Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arbetet med 99mac version 5.0 har börjat

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac uppdateras med jämna mellanrum och inom kort presenteras version 5.0 sedan lanseringen i Maj 2001.

Alla medlemmar är välkomna att inkomma med önskemål kring förändringar och förbättringar av våra sidor, målet är att så många som möjligt ska finna 99mac intressant och givande. Kvällens uppdateringar innebär mest småförändringar i forumet som nu passerat 350.000 inlägg.

Bland nyheterna finner vi följande:

- Ett nytt forum för medlemspresentationer. Varje månad tillkommer flera hundra nya medlemmar och vi tycker det vore trevligt med en kortfattad presentation. Från och med ikväll hittar du forumet här.

- Nyhetstips är ett nytt forum där medlemmar kan tipsa om aktuella nyheter inom Macvärlden. Skapa en diskussion med en ytterst kortfattad sammanfattning och en länk - ett bra sätt att tipsa andra om intressanta nyheter. Dom bästa nyheterna flyttas till vårt nyhetsforum och presenteras på förstasidan.

- En ny informationsruta längst upp på sidorna påminner medlemmar om att registrera sig, aktivera kontot (för den som har en inaktiv epostadress), skriva sitt första inlägg etc.

- Möjligheterna att länka bilder till forumen genom (IMG) taggen försvinner och istället skall bilder bifogas diskussionerna (max 5 bilder per inlägg). Detta gör att brutna länkar försvinner och att vi slipper bilder som ibland överskrider forumets bredd. Istället genereras automatiska tumnaglar som är klickbara.

- Gäster och medlemmar som saknar inlägg kan i fortsättningen inte se bifogade bilder och filer. För att kunna ta del av bilder i diskussionerna krävs det att du är registrerad och att du skapat ett enda inlägg, företrädelsevis i vårt nya presentationsforum.

Skriv ett inlägg idag - presentera dig kortfattat i vårt presentationsforum!

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-09-19 22:30

Låter bra!
Kort fråga med den nya hanteringen av bilder: Kommer man att kunna bifoga URL:er och forumet hämtar bilderna automatiskt, eller måste man ladda upp dem manuellt?

Tyvärr måste man ladda upp dom manuellt upptäckte jag, vilket inte känns så roligt (blir ju ett extrasteg - ladda ner och sedan ladda upp).

Frågan är om inte fördelarna är större än nackdelarna.

Tanken är att dela med oss av vår bandbredd endast till aktiva medlemmar. Externa bilder laddas nämligen ändå upp i vår cache så det sparar oss ingenting.

Hur menar du nu? Varför laddas externa bilder ändå upp i cache? förstår ingenting. Har du en länk i HTML-koden som pekar på en annan server så laddar ju klienten den därifrån....

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Hur menar du nu? Varför laddas externa bilder ändå upp i cache? förstår ingenting. Har du en länk i HTML-koden som pekar på en annan server så laddar ju klienten den därifrån....

Cachen sker dels i forumet (pagecache -> sidorna görs om till statiska sidor, externa bilder sparas som TMP-filer) och genom GZIP-komprimering för att snabba upp.

  • Medlem
  • 2004-09-20 03:36

Vilka förändringar kommer att ske visuellt?

Ursprungligen av Addex:

Vilka förändringar kommer att ske visuellt?

Det kommer en hel del, vi tar det stegvis. Jag vill inte uppdatera allting på en gång eftersom det kan innebära problem (har råkat ut för det tidigare).

Sedan fem minuter tillbaka kan inte gäster eller medlemmar utan inlägg se bilagor i diskussionerna.

För att återigen kunna se bilder och andra filer i diskussionerna - Registrera dig och skriv ett inlägg i exempelvis presentationsforumet. Vi uppdaterar medlemskonton automatiskt varje timme så bli inte förvånad om du skrivit ett inlägg utan att kunna se bilagor - det kan dröja upp till 59 minuter.

Jag vill återigen uppmana utvecklare och designers med intresse av att jobba med 99mac & mac.se att anmäla sig här:

http://99mac.se/forum/profile.php?do=editusergroups

Gruppen heter "utvecklare" och du måste berätta kort om dig själv och vad du kan bidra med. Vi jobbar med en mängd frågor parallellt just nu och skapar listor på vad som skall förändras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-20 21:55

Jag gillar inte tanken på det nya bildhanteringssystemet.

Nu kan man alltså inte infoga bilder mitt i texten - tex smileys från andra sidor som inte finns här, eller andra bilder som mer passar i texten, än som en bifogad fil.
Man kan bara ha en bild i varje inlägg.
Man kan inte bara enkelt länka från en annan sida, utan måste ladda upp och krångla .
Man har ett begränsat utrymme att ladda upp till per person (om det nu finns kvar?).
Så man måste leta reda på gamla bilder och radera dem i bland innan man kan skapa nya - alltså kommer det ändå att bli trasiga länkar (antagligen fler än innan).
Bilderna får inte överskriva en viss storlek (både cm och i kB), så då måste man öppna Photoshop och krångla (om det nu inte sker automatiskt).
Bara ett begränsat antal filformat accepteras - annars kan man länka till i princip vad som helst och så funkar det om den som läser sidan kan se såna filer.

Forumlayouten förstörs ju ändå inte längre av för stora bilder, eftersom bara själva inlägget med bilden i blir extra långt och inte som förut - då blev ju hela sidan jättebrad om det fanns en bred bild.

