Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny iBook G4 - trackpaden knäpp (muspekaren fastnar, rycker etc)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-06 20:32

Fick min nya iBook i går.

Trackpaden beter sig väldigt märkligt, ibland fryser muspekaren till och man måste peta till i kanterna av trackpaden för att få igång den igen.

Inte bara det, utan den är även mycket ryckig ibland. Jag har läst en massa tips och sett till att bara ha ett finger på trackpaden, inte peta på knappen som öppnar locket, inte ha smutsiga/oljiga fingrar, zappat pram och pmu, etc men inget fungerar.

En tillfällig lösning är att stänga locket (vila) och öppna igen, då fungerar det ett tag. Men så ska det inte behöva vara.

Gissar på att det är ett hårdvarufel och tänker ringa Apple i morgon, men är det någon här som har någon idé på vad det här kan vara?

Det finns en bugg i Mac OS X, som gör att muspekaren fryser och hackar när du t.ex. använder cmd+mellanslag, som i Adobe-program m.fl.

Man kan undvika det genom att klicka ur rutan "undvik oavsiktlig inmatning från styrplattan"

  • Oregistrerad
  • 2004-10-06 21:06

Testade det där redan i går - fortfarande samma problem.
Använder aldrig kommando+mellanslag eller andra mellanslagskombinationer så det är inte heller felet. Hm! Fler förslag?

Prova att skapa ett nytt användarkonto och logga in där och se om problemet kvarstår, så har du om inte annat eliminerat att det beror på någon personlig fil/inställning

  • Oregistrerad
  • 2004-10-06 21:22

Testade det och musen dummar sig fortfarande. Samma grej - krånglar vid uppstart, fungerar vid uppväckning från vila, sen börjar det krångla igen efter ett tag...

Hade samma problem med min iBook G4. Den fick åka till apple på lagning. Det är (efter vad jag läst) tydligen ett ganska känt problem på iBookarna.

J.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-07 00:05

Hm, att det ska vara så svårt... Denna iBooken fick jag som ersättningsdator efter att den första krånglade. Well, får slå en signal till Apple i morgon och begära en tredje ersättningsdator då... *suck*

  • Oregistrerad
  • 2004-10-07 12:57

Har pratat med Apple nu och de skickar ytterligare en ersättningsdator. Håll tummarna för mig nu...

1
Bevaka tråden