Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X på dasslock?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Går det att installera OSX på ett Dasslock. Jag har den sista som gjordes dvs med 466 Mhz, DVD-spelare och firewire. Det står på lådan att man ska kunna köra OSX på den. Är det nån begränsning i version? Vad för problem kan uppstå?
Nån som har erfarenhet eller kunskap om det här. Det vore sjysst om jag kunde få lite hjälp. Har tröttnat illa på OS 9.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-10-07 12:35
Ursprungligen av Laseranders:

Går det att installera OSX på ett Dasslock. Jag har den sista som gjordes dvs med 466 Mhz, DVD-spelare och firewire. Det står på lådan att man ska kunna köra OSX på den. Är det nån begränsning i version? Vad för problem kan uppstå?
Nån som har erfarenhet eller kunskap om det här. Det vore sjysst om jag kunde få lite hjälp. Har tröttnat illa på OS 9.

Det funkar ganska bra dock bör du ha så mycket minne som möjligt och helst 10.3.
Dom problem som kan uppstå är bara att det går lite segt ibland, tyngre grafik krävande program rekommenderas ju självklart inte.

Ursprungligen av Kentor:

Det funkar ganska bra dock bör du ha så mycket minne som möjligt och helst 10.3.
Dom problem som kan uppstå är bara att det går lite segt ibland, tyngre grafik krävande program rekommenderas ju självklart inte.

Perfekt!
Har inte råd med mer minne just nu, men jag hade farhågor om att man bara skulle kunna köra 10.2 och det fick jag visst dementerat. Svinbra!

Hade egentligen bara tänkt använda den till att snylta bredband hos kompisar och kanske imponera lite emellanåt.

Tack för infon. Ska hem och greja sen

Lite synd bara att jag nu inte har nån dator som jag kan köra Monkey Island ett och två på utan att använda classicläget, men det är inte hela världen.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-10-07 12:43
Ursprungligen av Laseranders:

Perfekt!
Har inte råd med mer minne just nu, men jag hade farhågor om att man bara skulle kunna köra 10.2 och det fick jag visst dementerat. Svinbra!

10.2 var bara dom utan Firewire.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-07 13:13
Ursprungligen av Kentor:

10.2 var bara dom utan Firewire.

10.2 går bra på alla G3 och uppåt, 10.3 "kräver" USB...

Alla dasslock hanterar 10.3 men biege G3 och några tidiga G3 powerbook föll ifrån (eller kräver Xpostfacto om man inte vil lfalla ifrån).

10.3 bör vara att föredra på ett dasslock eftersom det är kvickare...

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-10-07 18:30
Ursprungligen av Laseranders:

Perfekt!
Har inte råd med mer minne just nu...

Hustrun kör 10.3.5 på sitt dasslock, 466. Jag tycker det fungerar kanon. Långsamt ibland förvisso men det blev en påtaglig prestandaförbättring efter installationen av mer minne - 192 MB RAM från början och nu max, 576 MB. Så unna dig mer minne när du får råd, det är mitt råd.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-07 20:28
Ursprungligen av Laseranders:

Lite synd bara att jag nu inte har nån dator som jag kan köra Monkey Island ett och två på utan att använda classicläget, men det är inte hela världen.

Har du originalversionen av det så går det jättebra att köra i ScummVM... gör jag under OSX. Pirat vet jag inte...

Ursprungligen av Laseranders:

Går det att installera OSX på ett Dasslock. Jag har den sista som gjordes dvs med 466 Mhz, DVD-spelare och firewire. Det står på lådan att man ska kunna köra OSX på den. Är det nån begränsning i version? Vad för problem kan uppstå?
Nån som har erfarenhet eller kunskap om det här. Det vore sjysst om jag kunde få lite hjälp. Har tröttnat illa på OS 9.

Jo. Jag har hjälpt en kompis att installera osx 10.3 på en iBook rev a (g3 300 Mhz). Installationen tog sin lilla tid, men när det var igång gick det rätt så rappt trots att det bara var 192 Mb ram installerat.

Skulle tro att det rör sig trevligare och mycket mer stabilt än med 9.2.2

Lycka till!

plopp

Varför tog installationen tid?

Tror du det går snabbare med 10.3 än med 9.2.2? Det var märkligt, men låter lovande.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-07 20:55

Det går nog, men 800x600 är litet

Ursprungligen av Roger Åberg:

Det går nog, men 800x600 är litet

Ibland känns det som att OSX är fiffigare med liten upplösning än OS 9. Exposé och dold dock och sånt kan ju hjälpa en hel del.

Jag försökte starta ibooken från Firewire-disken, men det gick inte. FW-disken har Panther

Ursprungligen av Laseranders:

Jag försökte starta ibooken från Firewire-disken, men det gick inte. FW-disken har Panther

Har du firmware uppdaterat iBooken?

Jag vet inte. Hur ser man det?
Det stod att man kunde se det i "om den här datorn" i en annan tråd, men jag hittar det inte.

Ursprungligen av Laseranders:

Jag vet inte. Hur ser man det?
Det stod att man kunde se det i "om den här datorn" i en annan tråd, men jag hittar det inte.

Kolla i "om den här datorn / mer info / maskinvara" Boot Rom=Firmware bör vara 4.1.7.

Ursprungligen av Errol Garner:

Kolla i "om den här datorn / mer info / maskinvara" Boot Rom=Firmware bör vara 4.1.7.

