltså blir en kvinna bara färgblind om hon får två anlag medan det för en man räcker med att han har anlaget i sin x (eller om det nu var y:)).

Nog om genetik. Som färgblin kan jag säga att en röd bakgrund, om det är en stark skarp rödfärg, skulle vara djäkligt svår att titta på. Det beror inte på att jag inte ser den utan att allt som är på den flyter samman och ser ut att ligga ovanpå bakgrunden. Men tex mörkrött eller vinrött skulle vara lugnt. Det är dock väldigt olika från färgblind till färgblind.

Jag är konstnär, har dock aldrig aktat mig för röd färg. Konstig tanke. Det handlar väl bara om vad man är ute efter? Som formgivare (som det handlar om i det här fallet) finns det säkert andra skäl till färgval.

Tycker att det är viktigare att välja en bakgrundsfärg som kontrasterar tillräckligt mycket med textfärgen, så det är läsligt.
Bobby om färg

Nu ska vi ju inte dra alla röda nyanser över samma kam. Det är väl ganska lätt att man per automatik tänker sig den typiskt klarröda stickande färgen som blir när man tar 255 rött, 0 grönt och 0 blått i RGB-skalan.

Men nog vågar jag påstå att man kan genomföra god formgivning även med röd som tongivande färg. Det gäller ju bara att använda rätt röda färg samt använda sig av bra komplementfärger.

  • Medlem
  • 2003-10-23 23:35

Det som gäller för att inte förvirra personer med defekt färgseende, eller synsvaga personer öht är att se till att alla viktiga kontraster återfinns i luminans också, d.v.s. att text på rött, eller röd text, är klart ljusare eller mörkare än omfält. En person med uselt röd/grönfärgseende har inga problem med röd text på grön botten, bara de skiljer sig ordentligt i luminans. Svinviktig tumregel i all grafisk design.

  • Medlem
  • 2003-10-23 23:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Dei
Tjejer kan visst bli färgblinda, men chansen är mycket mindre. Det beror på att deras kromosom (är det nu y eller x) är längre än den manliga och att anlaget sitter i den delen som är "över" den manliga, om ni förstår vad jag menar. Tänk er så här iI, och att anlaget sitter i den del av kromosomen som inte det lilla i:et räcker upp till. Alltså blir en kvinna bara färgblind om hon får två anlag medan det för en man räcker med att han har anlaget i sin x (eller om det nu var y:)).

Nog om genetik. Som färgblin kan jag säga att en röd bakgrund, om det är en stark skarp rödfärg, skulle vara djäkligt svår att titta på. Det beror inte på att jag inte ser den utan att allt som är på den flyter samman och ser ut att ligga ovanpå bakgrunden. Men tex mörkrött eller vinrött skulle vara lugnt. Det är dock väldigt olika från färgblind till färgblind.

Det stämmer säkert. Jag trodde att det satt i y-kromosomen, men det verkar som att du har rätt.

Det där med att röda färger får saker att "flyga" är det inte bara du som "lider" av. Så ser det ut ibland, även om man inte är färghandikappad.

Även om det är ovanligt, och säkert inte genetiskt, så finns det folk som ser helt monokront. Det måste vara bizarrt. Jag såg en film om det, och tydligen är det inte bra för aptiten. Grå mat...

Annorlunda färgseende

Vi, var 12:e man och ett fåtal kvinnor, som har ett annorlunda röd-grönt färgseende kan förväxla många olika kulörer. Ibland blir saker helt osynliga pga färgkombinationen.

Många färgsättningar skulle kunna göras så att alla kan se det som man vill visa.

Vill du veta mer om hur det är i praktiken, titta på www.seekey.se. Där beskrivs också ett verktyg som gör att vi färgblinda kan skilja på färgerna och se det osynliga!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-07 19:12

Rött - beroende på styrka och nyans - är väldigt emotionellt och kan framkalla ganska starka reaktioner (folk kanske spottar på datorn?).
Bl.a. har det alltid varit förbjudet med större ytor rött där t.ex. förståndshandikappade bor eftersom det kan hjälpa till att utlösa aggressioner, osv.
Å andra sidan kan det vara positivt om sajten SKA provocera.....
För färgblinda: kör testet här: http://colorfilter.wickline.org/
Och kolla här: http://www.visibone.com/colorblind/

Ett praktiskt exempel som kan visa hur en färgblind uppfattar färger finns på http://www.seekey.se/colour.htm

Den bilden brukar göra det begripligt som är så svårt att förklara. Hur rött och grönt kan se likadant ut! Men hur rött ser ut väntar ännu på sin förklaring... det går inte utan att visa på ett föremål, eller hur?

Dessutom så finns det många variationer av rött, väldigt intensivt rött ända bort till nästintill molnmjukt rött

Usch för sådana varnignar, skulle det poppa upp ett medelande och säga att sidan är större än 800x600 bara för att vi personer fortfarande har gamla skärmar? Nej tack ^_^

1
Bevaka tråden