Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uttjatat men g5:an väsnas

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-06 20:09

Har tidigare klagat på att fläktarna låter mycket mer än jag förväntat mig. Nu har ett nytt ljud uppstått. Det kommer och går, är mer intensivt ibland. Vet inte hur jag skall beskriva det men det kan liknas med att ett gäng syrsor bosatt sig innuti chassit och har fest. Högfrekventa "pip". Prata med supporten och de sa typ "näe, du har 1.6ghz med senaste psu... du ska inte ha något problem". Men jag upplever att jag har ett problem. Är väldigt kräsen när det gäller ljudnivå på datorn, tom viktigare än prestanda.

Det finns ju fler saker än fläktar som kan väsnas, speciellt "syrsljud". Till exempel hårddiskar, DVD-spelare, eller så kanske chassit vibrerar.

Testa att trycka på olika ställen utanpå datorn, och se om ljudet förändras.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-10-07 11:49

Sluta vara så kräsen... G5an är faktiskt rejält mycket tystare än vissa "andra" datorer.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-07 12:15
Ursprungligen av durre:

Har tidigare klagat på att fläktarna låter mycket mer än jag förväntat mig. Nu har ett nytt ljud uppstått. Det kommer och går, är mer intensivt ibland. Vet inte hur jag skall beskriva det men det kan liknas med att ett gäng syrsor bosatt sig innuti chassit och har fest. Högfrekventa "pip". Prata med supporten och de sa typ "näe, du har 1.6ghz med senaste psu... du ska inte ha något problem". Men jag upplever att jag har ett problem. Är väldigt kräsen när det gäller ljudnivå på datorn, tom viktigare än prestanda.

Det är givet att det kan bli fel på fläktar, om t.ex. lager eller annat börjar ge sig. T.o.m. Apple kan ju göra ett måndagsexemplar. Så bry dig inte om ifall hundra andra säger att deras Macar är tysta - det är ju din det gäller.

Jag skulle ta med den till nån återförsäljare. Helst inte till den du köpte den av, utan för att få ett "neutralt" utlåtande av någon "oberoende" Mac-kännare så att du inte är helt ute o cyklar. Sen, om dom också tycker att det är fel, så kan du ju knata iväg till stället du köpte den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-07 12:18

Ehm, faktum är att min g5:a inte är tystare än någon annan dator jag haft förrutom en som hade en trasig fläkt. Jag använder den till musik och spelar in med mic i närheten av den, då har man lov att vara kräsen.

Ge dig inte!

Ursprungligen av durre:

Ehm, faktum är att min g5:a inte är tystare än någon annan dator jag haft förrutom en som hade en trasig fläkt. Jag använder den till musik och spelar in med mic i närheten av den, då har man lov att vara kräsen.

Jag är intrssserad av att köpa en G5:a och läser alla sådana här inlägg. Så håll oss informerade om hur det går med ditt ljudproblem. Reklamen säger att G5:an skall vara så väldigt tyst men enligt dig så är den som vilken annan dator som helst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-07 18:07

Skummi: Alltså, det är en fantastisk dator prestandamässigt. Men ljudnivån, näe. Nyfiken på om de lyckats få bukt med det i de nya vattenkylda systemen.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-10-07 22:18
Ursprungligen av durre:

Skummi: Alltså, det är en fantastisk dator prestandamässigt. Men ljudnivån, näe. Nyfiken på om de lyckats få bukt med det i de nya vattenkylda systemen.

Det är anledningen till att jag beställde en 2.5:a isf 2.0 då Apple påstår att den ska vara tystare och ha färre fläktar tack vare vätskekylningen.

Min är väl en 4 veckor bort eller så...

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-10-10 03:29
Ursprungligen av jar:

Det är anledningen till att jag beställde en 2.5:a isf 2.0 då Apple påstår att den ska vara tystare och ha färre fläktar tack vare vätskekylningen.

Du har inte ont av att ha Akvarium runt dig va? *bubbel bubbel*

1
Bevaka tråden