Det står så här: Boot-ROM-version: $0004.17f4

  • Oregistrerad
  • 2004-12-19 00:49

Läser denna tråd med ett legitimt dasslock, blå G3/300. 160 Mb RAM. OS X 10.3.7. Firefox som webläsare. Airport mot en Airport Express-hub. Funkar finemang! Dasslocket är en mycket gediget byggd Mac måste jag säga, men hårddisken / fläkten surrar rätt seriöst. Fick den här datorn av en kund som inte ville ha den kvar, jag fick göra vad jag ville med den, så den fick bli knädator.

  • Medlem
  • 2004-12-19 03:23

Jag har ett dasslock 366MHz som kör 10.2 Server med 64MB ram. Fungerar, men slött om man ska använda det grafiska. 10.3 verkade däremot ha en spärr för datorer med mindre än 128MB. Å andra sidan skulle nog inte Xpostfacto fungerat på den heller när jag ändå var tvungen att installera från en annan dator med dasslocket i target mode, eftersom cd-läsaren är trasig på den.

Ursprungligen av XedoZ:

Jag har ett dasslock 366MHz som kör 10.2 Server med 64MB ram. Fungerar, men slött om man ska använda det grafiska. 10.3 verkade däremot ha en spärr för datorer med mindre än 128MB. Å andra sidan skulle nog inte Xpostfacto fungerat på den heller när jag ändå var tvungen att installera från en annan dator med dasslocket i target mode, eftersom cd-läsaren är trasig på den.

Kan det vart därför det inte funkade från FireWiredisken?

  • Medlem
  • 2004-12-19 03:49
Ursprungligen av Laseranders:

Kan det vart därför det inte funkade från FireWiredisken?

Ja, om du har mindre än 128MB ram på dasslocket du försöker boota i 10.3 så strejkar det.

OK, då var det löst (jag hatar när jag inte vet vad ett problem beror på) då kan vi ta nästa fråga: Hur mycket RAM kan jag klämma in i den? Jag har höret att infon på kartongen är felaktig och det går att få in mycket mer och ska jag köpa ett minne vill jag ha ett så stort som möjligt.

Tack för lösningen

Ursprungligen av Laseranders:

OK, då var det löst (jag hatar när jag inte vet vad ett problem beror på) då kan vi ta nästa fråga: Hur mycket RAM kan jag klämma in i den? Jag har höret att infon på kartongen är felaktig och det går att få in mycket mer och ska jag köpa ett minne vill jag ha ett så stort som möjligt.

Tack för lösningen

512MB till är nog det mesta som det går att installera alltså 576MB totalt.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-19 11:53

Fråga: Var hittar ni 512 mb minne som är så billigt att dess pris känns befogat till en sån här dator? Skulle ju inte vara dumt att klämma in mer.

På Dustin hittade jag ett för typ 800. Sen finns det de som påstår att det går att sätta i 512, men datorn utnyttjar bara 256 av det. Hur är det med det?
Har även pratat med en snubbe som påstår att det inte alls finns nån spärr som gör att man inte kan Panther på en dator med mindre än 128 RAM. Han hade tydligen i detta nu Panther installerat på en iMac med 96 RAM. Vem ska jag lita på?

Ursprungligen av Laseranders:

På Dustin hittade jag ett för typ 800. Sen finns det de som påstår att det går att sätta i 512, men datorn utnyttjar bara 256 av det. Hur är det med det?

Det beror (iaf delvis) på att äldre datorer (typ före G4 agp) inte kan använda mer än 16 MB eller nåt per minneschip. Så om man har ett minne med 16 chips på 16 MB styck, så får man 256 MB. Men 16 chips med 32 MB styck blir bara 512 MB om datorn kan använda mer än 16 MB av varje chip.

Ursprungligen av Laseranders:

Har även pratat med en snubbe som påstår att det inte alls finns nån spärr som gör att man inte kan Panther på en dator med mindre än 128 RAM. Han hade tydligen i detta nu Panther installerat på en iMac med 96 RAM. Vem ska jag lita på?

Det är nog så att installeraren säger ifrån, men om du redan har det installerat kan du ta ut så mycket minne att du får kvar mindre än 128, men att det ändå funkar.

Problemet är att jag försökte köra det från en extern disk som redan har det installerat.

Så du rekommenderar alltså att jag nöjer mig med 256MB eller?

Ursprungligen av Laseranders:

Så du rekommenderar alltså att jag nöjer mig med 256MB eller?

Nej. Nöj dig inte föränn du har 576 MB! (Det är iaf vad jag inte skulle gjort).
Den klarar så mycket, så det gäller bara att hitta rätt minne. Ta med dig datorn till affären där du köper minnet, så kan du testa det direkt. Det bör inte vara några problem. Min Pismo har en 512 MB-modul, och den kom före din iBook.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Nej. Nöj dig inte föränn du har 576 MB! (Det är iaf vad jag inte skulle gjort).
Den klarar så mycket, så det gäller bara att hitta rätt minne. Ta med dig datorn till affären där du köper minnet, så kan du testa det direkt. Det bör inte vara några problem. Min Pismo har en 512 MB-modul, och den kom före din iBook.

Jag tänkte handla på Internet.

Ursprungligen av Laseranders:

Jag tänkte handla på Internet.

Okej. Se bara till att du har rätt att skicka tillbaka minnet om det inte passar i din dator. Det brukar funka.

iBooken ska ju ha PC66, men PC 100 funkar tydligen också. Frågan är om även PC133 funkar.

  • Oregistrerad
  • 2008-02-05 13:30

Kan min iBook G4 1.2Ghz använda mer än 1.25gb ram som ska vara max? Iochmed att det finns 2gb ramminnen nu?

Bevaka tråden