Annars verkar det vara bra uppdateringar!

Rajje:

- Du kan ha fem bilder per inlägg (testa!)
- Bilderna är låsta till max 150kb och 1024x768 men det räcker till det mesta.
- Forumet skapar tumnaglar automatiskt som är lättladdade och gör sidorna "lättare"
- Risken för att forumets bredd spårar ur försvinner
- Som vanlig medlem kommer du ha ett begränsat antal MB, det stämmer dock.
- Vi slipper brutna länkar
- Vi slipper sidor som laddar långsamt pga att en extern server gör time-out
- Bilagor (bilder) visas inte för gäster vilket sparar bandbredd och ger oss fler medlemmar.

Jag håller dock med om att det är struligt att först spara ner bilder och sedan ladda upp dom i forumet, har stört mig på det flera gånger idag.

Vi får väl se hur det faller ut, jag tycker fördelarna överväger nackdelarna just nu. Vad tycker du?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-01 10:27
Ursprungligen av Björnström:

Jag håller dock med om att det är struligt att först spara ner bilder och sedan ladda upp dom i forumet, har stört mig på det flera gånger idag.

Vi får väl se hur det faller ut, jag tycker fördelarna överväger nackdelarna just nu. Vad tycker du?

Fördelarna överväger nackdelarna, helt klart. Men du tror inte att ni kan fixa så att man ange en länk istället för att bifoga fil, men att resultatet ger detsamma? Sånt ser man ju lite här och där. Om inte annat kanske ni kan få med det till 5.1?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-21 07:43

Nja, får väl vänta och se hur det kommer att fungera...

Men jag har hursomhelst alltid undvikit bifoga-funktionen eftersom den innebär så mycket mer krångel än att bara länka och eftersom jag visar bilder ganska ofta och därför är säker på att mitt utrymme kommer ta slut snart, vilket som sagt tvingar mig att radeta gamla bilder, vilket skapar många fler döda länkar (i mina inlägg iaf) än om jag hade länkade bilder från min egen FTP-server, där jag aldrig raderar bilder.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-09-21 09:17

Jag tycker iofs det är bra att ladda upp bilderna än att länka dem - det finns inget mer irriterande än när man hittar en intressant tråd där bilderna är borta.

Vi siktar på lansering 2004-10-04, dvs nästa måndag.

Jag skulle vilja kunna se både när sista inlägg gjordes och när tråden skapades. Som det är idag ser man bara när sista inlägg gjordes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-22 16:38
Ursprungligen av nillon:

Jag tycker iofs det är bra att ladda upp bilderna än att länka dem - det finns inget mer irriterande än när man hittar en intressant tråd där bilderna är borta.

Som sagt, så tror jag att vi kommer att få se mer av det som du irriterar dig på, eftersom man nu tvingas radera gamla bilder i bland för att kunna lägga in nya...

I går (tror jag det var) så var 99mac nere ett litet tag, och det stod nåt om att ni uppdaterade. Vad var det som uppdaterades då?

Och jag har förresten kommit på några önskemål nu också:
Att man ska kunna se ALLA sina inlägg istf de 500 senaste och ALLA sina diskussioner istf de från senaste månaden, när man klickar på "Visa mina inlägg" eller "Mina diskussioner" i Snabblänkar-menyn.

Att det, som i v.4, ska finnas en symbol bredvid diskussionsrubrikerna som visar om man har skrivit ett inlägg där.

Att navigationsraden (med FORUM, Inställningar, etc) ska ligga under bilden, för (om man nu har bilderna aktiverade) det är jobbigt att behöva rulla upp alldra högst upp på sidan för att kunna klicka där. När de är under bilden, så kommer man åt dem mycket snabbare.

Att den här

bilden och alla andra liknande ska vara genomskinliga runt omkring istf vita - för då ser de bra ut oavsett vilken bakgrund de är mot (nu har den en vit ruta runt sig när den är på den grå bakgrunden).

Att man ska kunna bifoga filer även via snabbsvarsrutan.

Kommer nog på nåt mer sen...

I går (tror jag det var) så var 99mac nere ett litet tag, och det stod nåt om att ni uppdaterade. Vad var det som uppdaterades då?

Vi gjorde en del intensiva körningar mot databaserna som teoretiskt sett kunde ha tvingat oss stoppa och gå tillbaka till senaste backupen. Det gick dock fint som tusan och vi kunde öppna igen efter någon halvtimme.

Jag kopierar dina önskemål till "feedback" där det finns en önskemålstråd.

Förvarning!

Från och med Lördag eftermiddag är det fullt möjligt att vi kommit så långt att vi måste börja låsa vissa möjligheter (av utvecklingsskäl) - exempelvis kommer troligen avatarer försvinna, texten med "Mac: Powerbook..", möjligheten att byta skin, alla medlemmar kommer tvångs-bytas till ett standardskin som vi inte jobbar med under tiden fram till lanseringen. Rapportera gärna ev problem här.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-07 16:05

Vart tog alla avatarerna vägen?? Såg att de skulle försvinna, men är det bara temporärt eller kommer man behöva uploada en ny avatar?

Ursprungligen av Anders Båth:

Vart tog alla avatarerna vägen?? Såg att de skulle försvinna, men är det bara temporärt eller kommer man behöva uploada en ny avatar?

Mer information om avatars kommer inom ett par dagar, håll ut.

1
Bevaka tråden