Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleStore inför prisgaranti i USA

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Munkedal
  • 2004-10-08 20:47
Ursprungligen av iggy:

Lägsta prisgarantin var förbjuden eller åtminstone omgärdad med diverse olika regler tidigare i Sverige. Är det någon som har koll på exakt vilka regler som gäller nu? Jag minns att bl a IKEA och flera andra företag har fått rejäl kritik för sina varianter av lägsta prisgaranti.

Lägsta prisgarantin var inte förbjuden om jag mins rätt, man den fick inte kallas för garanti.

Konsumentverkets sida om detta.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-06 23:46
Ursprungligen av Björnström:

[Apple] får förskottsbetalt för produkterna innan dom byggs istället för 30-90 dagars krediter

Det var väl inte riktigt sant iaf? Apple drar pengarna när produkterna skickas, inte tidigare.

Ursprungligen av hugin:

Det var väl inte riktigt sant iaf? Apple drar pengarna när produkterna skickas, inte tidigare.

Ok - i vissa fall får dom pengarna i förskott och i annat fall i samband med att produkten byggs. I alla fall är det enormt stor skillnad mot att ge 90-120 dagars kredittid till Onoff, Siba och Power (branschstandard i det ledet).

  • Oregistrerad
  • 2004-10-07 05:17

Macbarometern tycker jag indikerar kartellbildning. För några år sedan kunde det skilja tusenlappar mellan en och samma produkt.

Ursprungligen av bhagert:

Macbarometern tycker jag indikerar kartellbildning. För några år sedan kunde det skilja tusenlappar mellan en och samma produkt.

Apple har sänkt marginalerna ganska rejält, det innebär alltid att ÅF närmar sig varandra när sådant händer i och med att Apple konkurrerar med ÅF.

Ursprungligen av bhagert:

Macbarometern tycker jag indikerar kartellbildning. För några år sedan kunde det skilja tusenlappar mellan en och samma produkt.

Det är ju en effekt av AppleStore-taket och nu när AppleStore-golvet är infört kommer det inte skilja mer än en hundralapp tror jag.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-10-07 09:53
Ursprungligen av Björnström:

Det är ju en effekt av AppleStore-taket och nu när AppleStore-golvet är infört kommer det inte skilja mer än en hundralapp tror jag.

Men vet vi att "golvet" införs även i Sverige då? Finns ju grejer som Apple kör med i USA som inte finns här. När öppnar AppleStore en "refurb store" i Sverige, t ex?

Bevaka tråden